Til TS:
Det er ikke så længe siden jeg hørte om en biografi fra en svensk krimiforfatter, hvor hun åbent gik ud og sagde, at hun ikke kunne lide børn før de var 5-6 år, heller ikke hendes egne! For hende var baby og småbørnsårene bare noget der skulle overståes og hun begyndte først at nyde børn når de nærmede sig den alder hvor man kunne snakke fornuft med dem. Det fik hun en del hug for at udtale i medierne, sjovt nok.
Det jeg vil sige med det er, at du helt sikkert ikke er den eneste der har det sådan. Ikke alle syntes små børn er fantastiske. Ikke alle bliver forelskede ved første blik. Det er (også) en normal variant. Hvis ikke du viser tegn på depression, (hvis ikke du ved hvilke, så tjek på nettet), så har du sikkert ikke en fødselsreaktion, og dine følelser kan derfor ikke skydes ind under dette. Men derfor kan du sagtens vende det med din sundhedsplejerske alligevel, hun har helt sikkert også stødt på det før og kan give dig nogle gode råd.
For nej, det kan godt være du ikke havde overvejet det at få børn ordentligt før du kastede dig ud i det, og nej, måske føler du ikke det det du havde regnet med, men som du selv konkluderer, så er der ingen fortrydelsesret. Og da du nu står i det, og du virker som en normalt begavet kvinde, så må du nå frem til at gøre af pligt, hvad du måske ikke har lyst til pr. instinkt. Det vil sige, at tilsidesætte dine egne behov, (inden for rimelighedens grænser naturligvis) og opfylde dit barns. Og ved du hvad, vi behøves ikke alle sammen være Supermor!! der kun kan tænke på barnet 24/7, og hellere tænker på blestørrelser, organisk babymos eller barnets udviklingstrin end på de ting der ellers kan findes i verden omkring dig, job, venner og fritidsinteresser. Måske er der potientiale til en Superfar i din mand der kan tænke på de økologiske babysokker, og hvis ikke, så er jeg sikker på dit barn nok skal trives alligevel.
Og jeg er sikker på at du nok skal komme til at nyde dit barn efter noget tid, om ikke før, så ligesom med den svenske forfatter, når barnet bliver et par år og begynder at være mere som et barn end som en baby.
Og alle jer fordømmende, fordomsfulde, hormonforstyrrede høns herinde, der hakker på den der ikke tænker på samme måde som jer, og endnu mere vigtigt, ikke føler på samme måde som jer, og som så forsøger at hente nogle gode råd herinde, - skam jer!! og bagefter, så tænk jer dog om. Vi ER alle forskellige!! Der er ikke nogen opskrift på det perfekte menneske, endsige den perfekte mor!! Og vi SKAL være tolerante overfor forskelle og hjælpe hinanden, ellers kan vi lige så godt bare lukke det hele ned og leve i hver vores lille boble.