Ingen sædceller, andre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2015

Risse

Anonym skriver:

Lyder dejligt han ikke er helt afvisende mere og i tager det stille og roligt

Vi har desværre ikke fået helt afklaring på hvorfor han ikke kan få børn, han var efterfølgende igennem en masse prøver og en af den viste hans testosteron niveau er for lavt, men det var ikke sikkert at det var grunden til han ikke producere sædceller. Han kunne ha forsat i udredning, men valgte selv at sige stop, da jeg var 8 måneder henne med vores første og det ikke betød så meget for ham mere.

Det 1. barn er gratis, næsten, hvis du skal ha medicin skal i selv betale for det, men hvis man er medlem af Sygeforsikringen Danmark, vil man ved medlemskab i gruppe 1 og 2 kunne opnå 100 % tilskud, og i gruppe 5 50 % tilskud til den medicin, som anvendes til fertilitets behandlingen. 

Det 2. barn er det samme med medicin, men her skal man så selv betale for sæd, hvis man vælger en privat MED en overenskomst aftale er behandlingen også gratis (med henvisning fra egen læge) der findes også private uden en overenskomst aftale og ved dem skal man også betale for behandlingen (så som scanninger og inseminering).

Vi fik oplyst donor nummer og sædbank og så kunne vi vælge at købe flere sædstrå med det samme eller tage chancen og vente til vi ville ha nr. 2 og så håbe kvoten ikke var opbrugt. 

Vi ville også først at ingen skulle vide noget, men så læste jeg jo også de forskellige historier og blev klogere

Ja okay, der kan jeg nu godt forstå at i alligevel stoppede udredningen, hvis i alligevel havde valgt at gå en anden vej og var afklaredemed det, er der vel ingen særlig grund til at fortsætte udredningen

Jeg er desværre ikke medlem af Sygesikring Danmark, og kan heller ikke blive det lige foreløbigt. Men det er min kæreste til gengæld - ved ikke om det kan bruges til noget? For de kan jo ikke rigtig udskrive hormoner til ham 

Hvad mener du men overenskomstaftale? 

Og kan man ikke selv vælge donor ved første barn? 

Det er også lidt sådan vi har det - har fundet en side hvor 4 donor børn fortæller om deres oplevelser; 2 der fik det at vide som 30+ årige og 2 unge der hele tiden har vidst det. Og ja, hvis vi kommer derud, er jeg heller slet ikke i tvivl om, at børnene skal vide det

Tusind tak for alle dine svar og hjælp, det betyder simpelthen så meget 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2015

Risse

l.kjoeller skriver:

1000 tak. I skal "bare" tænke positivt  og så ellers prøve at leve sundt. Håber der bedste  

Vi gør vores bedste  

Anmeld Citér

13. maj 2015

Risse

Lau30 skriver:

Hej. (jeg oprettede lige en profil så jeg kunne svare dig) Vi stod i samme situation for snart 2 år siden.  Vi havde prøvet selv i ca. 1 år før vi tog til lægen. sædprøverne viste at der ikke var nogen sædceller i min kærestes sæd. Udredningen tog ca 1 år, af både ham og jeg. Han fik lavet Tesa testen som til sidst viste at der ikke var nogen sædceller, og at han derfor er steril. Jeg fejler ikke noget (i hvert fald ikke fysisk)

Hos os var der ikke noget tvivl, vi VILLE bruge donorsæd. Min kæreste havde svært ved tanken om at hvis man adopterer, kan man "risikere" at få et barn på op til 3 år, og han ville føle sig snydt for hele graviditeten og spædbarnsfasen. I oktober 14 blev jeg så insemineret med åben donor, og er nu gravid i uge 30. Vi var så heldige at det lykkedes i 1. forsøg 

At bruge donor er den bedste beslutning vi har taget, og det er ikke noget vi tænker så meget over til daglig. For os er det bare en del af vores skæbne, og en del af vores historie. I øvrigt havde vi så mange gode oplevelser igennem hele udredningsprocessen, som vi ikke ville være foruden. Vi havde det, af en eller anden grund, altid så sjovt når vi sad der og ventede på at skulle ind til div. læger og undersøgelser. Ved ikke hvorfor...

Alle vi kender, både familie og venner og kollegaer, ved at vi venter et donorbarn, og alle har været søde og forstående hele vejen igennem. Faktisk kendte de fleste også dato og tidspunkt for insemineringen, så kunne de sende gode tanker.

Jeg kan godt forstå det er hårdt for jer lige nu, min kæreste var heller ikke klar til at tage beslutningen om donor, før det endelige resultat af testene forelå. Men i det øjeblik lægen sagde "og det betyder at du aldrig kan blive biologisk far" tog han beslutningen, og vi har bestemt ikke fortrudt 

Jeg ønsker jer alt held og lykke, og du må spørge om alt det du vil. Du må også skrive eller ringe privat hvis det kan hjælpe noget.

Først tusind tak for at du vil dele din historie og at du ville skrive til mig. Jeg er frygtelig ked af at jeg svarer så langsomt, men det er en hård omgang at skulle igennem, så jeg holder mine pauser herinde fra for at få lidt luft fra det hele. 

Tog udredningen virkelig et helt år?  

Vi har det også lidt svært ved adoption af forskellige årsager. Primært at en af mine bedste venner selv er adopteret fra Sydkorea og han har altid følt at han ikke hørte til i Danmark men nu var for gammel til at kunne høre til i Korea  Det gør så ondt at høre, og når der så desuden er gået penge i det fra adoptions bureauerne virker det for mig ikke som noget jeg kan stå inde for.

Wow, respekt til jer! Jeg var SÅ nervøs inden den første samtale. Derefter havde vi lige en rigtig god uge, men så kom svaret på sædprøven og en lidt omfattende blodprøve hvis du spørger mig som lige satte en voldsom dæmper på det hele. Men jeg kan mærke at jeg heldigvis er ved at live en smule op igen, hvilket helt sikkert er de gode historier om donorsæd jeg hører fra jer herinde  Vi krydser selvfølgeligt alt hvad vi kan fingre for, at manden stadig har et eller andet kørende til TESA, men det må tiden jo vise. 

Jeg blev virkelig rørt da jeg læste, hvordan din kæreste overvandt sig selv, da han fik beskeden! Pyyh jeg fik sådan et sug i maven og ønsker virkelig at det også sker for min kæreste, hvis vi får samme besked.

Kæmpe tillykke med din graviditet og endnu en gang tusind, tusind tak for dit dejlige svar! Jeg har ansøgt dig som ven herinde, så kunne vi skrive sammen privat i stedet

Anmeld Citér

13. maj 2015

Anonym

Risse skriver:

Ja okay, der kan jeg nu godt forstå at i alligevel stoppede udredningen, hvis i alligevel havde valgt at gå en anden vej og var afklaredemed det, er der vel ingen særlig grund til at fortsætte udredningen

Jeg er desværre ikke medlem af Sygesikring Danmark, og kan heller ikke blive det lige foreløbigt. Men det er min kæreste til gengæld - ved ikke om det kan bruges til noget? For de kan jo ikke rigtig udskrive hormoner til ham 

Hvad mener du men overenskomstaftale? 

Og kan man ikke selv vælge donor ved første barn? 

Det er også lidt sådan vi har det - har fundet en side hvor 4 donor børn fortæller om deres oplevelser; 2 der fik det at vide som 30+ årige og 2 unge der hele tiden har vidst det. Og ja, hvis vi kommer derud, er jeg heller slet ikke i tvivl om, at børnene skal vide det

Tusind tak for alle dine svar og hjælp, det betyder simpelthen så meget 

Ja der var ligesom ikke nogen grund til at fortsætte

Ja det er desværre dig der skal være medlem af sygesikring danmark. De private skal have en aftale med sygeforsikringen, så betaler du for behandlingen gennem dit gule sygesikringsbevis som ved din almindelige læge. (Giver det mening?)

Ved vores første valgte lægen en donor der passede i beskrivelsen af min mand, vi har valgt at bruge en anonym donor. Man kan også bruge en åben donor og der kan i selv vælge donor og se baby billeder af dem. Du kan evt læse inde på  http://dk-da.cryosinternational.com/ 

Vi fik vores første i 2011 hvor der var lavet egenbetaling på fertilitets behandlingen, så de ville helst bruge sæd de havde på klinikken, da det så kunne være vi kunne slippe for at betale for den. Men mener godt vi kunne ha valgt helt selv inde fra cryos også anonym, men er ikke helt sikker. Ved nr. 2 bestilte vi selv sædstrå og fik dem leveret til klinikken.

De historier har jeg også læst, de børn der altid har vidst det virker meget mere afklaret

Anmeld Citér

17. maj 2015

Risse

Anonym skriver:

Ja der var ligesom ikke nogen grund til at fortsætte

Ja det er desværre dig der skal være medlem af sygesikring danmark. De private skal have en aftale med sygeforsikringen, så betaler du for behandlingen gennem dit gule sygesikringsbevis som ved din almindelige læge. (Giver det mening?)

Ved vores første valgte lægen en donor der passede i beskrivelsen af min mand, vi har valgt at bruge en anonym donor. Man kan også bruge en åben donor og der kan i selv vælge donor og se baby billeder af dem. Du kan evt læse inde på  http://dk-da.cryosinternational.com/ 

Vi fik vores første i 2011 hvor der var lavet egenbetaling på fertilitets behandlingen, så de ville helst bruge sæd de havde på klinikken, da det så kunne være vi kunne slippe for at betale for den. Men mener godt vi kunne ha valgt helt selv inde fra cryos også anonym, men er ikke helt sikker. Ved nr. 2 bestilte vi selv sædstrå og fik dem leveret til klinikken.

De historier har jeg også læst, de børn der altid har vidst det virker meget mere afklaret

Ja det er lidt surt at jeg ikke kan blive det nu Men sådan er det jo bare. 

Det giver rigtig fin mening! Jeg var bare ikke sikker på om det var det du mente. Men jo der findes jo inde for de fleste behandlingsmuligheder af diverse ting, private klinikker, hvor af nogle er tilknyttet alm. sygesikring og andre ikke er. Men så det vil sige, at selv ved barn nr. 2, 3 osv. der vil man stadig kunne få hjælp gratis, så længe man er henvist af lægen?

Jeg har faktisk været inde og kigge, og synes virkelig at det var en surrealistisk oplevelse at sidde og kigge på gener til ens barn. 

Men da i selv købte sædstrå, hvor mange købte i så? For det koster jo kassen!  Selvfølgelig giver det mening, for donoren skal have penge, administrationen skal have penge og transport og opbevaring osv.... men stadig! Køber man en gang ad gangen og satser, eller køber man flere og får så opbevaret resten hos sin fertilitetslæge? 

Anmeld Citér

17. maj 2015

Anonym

Risse skriver:

Ja det er lidt surt at jeg ikke kan blive det nu Men sådan er det jo bare. 

Det giver rigtig fin mening! Jeg var bare ikke sikker på om det var det du mente. Men jo der findes jo inde for de fleste behandlingsmuligheder af diverse ting, private klinikker, hvor af nogle er tilknyttet alm. sygesikring og andre ikke er. Men så det vil sige, at selv ved barn nr. 2, 3 osv. der vil man stadig kunne få hjælp gratis, så længe man er henvist af lægen?

Jeg har faktisk været inde og kigge, og synes virkelig at det var en surrealistisk oplevelse at sidde og kigge på gener til ens barn. 

Men da i selv købte sædstrå, hvor mange købte i så? For det koster jo kassen!  Selvfølgelig giver det mening, for donoren skal have penge, administrationen skal have penge og transport og opbevaring osv.... men stadig! Køber man en gang ad gangen og satser, eller køber man flere og får så opbevaret resten hos sin fertilitetslæge? 

Ja selve behandlingen er gratis ved de efterfølgende børn, med en henvisning, men sæden skal man selv betale

Vi købte 1 strå af gangen og satsede, men vi kunne også ha købt flere af gangen, så kunne klinikken opbevare de øvrige, mener de ville opbevare dem i 5 år så man kunne bruge dem senere.

Anmeld Citér

18. maj 2015

Lau30

Vi valgte at bruge åben donor, og har fået første barn betalt. Der var en lille egenbetaling på den ægløsende sprøjte, på omkring 350 kr. Mener man kan få medicinen betalt hvis man er medlem af Danmark. Vi brugte European sperm bank, og vi fik rigshospitalets Log-in, så vi kunne surfe rundt i donerne gratis. Normalt koster det penge at få adgang til de forskellige profiler nemlig.

Når man er blevet gravid med en donor, kan man derefter reservere strå. Vi har fået lagt 8 strå til side, og de opbevares i 5 år, men med mulighed for forlængelse. Det var lidt dyrt, men vi synes det er pengene værd. Vi tror på det betyder noget for børnene at have samme donor. Men hvad der er rigtigt for os, er jo ikke sikkert det er det rigtige for andre. Vil ikke moralisere 

Hvis i bor i Kbh og din kæreste skal videre i udredningen, vil jeg anbefale at i får en henvisning til klinik for vækst og reproduktion på Riget. De er super søde

Anmeld Citér

20. maj 2015

Risse

Anonym skriver:

Ja selve behandlingen er gratis ved de efterfølgende børn, med en henvisning, men sæden skal man selv betale

Vi købte 1 strå af gangen og satsede, men vi kunne også ha købt flere af gangen, så kunne klinikken opbevare de øvrige, mener de ville opbevare dem i 5 år så man kunne bruge dem senere.

Okay, det er virkelig godt at vide! Jeg tænker dog, at med den besked, burde der vel ikke være noget problem i at få en henvisning igen? 

For vi er studerende herhjemme, og selvom vi lever godt for studerende at være, så tror jeg ikke, at vi har kapital til med det samme at købe særligt mange strå kalder i det? Hvad menes der i øvrigt egentlig med det? For jeg er støt på det flere gange

Anmeld Citér

20. maj 2015

Risse

Lau30 skriver:

Vi valgte at bruge åben donor, og har fået første barn betalt. Der var en lille egenbetaling på den ægløsende sprøjte, på omkring 350 kr. Mener man kan få medicinen betalt hvis man er medlem af Danmark. Vi brugte European sperm bank, og vi fik rigshospitalets Log-in, så vi kunne surfe rundt i donerne gratis. Normalt koster det penge at få adgang til de forskellige profiler nemlig.

Når man er blevet gravid med en donor, kan man derefter reservere strå. Vi har fået lagt 8 strå til side, og de opbevares i 5 år, men med mulighed for forlængelse. Det var lidt dyrt, men vi synes det er pengene værd. Vi tror på det betyder noget for børnene at have samme donor. Men hvad der er rigtigt for os, er jo ikke sikkert det er det rigtige for andre. Vil ikke moralisere 

Hvis i bor i Kbh og din kæreste skal videre i udredningen, vil jeg anbefale at i får en henvisning til klinik for vækst og reproduktion på Riget. De er super søde

Jeg er desværre ikke medlem af Danmark og kan heller ikke blive det lige for tiden, men 350kr skulle da være til at overkomme.

Da vi bor i Kolding, ved jeg ikke om vi vil kunne få Rigets log-in, eller det er måske et der bliver brugt i hele dk? For jeg har godt set at det koster penge bare at se profilerne derinde!  Der er Cryos da trods alt gratis at kigge på 

Men skal man så ikke betale for de reserverede strå, før de skal bruges? Eller hvordan foregår det med det? For jeg tror også, at jeg ville foretrække den samme donor. 

Og tak for anbefalingen, men vi bor vist ret langt derfra, og jeg tror at vi får udgifter nok i forvejen, så at skulle over broen i tide og utide er desværre ikke optimalt 

Anmeld Citér

22. maj 2015

Lau30

Risse skriver:

Jeg er desværre ikke medlem af Danmark og kan heller ikke blive det lige for tiden, men 350kr skulle da være til at overkomme.

Da vi bor i Kolding, ved jeg ikke om vi vil kunne få Rigets log-in, eller det er måske et der bliver brugt i hele dk? For jeg har godt set at det koster penge bare at se profilerne derinde!  Der er Cryos da trods alt gratis at kigge på 

Men skal man så ikke betale for de reserverede strå, før de skal bruges? Eller hvordan foregår det med det? For jeg tror også, at jeg ville foretrække den samme donor. 

Og tak for anbefalingen, men vi bor vist ret langt derfra, og jeg tror at vi får udgifter nok i forvejen, så at skulle over broen i tide og utide er desværre ikke optimalt 

ja, det kan jeg godt se er langt væk fra Riget. Men jeg er sikker på der er ligeså gode steder rundt om i Danmark.

Jeg tror de andre steder har deres eget login, så det får du nok bare der., hvis altså det overhovedet er den vej i kommer til at skulle gå.

Er i kommet videre i udredningen af din kæreste?

Og jo, man betaler for stråene, men det er alle pengene værd at vide man er sikker på at få den samme donor til de kommende søskende. I Danmark må en donor højest lave 12 børn (flere hvis de er i samme familie). Det betyder at man kan risikere at donoren er røget ud af donorregistret når man står og skal bruge flere strå

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.