Os&lilledig skriver:
Ved desværre ikke hvordan det fungere fra sted til sted. Vi var på Dansk fertilitets klinik i KBH. De bestilte hjem til os, og det gør de Offentlige klinikker også.. Men prøv at hør den klinik i har valgt, hvordan det fungere, så kan i nå at ændre mening hvis det SKULLE ende der ude..
Det er også et svært valg. Vi var meget enige om Ukendt doner. Men vi snakkede frem og tilbage om det. Det var aldrig en mulighed for os at vælge Åben doner. Men samtidigt ville jeg ønske at vores barn, bare en enkelt gang kunne se bare et billed af manden som hjalp os og se lighederne. For os var kriterierne at Doner fysisk skulle ligne min kæreste. Ellers havde ingen andre ønsker. Vi ønsker bare det barn, og ville ikke sidde og vælge udfra sko størrelse, job og håndskrift. Det virkede for os helt grotesk at kunne, for hvad betyder det for ønsket om barnet? Vi ville ønske man kunne vide alder og måske at barnet så et billed en enkelt gang som ældre ved en anonym doner 
Hvad ville i gå efter, hvis i skulle vælge? 
Jamen for os handler det helt sikkert om, at han ligner min kæreste så meget som muligt.
Når det så er sagt, så handler det faktisk rigtig meget om for os, at når barnet en dag vil spørge, hvad vi ved om donoren så vil vi have dette. Ikke at det er noget særligt, men med en udvidet profil giver det som regel også et børnebillede som man kan sammenligne lidt med, nogle beskrivelser af donoren både hans egne og klinikkens, så det handler egentlig bare om at vi måske kan stille barnets værste nysgerrighed.
Herudover har jeg kigget en meget lille smule og jeg har fundet lidt tryghed i en donor der har en 'fuld' udvidet profil. Han virker dybt sympatisk og i hans 'brev' har han henvendt sig til barnet og ikke forældrene, hvor han gør det klart at barnets forældre er dem der har opdraget og elsket det hele livet - og at han bare har hjulpet til.
En anden donor som bliver beskrevet som utrolig attraktiv, men anonym, og stadig inden for samme basisoplysninger som min kæreste; jamen alt hvad han skriver virker så enormt koldt og kynisk. Og selvom vi jo godt ved at de fleste jo gør det for pengene, så blev jeg bare enormt frastødt?
Hvordan skulle jeg kunne forsvare mit valg af donor på baggrund af en sådan tekst? Så ville jeg hellere at det kun var basis informationer.
Ved ikke om det giver mening. Men det er jo også meget forskelligt hvordan man takler de her situationer, og hvad man hver især ønsker sig i en donor, og årsagerne dertil