Hvordan får jeg hende til at lege, RIGTIGT!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.024 visninger
32 svar
37 synes godt om
14. maj 2015

Anonym trådstarter

HJÆLP!! Har denne datter, Hun er 5,5 år og har virkelig svært ved at gide at lege.. Hun vil se tv, spille Ipad, høre musik eller cykle.. Når veninderne er på besøg står de blot og kigger på hinanden og ved ikke hvad de skal tage sig til. Er der virkelig rigtigt at børn på 5-6 år ikke længere gider lege? sådan rigtigt? Vi har klare regler og tider om tv og ipad. Så det er absolut ikke fordi hun får for meget af det.. Har netop sat en dukkeleg i gang for dem.. Jeg husker bare min egen fantasi og hvordan jeg med dukker under nøddetræet og i fuglebadet.. Hvorfor har børn ikke det længere? Hvordan skaber jeg interessen for hende? Hun har massere ag barbier, dukker med mere, og det er bare total uinteressant og har alle dage været det.. Jeg synes bare hun skal være barn en del længere og udvikle sin fantasi!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2015

jenny4

Hvad med at sende dem udenfor? Eller igangsætte en gemmeleg, skattejagt eller lign?

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym trådstarter

jenny4 skriver:

Hvad med at sende dem udenfor? Eller igangsætte en gemmeleg, skattejagt eller lign?

De er udenfor.. Så sidder de i sandkassen i 10 minutter og ved så ikke hvad de skal lave..

Det er en gentagende problem som vi ser hele tiden.. Både alene og med venner.. lysten og fantasien til at finde på leg selv er simpelthen næsten ikke eksisterende.

Satte leg med dukker, dukkevogn og hest i gang... Det er også gået fint. Men spørgsmålet er generelt, HVORFOR er børn sådan nu til dags agtigt

Anmeld Citér

14. maj 2015

TNBC

Anonym skriver:

De er udenfor.. Så sidder de i sandkassen i 10 minutter og ved så ikke hvad de skal lave..

Det er en gentagende problem som vi ser hele tiden.. Både alene og med venner.. lysten og fantasien til at finde på leg selv er simpelthen næsten ikke eksisterende.

Satte leg med dukker, dukkevogn og hest i gang... Det er også gået fint. Men spørgsmålet er generelt, HVORFOR er børn sådan nu til dags agtigt

Tag på legeplads, svømmenhallen, bare ud på en gå tur. Find nogle blade, lav kartoffeltryk, lav en hule, bag en kage, lav perler/smykker, dans til noget musik.  

Det er ikke alle børn der har fantasien til bare at sidde og lege. Nogen er gode til selv at sætte lege i gang, lege selv, andre har bare brug for en voksen.

hvordan er hun i børnehaven? Leger de heller ikke der? Det må de jo gøre, der kan de jo ikke sidde på tablet eller se tv hele dagen.

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Tag på legeplads, svømmenhallen, bare ud på en gå tur. Find nogle blade, lav kartoffeltryk, lav en hule, bag en kage, lav perler/smykker, dans til noget musik.  

Det er ikke alle børn der har fantasien til bare at sidde og lege. Nogen er gode til selv at sætte lege i gang, lege selv, andre har bare brug for en voksen.

hvordan er hun i børnehaven? Leger de heller ikke der? Det må de jo gøre, der kan de jo ikke sidde på tablet eller se tv hele dagen.

Vi ønsker jo netop at hun selv kunne lege. Det skal jo læres. Der kan jo ikke altid være en voksen til at aktivere hende. Hun er så stor nu, at vi jo ikke kan lege med hende hele tiden.

Vi har MASSER a kreative ideer til at lave ting sammen. Det er aldrig et problem. VI laver mange ting og er i svømmehal og legeplads. Men mit konkrete ønske og spørgsmål er, hvordan får jeg hende til at lege selv.

Anmeld Citér

14. maj 2015

TNBC

Anonym skriver:

Vi ønsker jo netop at hun selv kunne lege. Det skal jo læres. Der kan jo ikke altid være en voksen til at aktivere hende. Hun er så stor nu, at vi jo ikke kan lege med hende hele tiden.

Vi har MASSER a kreative ideer til at lave ting sammen. Det er aldrig et problem. VI laver mange ting og er i svømmehal og legeplads. Men mit konkrete ønske og spørgsmål er, hvordan får jeg hende til at lege selv.

Jeg tror ikke man kan "tvinge" et barn til at lege selv.. Der er jo nogen der bare ikke kan, eller har meget svært det, skal guides. Det kan være af tryghed.

Har du prøvet at involvere hende i de ting du laver i løbet af dagen, vasketøj, madlavning, rengøring?? Fortælle hende hvad det er du laver, lyt til hende.

Hvordan er hun i børnehaven?

Hvordan er  hun når hun er ude hos andre? Bedsteforældrene?

Anmeld Citér

14. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hmm - det er ikke mit billede af børn idag. 

Men hvis hun er knap 6 år tror jeg også dukkeleg og sådan er ved at blive kedeligt for nogle børn. 

Jeh ville prøve at igangsætte mere aktive lege, boldspil, skattejagt, cykle, gå en tur - måske til stranden og samle muslinger og andet spændende som I kan lave noget med når I kommer hjem osv. 

Anmeld Citér

14. maj 2015

TNBC

mor:) skriver:

Men hvis hun er knap 6 år tror jeg også dukkeleg og sådan er ved at blive kedeligt for nogle børn. 

Jeh ville prøve at igangsætte mere aktive lege, boldspil, skattejagt, cykle, gå en tur - måske til stranden og samle muslinger og andet spændende som I kan lave noget med når I kommer hjem osv. 

Det er heller ikke mit billede af børn, jo tv og tablet kan bruges, men de er da stadigvæk ude og lege(og indenfor)

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Synes bare det er MEGET tideligt ikke at gide at lege mere. Hun er så hjertens velkommen til ikke at gide at lege med barbie og dukker. Men det at kunne lege og være fantasifuld alene, burde være essentielt for et barn vil jeg mene..

Kan godt se at folk i denne tråd slet ikke forstår mit spørgsmål. vores datter har ingen problemer i at lave sjove/spændende ting med os. Hun deltager aktivt i vores aktiviteter og huslige pligter. Hun er ikke et passivt barn. Spørgsmålet er KUN.. hvordan andre får deres børns fantasi udviklet og deres lege selvstændighed udviklet..

Anmeld Citér

14. maj 2015

TNBC

Anonym skriver:

Synes bare det er MEGET tideligt ikke at gide at lege mere. Hun er så hjertens velkommen til ikke at gide at lege med barbie og dukker. Men det at kunne lege og være fantasifuld alene, burde være essentielt for et barn vil jeg mene..

Kan godt se at folk i denne tråd slet ikke forstår mit spørgsmål. vores datter har ingen problemer i at lave sjove/spændende ting med os. Hun deltager aktivt i vores aktiviteter og huslige pligter. Hun er ikke et passivt barn. Spørgsmålet er KUN.. hvordan andre får deres børns fantasi udviklet og deres lege selvstændighed udviklet..

Jeg misforstår ikke, jeg giver dig tips, til hvordan du kan få hendes fantasi i gang, ved at lave ting med hende, der tricker fantasien i gang.
men så igen, det er ikke alle børn der bare har den der vilde fantasi til at lave den helt stor leg.
Der er børn der bare har svært ved det, de vil helst være med en voksen, trygheden.

Men igen, hvordan er hun i børnehaven, hos andre? Er det altid at hun ikke kan finde ud af at starte en leg?
Kan hun li at tegne? male?

Går hun til en sport? har hun løbehjul, cykel.. ??

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.