"fejre" i 4. maj?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. maj 2015

Pikku Myy

Vi har ikke lys i vinduerne. Jeg tror måske det hænger sammen med at vi faktisk aldrig rigtig tænder levende lys. Jeg kan ellers rigtig godt lide traditionen, og har faktisk tænkt over at det var en god måde at fortælle min søn noget af historien om befrielsen, men han kom i seng mens det stadig var lyst ...

Vi har til gengæld snakket rigtig meget om 2. verdenskrig (og 1.) i den sidste tid. Og fortalt om hvordan verden hang sammen, og nogle af de ting verden lærte af de to krige.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2015

fo82

Mom skriver:

Jeg går udfra at det er mit indlæg du henviser til vedr krigen i Afganisthan?

Hvis det er det, så bemærk at jeg skriver intet om at jeg IKKE finder 2. Verdenskrig alvorlig og vigtigt, men at jeg blot ikke sætter lys i vinduet i aften. Samt at krigen i Afganisthan er mere nærværende og personlig for mig, af helt private grunde.

Hvorvidt vores soldater er taget frivilligt til denne krig er vist et spørgsmål om hvordan man ser på det, jeg ser ikke det at udføre en politisk ordre som frivilligt, men lad ikke det fylde debatten, for det er selvfølgelig ikke sammenligneligt med at være under besættelse.

Du spørger selv til hvorfor det er vigtigt at vi mindes befrielsen af Danmark...

fordi den kamp der blev kæmpet også blev kæmpet for at du og dine kan leve i et frit land, styret af folket selv...

et land med en rummelighed og et sammenhold som er et ret tydeligt levn fra netop 2. Verdens krig..

og med dit spørgsmål om hvorfor i dag er vigtigt, og din prioritering af at dine efterkommere tydeligere skal huske krigen i Afghanistan end krigen/historien i det land hvor de er vokset op, er for mig virkelig at negligere.

og jo - udsendelse er frivillig - det er et job og muligheden for at sige nej tak er til stede, jeg har skam selv været pårørende til en udsendt... 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Frk.S

Ja, vi har også lys i vinduet her.

Jeg synes det er en fin måde at mindes den del af historien - og en fin måde at give det videre til børnene. Nu var begge vores børn kommet i seng da lysene blev tændt - men med tiden håber jeg da at det er en tradition de også vil bringe videre. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
fo82 skriver:

Du spørger selv til hvorfor det er vigtigt at vi mindes befrielsen af Danmark...

fordi den kamp der blev kæmpet også blev kæmpet for at du og dine kan leve i et frit land, styret af folket selv...

et land med en rummelighed og et sammenhold som er et ret tydeligt levn fra netop 2. Verdens krig..

og med dit spørgsmål om hvorfor i dag er vigtigt, og din prioritering af at dine efterkommere tydeligere skal huske krigen i Afghanistan end krigen/historien i det land hvor de er vokset op, er for mig virkelig at negligere.

og jo - udsendelse er frivillig - det er et job og muligheden for at sige nej tak er til stede, jeg har skam selv været pårørende til en udsendt... 

Jeg antager at du føler meget for emnet, udfra dine indlæg pga din families historie, og det kan jeg sagtens forstå. Og ligeså meget du føler for 2. Verdenskrig føler jeg for krigen i Afganisthan.

Når det er sagt, så mener jeg slet ikke at jeg negligere noget, fordi jeg ikke sætter lys i vinduet, eller fordi krigen i Afganisthan er mere nærværnede og personlig for mig..??

Hvor har jeg har skrevet at vi ikke taler om DK's historie? Jeg mener netop at have skrevet at krigen skam var vigtig, men jeg sammen med mine børn oplever krigen i Afganisthan sættere på og hver dag, så (selvfølgelig) presser den sig mere på for os.

Jeg kan så omvendt mene at du burde være mere åben og forstående overfor os pårørende til en soldat, når du selv har været der. Men vi har jo alle sammen lov til at vælge hvor og hvornår vores lys skal tændes.

Anmeld Citér

4. maj 2015

lineog4

For mig handler det selvsagt også om 2. Verdenskrig, men egentlig er det en biting (skyd mig nu ikke). For mig er 4. Maj og lyset i vinduet symbolet på friheden, ikke bare for danskere men for alle i verden. 

Vi kunne juble for 70 år siden og smide gardinerne op og lade lyset sprede sig ud med håbet om en fremtid uden ufrihed og krig. Men i dag sidder der mennesker i verden som ikke kan gøre det samme, der sidder mennesker som er ufrie, og for mig er lyset i vinduernei dag i lige så høj grad er symbol på håbet for vi lærer af historien og vil kæmpe mod den ufrihed, symbolet på vi tager afstand fra at mennesker skal leve i krig og som besatte, det er et symbol på ingen skal være bange for der ryger en bombe i deres kvarter. 

Og jeg synes der budskab er lige så vigtigt og lige så aktuelt i dag som for 70 år siden. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Kløver

Ja og sender en taknemmelig tanke, til de der ofrede sig og gjorde en indsats for vores land 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Kay

Mom skriver:

Jeg antager at du føler meget for emnet, udfra dine indlæg pga din families historie, og det kan jeg sagtens forstå. Og ligeså meget du føler for 2. Verdenskrig føler jeg for krigen i Afganisthan.

Når det er sagt, så mener jeg slet ikke at jeg negligere noget, fordi jeg ikke sætter lys i vinduet, eller fordi krigen i Afganisthan er mere nærværnede og personlig for mig..??

Hvor har jeg har skrevet at vi ikke taler om DK's historie? Jeg mener netop at have skrevet at krigen skam var vigtig, men jeg sammen med mine børn oplever krigen i Afganisthan sættere på og hver dag, så (selvfølgelig) presser den sig mere på for os.

Jeg kan så omvendt mene at du burde være mere åben og forstående overfor os pårørende til en soldat, når du selv har været der. Men vi har jo alle sammen lov til at vælge hvor og hvornår vores lys skal tændes.

Syntes lidt i går taget min tråd i en helt forkert retning, og synts i skal lade det ligge her eller tage den et andet sted

Anmeld Citér

4. maj 2015

Kay

lineog4 skriver:

For mig handler det selvsagt også om 2. Verdenskrig, men egentlig er det en biting (skyd mig nu ikke). For mig er 4. Maj og lyset i vinduet symbolet på friheden, ikke bare for danskere men for alle i verden. 

Vi kunne juble for 70 år siden og smide gardinerne op og lade lyset sprede sig ud med håbet om en fremtid uden ufrihed og krig. Men i dag sidder der mennesker i verden som ikke kan gøre det samme, der sidder mennesker som er ufrie, og for mig er lyset i vinduernei dag i lige så høj grad er symbol på håbet for vi lærer af historien og vil kæmpe mod den ufrihed, symbolet på vi tager afstand fra at mennesker skal leve i krig og som besatte, det er et symbol på ingen skal være bange for der ryger en bombe i deres kvarter. 

Og jeg synes der budskab er lige så vigtigt og lige så aktuelt i dag som for 70 år siden. 

Jeg er helt enig... denne dato står for mig som mindet om en tid vi ikke ønsker tilbage og som håbet for at andre kan få lov at opleve friheden

Anmeld Citér

4. maj 2015

TNBC

alenemor42 skriver:

Jeg tænder lys hvert år, min mor er født under krigen og som 14 årig var jeg i østberlin i Sachsenhausen koncentrationslejr. ..... det satte dybe spor hos mig og jeg glemmer det aldrig.

Derudover var min farfar jøde og hans forældre måtte flygte fra Letland med deres børn til scoring hvor de ændrede deres efternavn. .. pga. Jødeforfølgesen.

Det blev min far også..
Og jeg har også været i sådan en koncentrationslejr.. Uhh..

Jeg har desværre ikke sat lys(Jeg kan ikke lige holde styr på datoerne, og jeg er ikke i Danmark)

Anmeld Citér

4. maj 2015

BigHope13

Her har vi tændt lys, og har gjort det alle år siden jeg flyttede hjemmefra som 19 årig. Nok mest fordi jeg fandt en kæreste som gik op i at mindes de faldne, og hylde vores helte. Ja nu har vi gjort det i 8 år og håber det bliver noget vores børn også vil gøre når de engang flytter hjemmefra. 

Jeg synes det er en vigtig ting, et simpelt lille lys hylder dem som har kæmpet og dem som stadig kæmper rundt om i verden. Et lille lys som viser vores styrke og stolthed og ja et lys for at mindes og tænke over livet. 

Jeg er forundret over at afstemningen viser at størstedelen har stemt nej.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.