Hvordan får jeg hende til at lege, RIGTIGT!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2015

Dorthe1986

Jeg tænker det handler om at man er nødt til at lære dem at kunne lege selv. Børn er jo sociale væsner når de bliver født, så det med selvstændighed og lege selv er jo noget de skal læres.

Min søn er godt nok kun 4 år og han er faktisk også enebarn. Sommetider vil han gerne at jeg er med i leg, faktisk meget ofte. Men det er der jo ikke noget at sige til. Men efter han har fået et par "brødre" der er her hver anden weekend, kan jeg se at han bliver bedre og bedre til egne lege og ikke mindst er hans fantasi bare blevet rigtig god. Når brødrene er her er vi voksne stort set aldrig med i legene, da de selv styrer det og har det så sjovt. Men jeg har lagt mærke til at min egen søns fantasi er begyndt at blive markant bedre. Den anden dag fik han tre jordbærstænger (de der stjerneformede fra Malaco), der havde han spist halvdelen af den ene og pludselig var det et barn og de to andre var mor og far

Måske din datter ikke har fantasien til at finde på en leg. Måske skal hun guides i at man kan lade som om at ting kan være noget andet end det de er.

Har du snakket med hende om, hvad hun godt kan lide at lege med?

Og ts så tror jeg du skal slappe lidt af, folk kommer med deres syn på hvordan børn leger i dag ud fra hvad de ser. Og da de ikke kan nikke genkendende til det du oplever kommer de jo med ideer og forslag til hvad det så kan være og hvad du kan gøre. Det er jo ikke et urimeligt spørgsmål, at spørge indtil om du forventer hun leger ligesom du gjorde. Hvis du læser dit eget indlæg igennem, kan det godt anlede til et sådant spørgsmål, fordi du sammenligner din datters måde at lege på med din måde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2015

majba

Anonym skriver:

HJÆLP!! Har denne datter, Hun er 5,5 år og har virkelig svært ved at gide at lege.. Hun vil se tv, spille Ipad, høre musik eller cykle.. Når veninderne er på besøg står de blot og kigger på hinanden og ved ikke hvad de skal tage sig til. Er der virkelig rigtigt at børn på 5-6 år ikke længere gider lege? sådan rigtigt? Vi har klare regler og tider om tv og ipad. Så det er absolut ikke fordi hun får for meget af det.. Har netop sat en dukkeleg i gang for dem.. Jeg husker bare min egen fantasi og hvordan jeg med dukker under nøddetræet og i fuglebadet.. Hvorfor har børn ikke det længere? Hvordan skaber jeg interessen for hende? Hun har massere ag barbier, dukker med mere, og det er bare total uinteressant og har alle dage været det.. Jeg synes bare hun skal være barn en del længere og udvikle sin fantasi!

Jeg har en veninde jeg har haft hele mit liv næsten. Hun var ikke den store "legepige" hun har aldrig været vildt interesseret i legetøj, og kunne overhoved ikke finde ud af at lege rollelege alene. Hvis hun var alene tegne, malede, lavede puslespil, hørte musik, spillede med bold, hoppede på trampolin, læste bøger, så film og andre diverse kreative ting. Men hun lege aldrig med legetøj alene, jo hun gav påklædingsdukker tøj på, og sætte hår på sminkedukker. Men ellers ikke. Børn er virkelig bare forskellige. 

Anmeld Citér

15. maj 2015

Mor til Ella

Anonym skriver:

HJÆLP!! Har denne datter, Hun er 5,5 år og har virkelig svært ved at gide at lege.. Hun vil se tv, spille Ipad, høre musik eller cykle.. Når veninderne er på besøg står de blot og kigger på hinanden og ved ikke hvad de skal tage sig til. Er der virkelig rigtigt at børn på 5-6 år ikke længere gider lege? sådan rigtigt? Vi har klare regler og tider om tv og ipad. Så det er absolut ikke fordi hun får for meget af det.. Har netop sat en dukkeleg i gang for dem.. Jeg husker bare min egen fantasi og hvordan jeg med dukker under nøddetræet og i fuglebadet.. Hvorfor har børn ikke det længere? Hvordan skaber jeg interessen for hende? Hun har massere ag barbier, dukker med mere, og det er bare total uinteressant og har alle dage været det.. Jeg synes bare hun skal være barn en del længere og udvikle sin fantasi!

Har hun aldrig været god til at lege??? Eller har det ændret sig?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.