Hvordan får jeg hende til at lege, RIGTIGT!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2015

jenny4

AnjaHM skriver:

Læser I for hende? Og læser I så nogle fantasi-bøger? (Ikke fantasy! Men nogle bøger der kan sætte gang i fantasien

Min datter er god til at lege selv, og har altid været det. Jeg kan dog ind i mellem godt genkende hendes lege fra en bog vi har læst/en skør leg vi har leget eller noget vi har talt om.

Så jeg tænker at det også handler om at inspirere hendes fantasi. Måske er hun ikke en dukke-pige. Måske har hun bare stadig behov for at være i nærheden af dig og er måske for usikker på sin leg til at kunne håndtere det selv endnu. Det er bare strøtanker  

Det samme gør min søn. Han gentager gerne noget vi har læst eller som han har oplevet i børnehaven. 

Jeg tror ikke ts skal være så bekymret selvom jeg godt forstår det kan være træls hvis man hele tiden er involveret. Her virker det at være med 5 min til at igangsætte noget (gerne LEGO, biler, osv) og så ellers lade ham lege videre selv. Jo mere jeg forsøger at "slippe udenom" fordi jeg har praktiske gøremål, jo mere søger han min involvering. Han leger faktisk allerbedst selv når hans far og jeg sidder stille og roligt og snakker ved spisebordet. Så ved han ligesom hvor han har os og går derefter tit ind på sit værelse og roder

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2015

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Jeg bider mærke du ikke synes din datter leger rigtigt og sammenligner med den måde du legede på. Måske synes hun ikke din måde at lege på er rigtig men den måde hun leger på?

Ej nu belære jeg hende jo ikke om at min måde var rigtigt. Det handler om at jeg som voksen ikke vil acceptere at min datter i en alder af snart 6 opføre sig som en på 14! Hun skal lege, for det gør børn! Nægter snart at svare på flere af de beskeder der. Fair at andre børn må blive voksne før de har fået en rokketand, men de t ønsker jeg IKKE! Jo hun må tegne, cykle og høre musik. Men ikke på den bekostning at det er "det eneste" hun kan finde ud af. Den gode forældre træder ind og prøver at guide og hjælpe til at udvikle fantasi og selvstændighed. Og lige nu søger jeg hjælp til hvordan man opfordre og hjælper et barn mod det. Gider ikke flere beskeder der lyder som om a jeg bestemmer hvad der er rigtig leg! Det handler om at jeg ser et passivt barn der ikke kan fantasere sig til leg. Slut.

Anmeld Citér

14. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har været i praktik på et fritidshjem. Der var 109 børn. Ipads og computerrum var kun tilladt en dag om ugen og kun 30 min. pr. barn og børnene havde da ingen problemet med at lege og bruge fantasien - bl.a. rollespil var meget populært. 

Så jeg kan ikke genkende tendensen om at børn idag ikke leger. 

Tilgengæld forstår jeg ikke hvorfor man forventer at børn skal kunne lege selv når de er 5 år - det er bare ikke alle børn i denne alder, der synes det er sjovt at lege selv. Jeg kan heller ikke se det forfærdelige i at skulle sætte en leg igang og trække sig og fortsætte med sine gøremål igen. 

Det med at lege selv skal nok komme og det er tids nok til at kunne skrive stile

Og lige et spørgsmål: Hvis barnet leger med udklædningsdukker og sådan på sin ipad, i stedet for fysisk at skifte tøjet på sin dukke - leger barnet så ikke stadigvæk? 

Anmeld Citér

14. maj 2015

Sprit25

Anonym skriver:

Ej nu belære jeg hende jo ikke om at min måde var rigtigt. Det handler om at jeg som voksen ikke vil acceptere at min datter i en alder af snart 6 opføre sig som en på 14! Hun skal lege, for det gør børn! Nægter snart at svare på flere af de beskeder der. Fair at andre børn må blive voksne før de har fået en rokketand, men de t ønsker jeg IKKE! Jo hun må tegne, cykle og høre musik. Men ikke på den bekostning at det er "det eneste" hun kan finde ud af. Den gode forældre træder ind og prøver at guide og hjælpe til at udvikle fantasi og selvstændighed. Og lige nu søger jeg hjælp til hvordan man opfordre og hjælper et barn mod det. Gider ikke flere beskeder der lyder som om a jeg bestemmer hvad der er rigtig leg! Det handler om at jeg ser et passivt barn der ikke kan fantasere sig til leg. Slut.

Det var slet ikke ment sådan! 

Men stillede bare et spørgsmål

Anmeld Citér

14. maj 2015

MysteriousAngel

Anonym skriver:

HJÆLP!! Har denne datter, Hun er 5,5 år og har virkelig svært ved at gide at lege.. Hun vil se tv, spille Ipad, høre musik eller cykle.. Når veninderne er på besøg står de blot og kigger på hinanden og ved ikke hvad de skal tage sig til. Er der virkelig rigtigt at børn på 5-6 år ikke længere gider lege? sådan rigtigt? Vi har klare regler og tider om tv og ipad. Så det er absolut ikke fordi hun får for meget af det.. Har netop sat en dukkeleg i gang for dem.. Jeg husker bare min egen fantasi og hvordan jeg med dukker under nøddetræet og i fuglebadet.. Hvorfor har børn ikke det længere? Hvordan skaber jeg interessen for hende? Hun har massere ag barbier, dukker med mere, og det er bare total uinteressant og har alle dage været det.. Jeg synes bare hun skal være barn en del længere og udvikle sin fantasi!

Lad hende kede sig. Jeg tror helt sikkert, at hun ikke har lært at finde på noget selv, er fordi du ikke har lært hende det.

Idag kom min mellemste og sagde, jeg aner ikke hvad jeg skal lave. Jeg kom med ideer. Men dem gad hun ikke. Så gik hun ud i haven og vupti, en leg formede sig med legemaden og nogle dukker.. 

Anmeld Citér

15. maj 2015

Skouboe

Anonym skriver:

I børnehave kravler hun meget på stativer og leger med sand.. Hun har også løbehjul og cykle her hjemme. Der er sandkasse og et hav af legesager. Hun har svært ved at være alene og lege. Vil egentlig helst lege med en anden hele tiden. Hun skal i skole og der skal hun jo altså skrive stil og finde på kreative ting selv. Der sidder læren jo ikke kun der for hende. Derfor vil vi gerne træne det. Hun tegner, høre musik, klæder sig ud, danser og cykler selvstændigt. Men det bliver hurtigt kedeligt. Og så står vi der... 

I børnehaven er hun også meget "flyvsk" og har svært ved at lave det samme mere end kort tid a gangen. 

Weekender/hellig dage er derfor enormt lange fordi det hele tiden er "jeg keeeeder mig" og jeg konstant skal være parat til at aktivere hende. 

Nor hun siger at hun keeeeder sig, så sig ja - så må du jo finde på noget at lave. Hun lærer det ikke, når mor altid aktiverer hende, når bare hun ikke gider...

Anmeld Citér

15. maj 2015

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg kan ikke genkende din holdning med at hvorfor er børn sådan i dag. Mine er i hvert fald ikke sådan.  Jeg har tre piger, i alderen 10, 8, 6 og de leger stadig, og også fantasi lege, men det er forskellige ting de elsker at lege med. Min mindste er ikke en dukke/babie pige, hun er til gengæld til madting, legehus og bamser. 

Det kunne være hun skulle have nogle nye ting, som kunne fange hende. Hvis dukker og babiedukker aldrig har sagt hende noget, så kommer de nok ikke til det.

Anmeld Citér

15. maj 2015

Frk_Louise

mor:) skriver:

Hmm - det er ikke mit billede af børn idag. 

Men hvis hun er knap 6 år tror jeg også dukkeleg og sådan er ved at blive kedeligt for nogle børn. 

Jeh ville prøve at igangsætte mere aktive lege, boldspil, skattejagt, cykle, gå en tur - måske til stranden og samle muslinger og andet spændende som I kan lave noget med når I kommer hjem osv. 

Jeg er enig - det er heller ikke mit generelle indtryk af "børn idag"...

Arbejder i en børnehave og de fleste af ungerne har altså en vanvittig god fantasi.. Om de så leger med heste og biler indenfor eller blade og pinde udenfor. 

Tror også legene er for "småbørns-agtige". Prøv at lære hende nogle nye lege - måske lidt mere udfordrende end dukker. 

Anmeld Citér

15. maj 2015

Sprit25

Anonym skriver:

Kan faktisk mærke jeg bliver lidt irriteret over dit svar til mig. 

Du spørger hvorfor børn er sådan nu til dags også kommer jeg med en observation omkring at din måde at lege på den gang du var barn ikke nødvendigvis er den måde dit barn gider at lege på! Jeg siger ALDRIG du belærer hende! Og bare fordi hun ikke gider at lege dukker er hun jo ikke 14 år gammel! 

Jeg har en niece på 5 som også hellere vil lege med traktor end dukker!

Anmeld Citér

15. maj 2015

Xolia

Børn kan og vil gerne lege stadig �� min datter på 8 er fantastisk god til det men min søn på 10 er elendig, på nærmeste hvis han har lavet balade og konsekvensen er ingen tv/spil.

Du siger I har klare tider for tv/spil men er der tid dagligt? Måske en periode helt uden med mindre I skal ud/have gæster eller som "ekstra belønning"?

Herhjemme virker kedsomhed i længere perioder  ��

Ellers tal med pædagogerned? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.