Hvor mange timer om ugen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2015

Anonym trådstarter

Anja82 skriver:

Hvad står der på hans kontrakt i forhold til timer pg overarbejde?

noget andet er hans fagforening vil hurtig kunne fortælle hvor mange timer han max må arbejde..

Der står at overarbejde kan forekomme osv, men det her er en decideret timeplan der er lagt. Og så står der han er ansat til 42 timer om ugen.

ja han har så kun meldt sig ind i a-kasse og ikke fagforening så vidt jeg ved 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonymbebs skriver:

Jeg kender kun de regler der hedder:

Du kan ikke tvinges til at arbejder over 48 timer/uge inkl. overarbejde, have minimum 1 fridøgn på 7 dage og der skal gå 11 timer fra du har fri til du møder igen.

Der er dog undtagelser fra de regler som skal fremgår i ens overenskomstaftalen.

Du kan også læse om EU's 48-timers regel her:

http://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/arbejdstid/

Vis i er i tvivl så ring til din mands fagforening og hør dem ad.

Tusind tak for svar

Anmeld Citér

31. maj 2015

2babygirls

Anonym skriver:

Jeg ved det ikke, men den skulle være i overensstemmelse med funktionær. Alt er i hvert fald henvist til den.

Nej, hvad er hans job betegnelse? Salgsassistent, flaskedreng, souschef ?? 

Anmeld Citér

31. maj 2015

ErDetSnartNU

Anonymbebs skriver:

Jeg kender kun de regler der hedder:

Du kan ikke tvinges til at arbejder over 48 timer/uge inkl. overarbejde, have minimum 1 fridøgn på 7 dage og der skal gå 11 timer fra du har fri til du møder igen.

Der er dog undtagelser fra de regler som skal fremgår i ens overenskomstaftalen.

Du kan også læse om EU's 48-timers regel her:

http://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/arbejdstid/

Vis i er i tvivl så ring til din mands fagforening og hør dem ad.

Det du citerer er jo åbent for fortolkning - chefen kan ikke  tvinge sin medarbejder til at arbejde mere end 48 timer/uge, men der står jo ikke noget om at medarbejderen ikke MÅ arbejde mere end de 48 timer. 

Jeg har ikke læst dit link, men går ud fra, at du har citeret det relevante

Anmeld Citér

31. maj 2015

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

jeg har været ansat i butik i 15 år... jeg har også haft uger hvor jeg har haft 42 timer.. altså hvor jeg har arbejdet alle dag fra mandag - lørdag... men de fleste uger har jeg jo en fridag..... der hvor jeg var ansat havde ved 3 hele fridage og en frilørdag om måneden - nogle få måneder kun 2 hele dage.... synes det lyder vildt at han arbejder så meget... er han i supermarked eller butik i et storcenter for di har jo andre åbningstider  end alm butikker.... med alle de overarbejdstimer burde han enten få dem udbetalt eller få afspadsering for dem... hvad står der i hans kontrakt... måske han skulle kontakte sin fagforening

Han arbejder i supermarked, så de har lange dage. Han har dage hvor han er på arbejde i 12 timer og 15 minutter 

der henvises stort set ved alt til funktionærloven (den har jeg ikke styr på) og så står der 42 timer ugentligt.. Men så vidt jeg kan se har en ikke en endte måned endnu haft 42 timer i snit om ugen.. Faktisk hat han 21 timer for meget om måneden, og deri har jeg ikke talt helligdage med.. De tilægges vel også?

Anmeld Citér

31. maj 2015

Anonym trådstarter

2babygirls skriver:

Nej, hvad er hans job betegnelse? Salgsassistent, flaskedreng, souschef ?? 

Salgsassistent 

Anmeld Citér

31. maj 2015

2babygirls

Anonym skriver:

Salgsassistent 

Så synes jeg det lyder voldsomt. Står der i hans kontrakt at han er ansat på 42 timer eller 37 ? 

Enten er han joblønnet og får derfor samme løn uanset timer, eller også er han funktionær ansat og burde måske får overarbejdestimer eller afspadsering for overarbejde. Jeg ville melde ham ind i fagforeningen og få dem til at se på kontrakten.

Anmeld Citér

31. maj 2015

MorTilN

ErDetSnartNU skriver:

Det du citerer er jo åbent for fortolkning - chefen kan ikke  tvinge sin medarbejder til at arbejde mere end 48 timer/uge, men der står jo ikke noget om at medarbejderen ikke MÅ arbejde mere end de 48 timer. 

Jeg har ikke læst dit link, men går ud fra, at du har citeret det relevante

Det jeg har citeret er det jeg selv ved til af arbejdsregler.

Mit link handler om at en arbejdsgiver har ansvaret for at hans medarbejder ikke arbejder over 48 timer/uge selv med medarbejdes samtykke ellers kan der ligges sag mod og medarbejder kan få erstatning for de for mange timer.

Det er en domssag hvor der bruges EU's 48-timers regel som grundlag til at give medarbejderen medhold.

Anmeld Citér

31. maj 2015

Anonym trådstarter

2babygirls skriver:

Så synes jeg det lyder voldsomt. Står der i hans kontrakt at han er ansat på 42 timer eller 37 ? 

Enten er han joblønnet og får derfor samme løn uanset timer, eller også er han funktionær ansat og burde måske får overarbejdestimer eller afspadsering for overarbejde. Jeg ville melde ham ind i fagforeningen og få dem til at se på kontrakten.

Jeg ved at han er ansat til 42 timer, og at lønnen er fast, altså joblønnet. Men han får ikke overarbejdstimer som afspadsering eller udbetalt da det er hans timeplan de timer han har.

det jeg mener er helt forkert, er at han har fået så mange timer som han har, og at han heller ikke får løn for alle de "ekstra" timer han jo faktisk er på arbejde i forhold til det hans kontrakt siger. Og så synes jeg det er helt vanvittigt at han har mellem 50 og 60 timer de fleste uger. De andre uger har han mellem 40 og 50 timer  og så er der spørgsmålet, må han overhovedet også have så mange timer på en uge? Jeg kan godt se at der er noget galt med timerne generelt, men må de også gerne skrive så mange timer på ugentligt?

ja han må få meldt sig ind i en fagforening...

Anmeld Citér

31. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonymbebs skriver:

Det jeg har citeret er det jeg selv ved til af arbejdsregler.

Mit link handler om at en arbejdsgiver har ansvaret for at hans medarbejder ikke arbejder over 48 timer/uge selv med medarbejdes samtykke ellers kan der ligges sag mod og medarbejder kan få erstatning for de for mange timer.

Det er en domssag hvor der bruges EU's 48-timers regel som grundlag til at give medarbejderen medhold.

Jeg må sige til ham han skal melde sig ind i en fagforening så der kan komme klarheder over det.. Jeg kan ikke selv gennemskue alle reglerne. Tak for svar.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.