Hvordan får jeg hende til at lege, RIGTIGT!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2015

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Jeg misforstår ikke, jeg giver dig tips, til hvordan du kan få hendes fantasi i gang, ved at lave ting med hende, der tricker fantasien i gang.
men så igen, det er ikke alle børn der bare har den der vilde fantasi til at lave den helt stor leg.
Der er børn der bare har svært ved det, de vil helst være med en voksen, trygheden.

Men igen, hvordan er hun i børnehaven, hos andre? Er det altid at hun ikke kan finde ud af at starte en leg?
Kan hun li at tegne? male?

Går hun til en sport? har hun løbehjul, cykel.. ??

I børnehave kravler hun meget på stativer og leger med sand.. Hun har også løbehjul og cykle her hjemme. Der er sandkasse og et hav af legesager. Hun har svært ved at være alene og lege. Vil egentlig helst lege med en anden hele tiden. Hun skal i skole og der skal hun jo altså skrive stil og finde på kreative ting selv. Der sidder læren jo ikke kun der for hende. Derfor vil vi gerne træne det. Hun tegner, høre musik, klæder sig ud, danser og cykler selvstændigt. Men det bliver hurtigt kedeligt. Og så står vi der... 

I børnehaven er hun også meget "flyvsk" og har svært ved at lave det samme mere end kort tid a gangen. 

Weekender/hellig dage er derfor enormt lange fordi det hele tiden er "jeg keeeeder mig" og jeg konstant skal være parat til at aktivere hende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2015

TNBC

Anonym skriver:

I børnehave kravler hun meget på stativer og leger med sand.. Hun har også løbehjul og cykle her hjemme. Der er sandkasse og et hav af legesager. Hun har svært ved at være alene og lege. Vil egentlig helst lege med en anden hele tiden. Hun skal i skole og der skal hun jo altså skrive stil og finde på kreative ting selv. Der sidder læren jo ikke kun der for hende. Derfor vil vi gerne træne det. Hun tegner, høre musik, klæder sig ud, danser og cykler selvstændigt. Men det bliver hurtigt kedeligt. Og så står vi der... 

I børnehaven er hun også meget "flyvsk" og har svært ved at lave det samme mere end kort tid a gangen. 

Weekender/hellig dage er derfor enormt lange fordi det hele tiden er "jeg keeeeder mig" og jeg konstant skal være parat til at aktivere hende. 

Det er ikke let, men skole er jo noget helt andet end børnehave, og der går nok en del år før hun skal sidde ned og skrive en stil. De første 1-2år er indlæring, de skal lære de forskellige ting, og der kan man jo godt sidde to og lave det sammen(Kan man nu også når man skriver stil) man behøver ikke finde på alt selv, i skolen. Der er gruppearbejde, ja, der er tider hvor hun skal finde på ting selv, men ikke fra alle første dag. Og hun skal nok lære det.

Nej, læreren sidder der ikke kun for hende, men derfor kan læreren godt have et ekstra øje(nogle gange er der to voksne) og jeg tror der er mange børn der er vildt aktive og bare ikke kan sidde stille, men det skal de nok lære når de kommer i skole.

Hun kan godt li at være sammen med andre, og er vant til det, så hvis hun er alene, ved hun ikke hvad hun skal finde på, da det jo er sjovere at være flere.

Hun er et aktivt barn, har i overvejet at sende hende til noget sport, dans, fodbold, så har hun også noget at øve sig på derhjemme.

Det med weekender og helligdage, ja, sport, venner. Og så er det altså ok for børn at kede sig..

Send hende ud af i haven, giv hende en kurv med mad og et tæppe, lad hende lave en picnic til jer. Så hun har noget hun kan lave, og ved at du kommer når hun er færdig. Fortæl hende hvad er skal gøres, før det er klart.

Anmeld Citér

14. maj 2015

sne190810

Lad hende kede sig. 

Så skal fantasien nok komme på et tidpunkt :-) 

Jeg forstår udemærket din problemstilling, har selv haft den tæt inde på livet, da mine bonusbørn var sådan for et år tilbage ca. 

Bevares min egen datter har også haft tendens til det, hun lærte bare tidligt i livet pga vi var alene, at det hurtigt blev sjovere, hvis hun selv gjorde en indsats. 

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym trådstarter

sne190810 skriver:

Lad hende kede sig. 

Så skal fantasien nok komme på et tidpunkt :-) 

Jeg forstår udemærket din problemstilling, har selv haft den tæt inde på livet, da mine bonusbørn var sådan for et år tilbage ca. 

Bevares min egen datter har også haft tendens til det, hun lærte bare tidligt i livet pga vi var alene, at det hurtigt blev sjovere, hvis hun selv gjorde en indsats. 

Tusind tak for din besked.. Fantastisk at høre en anden sige at de kender til det.. Det betyder bare meget for mig at hun også er selvstændig på det punkt.. det er da forfærdeligt altid at skulle aktiveres for at kunne lave noget.. Lader hende også kede sig, for jeg har jo andet at lave end at kigge efter hende..

Anmeld Citér

14. maj 2015

snuskesmor

Måske er hun ikke en dukkepige? Jeg følte mig virkelig dum som barn hvis jeg skulle lege med dukker, lege familie osv. Hvad med lego? Bygge træhus? Boldspil? Læse en bog?

Anmeld Citér

14. maj 2015

2babygirls

Anonym skriver:

HJÆLP!! Har denne datter, Hun er 5,5 år og har virkelig svært ved at gide at lege.. Hun vil se tv, spille Ipad, høre musik eller cykle.. Når veninderne er på besøg står de blot og kigger på hinanden og ved ikke hvad de skal tage sig til. Er der virkelig rigtigt at børn på 5-6 år ikke længere gider lege? sådan rigtigt? Vi har klare regler og tider om tv og ipad. Så det er absolut ikke fordi hun får for meget af det.. Har netop sat en dukkeleg i gang for dem.. Jeg husker bare min egen fantasi og hvordan jeg med dukker under nøddetræet og i fuglebadet.. Hvorfor har børn ikke det længere? Hvordan skaber jeg interessen for hende? Hun har massere ag barbier, dukker med mere, og det er bare total uinteressant og har alle dage været det.. Jeg synes bare hun skal være barn en del længere og udvikle sin fantasi!

Min datter på knap 5 har vildt meget fantasi, om det så gælder en stakkels mariehøne hun har fundet.

Måske legetøjet ikke siger hende noget. Hvad med noget nyt? Playmobile, perler, det der levende sand -kinetic sand, malebøger? 

Anmeld Citér

14. maj 2015

bøllen

Anonym skriver:

HJÆLP!! Har denne datter, Hun er 5,5 år og har virkelig svært ved at gide at lege.. Hun vil se tv, spille Ipad, høre musik eller cykle.. Når veninderne er på besøg står de blot og kigger på hinanden og ved ikke hvad de skal tage sig til. Er der virkelig rigtigt at børn på 5-6 år ikke længere gider lege? sådan rigtigt? Vi har klare regler og tider om tv og ipad. Så det er absolut ikke fordi hun får for meget af det.. Har netop sat en dukkeleg i gang for dem.. Jeg husker bare min egen fantasi og hvordan jeg med dukker under nøddetræet og i fuglebadet.. Hvorfor har børn ikke det længere? Hvordan skaber jeg interessen for hende? Hun har massere ag barbier, dukker med mere, og det er bare total uinteressant og har alle dage været det.. Jeg synes bare hun skal være barn en del længere og udvikle sin fantasi!

Jeg har en dreng på 5,6 som elsker at lege og kan lege timer med sig selv . Han kan lege de mest fantastisk lege med ingenting . Men hvordan man gør ved jeg ikke . Sådan er han bare . Har hørt fra andre med samme " problem " som dig . 

Anmeld Citér

14. maj 2015

Sprit25

Jeg bider mærke du ikke synes din datter leger rigtigt og sammenligner med den måde du legede på. Måske synes hun ikke din måde at lege på er rigtig men den måde hun leger på?

Anmeld Citér

14. maj 2015

Englehår

Profilbillede for Englehår

Læser I for hende? Og læser I så nogle fantasi-bøger? (Ikke fantasy! Men nogle bøger der kan sætte gang i fantasien

Min datter er god til at lege selv, og har altid været det. Jeg kan dog ind i mellem godt genkende hendes lege fra en bog vi har læst/en skør leg vi har leget eller noget vi har talt om.

Så jeg tænker at det også handler om at inspirere hendes fantasi. Måske er hun ikke en dukke-pige. Måske har hun bare stadig behov for at være i nærheden af dig og er måske for usikker på sin leg til at kunne håndtere det selv endnu. Det er bare strøtanker  

Anmeld Citér

14. maj 2015

Gabriel

Jeg forstår præcis hvor du vil hen!

Har passet mange børn før jeg selv fik min egen, som nu er 5 mdr, og jeg forstår ikke børn idag. 

Generelt synes jeg at skærme og børn er et kæmpe problem og jeg kommer virkelig i dilemma om nogle år fordi det strider mod alt jeg står for men min søn skal heller ikke være udenfor.

Der findes stadig "fantasifulde" børn. (Lidt hårdt delt op, alle børn har fantasi). Men min pointe er at der stadig findes børn somleger som da jeg var barn. Men der er ikke mamange af dem og det stopper ekstremt tidligt for rigtig mange. 

Det er så synd og jeg har tusindvis af teorier og holdninger til hvorfor jeg tror det er sådan. Men når man kun er få med samme holdning er det svært at ændre.

Min 9-årige fætter ønskede sig ikke noget til jul og kun penge til sin fødselsdag. Han fik en rejse til Thailand af sin mor og en fodboldkamp i Barcelona af sin far. De er skilt. Men pointen er at jeg var i chok. (Det startede også da han var 6) 

Håber virkelig jeg kan hjælpe min søn med at få samme fantasi til at lege son jeg havde som barn. Men er meget i tvivl om hvordan. Men synes det er et vigtigt emne selvom kun få kan se det :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.