lineog4 skriver:
Hmm den er svær, for jeg forstår udemærket det må være hårdt at være tilskuer til og ikke mindst være svigerdatter i. Men samtidig har du jo også valgt din kæreste med den familie han nu en gang har, den kultur og baggrund - og ja egentlig er han jo netop blevet den mand du elsker i den familie.
Jeg støder selv i det (heldigvis ikke så tit da de bor i Italien og vi i DK). Når vi er der på besøg er jeg ved at gå ud af mit gode skind, der råbes i stedet for at tale, børnene får nogen spidse bemærkninger. Og ja så skal jeg også lytte til velmente gode råd, fx du burde ikke amme, for det giver dårlige øjne videre (er nærsynet), han burde da ikke sove nu osv. Jeg vælger at grine, jeg vælger at sige: sjovt at høre andre gør det anderledes, viser jo også at tid og kultur er afgørende for måden vi gør tingene og ikke sandheden og sandheden ejer vi heller ikke. Noget tager jeg faktisk til mig, for der er også gode ting ikke mindst en lidt mere afslappet tilgang hvor man godt kan være forældre uden at læse tusind bøger.
du kan og skal ikke kæmpe kampen for din svigerinde - du kan lytte til hende og give hende råd, men du må forholde dig til din svigerfamilie fra egen banehalvdel.
personligt ville jeg tage en god snak med min mand, og høre hvad han tænker om hvorvidt de skal passe jeres søn på et tidspunkt, hvad synes han om nogen af de værste ting osv.
Som jeg læser det, behandler de dig fint, men du kan simpelthen ikke lide deres måde, så det er jo lidt svært for ham at gå ind og stille krav til dem - havde han kunne hvis de behandlede dig skidt.
Det er rigtig svært at være både tilskuer og svigerdatter i, ja. Min kæreste indformerede mig ikke i starten om hans egentlige familiære baggrund (at de var romaer), jeg fik altid kun at vide at de var fra Serbien. Og jeg havde aldrig troet at jeg evt. skulle komme til at stå i sådan nogen problematikker senere hen, da jeg slet ikke kendte dem på det pågældende tidspunkt. Jeg mødte dem først da jeg lige var blevet gravid. Men du har helt ret i at han er blevet til den mand jeg elsker i den familie - og det prøver jeg også nogen gange at holde i mente.
Jeg har altid været utrolig open minded og rummelig overfor forskelligheder, men lige i dette tilfælde der finder jeg det utrolig svært da jeg synes mange af deres måder ikke tilgodeser børnene overhovedet.
Min fremlæggelse af det med svigerinden var også mere for at give et billede af, hvordan de er og hvorfor jeg lige så stille kan mærke mig selv bakke tilbage. Sådan som de håndtere den lille baby og de to andre piger, sådan vil de højst sandsynligt også håndtere min hvis de stod og evt. skulle passe ham. Den tanke kan jeg slet ikke lide, og jeg ville ikke kunne føle mig tryg ved at han var der uden mig.
Indtil videre har de været fine overfor mig, men jeg føler tit mine grænser bliver overskredet - og jeg tænker at i takt med min søn bliver ældre jo mere pågående vil de blive.
Jeg må få mig en snak med min kæreste om det hele, men jeg har svært ved hvordan jeg lige skal få det hele sagt på en ordentlig måde.