"fejre" i 4. maj?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Har i lys i vinduet 4. maj

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.631 visninger
39 svar
39 synes godt om
4. maj 2015

Kay

Her hjemme er der altid lys i vinduet ved Danmarks befrielse... hvad med hos jer?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Det er der ikke hos os, og det er som sådan ikke fordi vi ikke vil, men det er ikke noget vi går op i.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Sprit25

Mom skriver:

Det er der ikke hos os, og det er som sådan ikke fordi vi ikke vil, men det er ikke noget vi går op i.

Hvorfor går I ikke op i det? Det er jo super vigtigt at mindes

Anmeld Citér

4. maj 2015

Christine

Kay skriver:

Her hjemme er der altid lys i vinduet ved Danmarks befrielse... hvad med hos jer?

Ja! Jeg havde meget familie i Sønderjylland som kunne huske krigen, så jeg er vokset op med at kende til nogle af krigens konsekvenser.

Det betyder meget for mig, også fordi jeg synes det er vigtigt at huske på hvor forfærdeligt mennesker kan behandles. Og så er det da en smuk tradition 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Sprit25 skriver:

Hvorfor går I ikke op i det? Det er jo super vigtigt at mindes

Hvorfor er det vigtigt?

For os personligt herhjemme er krigen i Afganisthan langt mere nærværende, og det vil være den krig mine børn snakker om, den der forandrede deres verden.

Ikke at 2. Verdenskrig ikke er vigtigt, for det er den skam, men her er det ikke noget vi "fejre".

Anmeld Citér

4. maj 2015

alenemor42

Jeg tænder lys hvert år, min mor er født under krigen og som 14 årig var jeg i østberlin i Sachsenhausen koncentrationslejr. ..... det satte dybe spor hos mig og jeg glemmer det aldrig.

Derudover var min farfar jøde og hans forældre måtte flygte fra Letland med deres børn til scoring hvor de ændrede deres efternavn. .. pga. Jødeforfølgesen.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Sprit25

Mom skriver:

Hvorfor er det vigtigt?

For os personligt herhjemme er krigen i Afganisthan langt mere nærværende, og det vil være den krig mine børn snakker om, den der forandrede deres verden.

Ikke at 2. Verdenskrig ikke er vigtigt, for det er den skam, men her er det ikke noget vi "fejre".

Er alle krige ikke vigtig? Den ene krig er vel ikke mere relevant fordi vi har levet under det? 4. maj gjorde jo netop at vi har mulighed for at kæmpe i Afghanistan? To krige som i min verden ikke kan sammenlignes

4 maj er vigtig for mig, fordi det er en del af os og har skabt det land vi har idag. Det er et symbol på vi ikke skal gemme os i mørket og dermed kan det jo oversættes til mange ting Jeg synes det er en sød tanke at vi sender en tak til de pårørende der er idag

Anmeld Citér

4. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Sprit25 skriver:

Er alle krige ikke vigtig? Den ene krig er vel ikke mere relevant fordi vi har levet under det? 4. maj gjorde jo netop at vi har mulighed for at kæmpe i Afghanistan? To krige som i min verden ikke kan sammenlignes

4 maj er vigtig for mig, fordi det er en del af os og har skabt det land vi har idag. Det er et symbol på vi ikke skal gemme os i mørket og dermed kan det jo oversættes til mange ting Jeg synes det er en sød tanke at vi sender en tak til de pårørende der er idag

Og når du syntes det er vigtigt for dig at sætte levende lys i vinduet i dag, så skal du gøre det

Jeg forbeholder mig til ikke at gøre det..

Joh vist du kan have ret i at begge krige er vigtige, men for mig er krigen i Afganisthan langt mere nærværende og personlig (også for mine børn), eftersom vi har nær familie som har været udsendt, så jeg stille lys i mit vindue for dem, og de ofre der har været i den krig.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Sprit25

Og når du syntes det er vigtigt for dig at sætte levende lys i vinduet i dag, så skal du gøre det

Jeg forbeholder mig til ikke at gøre det..

Joh vist du kan have ret i at begge krige er vigtige, men for mig er krigen i Afganisthan langt mere nærværende og personlig (også for mine børn), eftersom vi har nær familie som har været udsendt, så jeg stille lys i mit vindue for dem, og de ofre der har været i den krig.

Jeg dømmer heller ikke jeg spurgte bare  

Mit lys er også mere for alle der kæmper for vi ikke skal opleve en besættelse igen. Som en af mine bedste venner har kæmpet for så det er bestemt ikke for at nedgøre den krig

Også tror jeg sgu jeg sætter et afsnit matador på

Anmeld Citér

4. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Sprit25 skriver:

Jeg dømmer heller ikke jeg spurgte bare  

Mit lys er også mere for alle der kæmper for vi ikke skal opleve en besættelse igen. Som en af mine bedste venner har kæmpet for så det er bestemt ikke for at nedgøre den krig

Også tror jeg sgu jeg sætter et afsnit matador på

Og du skal være velkommen til spørge.

Vi har alle vores "kæpheste", og vores "vigtige" sager, og det skal der heldigvis være plads til.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.