Risse skriver:
Undskyld jeg lige var lidt stille; jeg har lige haft et par hårde dag både mentalt og tidsmæssigt.
For mig (og min kæreste) har vi det rigtig svært ved tanken om, at det ikke ville være hans biologisk. Min kæreste mener at han nok ikke er moden nok til at kunne se bort fra den del, og jeg er bange for at jeg ville gå med frygten for, om han nu vil se det som sit eget eller ej.
Vi forbereder os ret forskelligt herhjemme. Jeg tør slet ikke håbe på noget længere og græder mere eller mindre konstant, hvor min kæreste forsøger at trøste mig og siger at han vil håbe for os begge så længe intet er sikkert.
Undskyld hvis jeg spørger så meget, du må endelig sige fra! Men jeg har sådan brug for at snakke med nogen i samme situation. Nogen der forstår de følelser og problemstillinger man bliver stillet overfor.
Men tog i bare chancen og satsede på at han alligevel ville elske det når det kom til stykket? Var du slet ikke nervøs? Både for hans følelser og tanker overfor barnet, men også dine egne? Hvordan taklede i tvivlen? Og hvor længe gik der, før i var sikre?
Det lyder som om i har det så dejligt, og jeg er sikker på at jeres børn selvfølgelig også minder om din mand, da de jo også finder deres personlighed i ham.
Jeg havde det egentlig personligt helt fint med donorbørn inden vi sidste år tog snakken, inden vi begyndte pb. Der snakkede vi så om, 'hvad nu hvis det bliver svært for os' og min kæreste meldte da ud, at han ikke ville være klar til et evt. donorbarn, da han ikke var sikker på, at han ville kunne se det som sit eget. Da han tog den stilling, tog jeg den med ham. Han fik spirret den onde tanke hos mig, som går i mod alle mine principper om donorbørn og adoption osv. Og jeg ved bare at jeg så altid vil have en frygt i mig, om han nu virkelig elsker det barn?
Jeg ønsker nemlig også brændende at være gravid og mærke livet i min mave. Og jeg har altid været af den holdning, at forældrene til et barn er de mennesker der opfostrer og elsker barnet, og ikke nødvendigvis de biologiske. Men jeg er bare så bange nu. Det hele virker bare så håbløst.
Endnu en gang undskyld det både sene, spørgende og triste svar, men jeg håber at du forstår.
Du skal bare spørge, jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan
Ja vi tog vel en chance da vi valgte donor, man kan jo ikke forudsige noget, men det var et fælles valg. Hvis min kæreste var i tvivl, på samme måde som din er, havde vi nok ventet længere og snakket mere om det.
Men selvom det havde været et biologisk barn kunne han/jeg jo godt ha fået en fødselsdepression og måske haft svært ved at elske barnet. Det er et stort valg og sætte børn i verden og der følger mange bekymringer med det lille barn. I vores tilfælde startede de bekymringer lidt før, jeg læste lidt på bla. denne hjemmeside
http://donorbarn.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=60
der fandt jeg lidt svar og helt nye problemstillinger! (Jeg er typen der læser hele "manualen til den nye bil" hvis du forstår)
Jeg frygtede tit i starten af graviditeten om min mands følelser nu var "ægte", men da jeg så hans ansigt til den første scanning var jeg ikke mere i tvivl om vores beslutning var den rette. Og nogle gange siger jeg til mig selv at vores familie ikke er så meget anderledes end en sammensat familie, vi slipper bare for "bøvlet" med samværsaftaler o.l.
Min tvivl, om jeg kunne elske barnet, var størst, før jeg blev gravid, det lyder måske underligt og en smule egoistisk, men fra den dag jeg så de 2 streger på testen, var jeg forelsket i den lille spire og tænkte ikke mere på om jeg kunne elske barnet, det gjorde jeg allerede!
Min mand var meget åben for det at bruge donor, så der kan jeg nok ikke hjælpe så meget, hvis din er ikke er klar til det valg, men når det er 1 år siden i snakkede om donor og inden i reelt gik igang med pb, kan han jo have været en smule "forskrækket", for hvorfor skulle han ikke kunne lave børn? Og sidenhen ændret holdning og blevet mere åben for donor valget. Men det er jo heldigvis ikke sikkert i skal den vej. Jeg har læst om mange, hvor den første prøve var dårlig, hvorefter de så begyndte at spise en masse vitaminer og den efterfølgende prøve var super fin. Der kan ske meget på 3 måneder, og meget kan spille ind på sædkvaliteten, sygdom, stress, varme, stramme bukser og jeg kunne blive ved
Google er din ven (og til tider værste fjende!)
Jeg sætter lige et spørgsmål ind fra donorbarn.dk hvor jeg så absolut er enig, og især det som et medlem beskriver.
Q: Kan jeg elske et barn, som måske slet ikke ligner mig /min partner ?
A: Ja, hvis du/I har gjort et ordentligt tanke-forarbejde og er tryg ved din/jeres beslutning! Erfaring viser at efter du/I har fulgt graviditeten og barnet kommer ud og er en dejlig baby, så er kærligheden der uden forbehold. For en mand er der potentielt altid den sorg, at barnet ikke ligner ham; den biologiske linje er brudt, og det er noget man skal forholde sig til. Men som en af vores medlemmer beskriver det:
"det at se børnene, følge dem og være sammen med dem, fylder en med så meget kærlighed at man ofte glemmer, at de ikke bære samme gener. Det betyder pludselig så lidt!"
Jeg håber du får mere ro i sindet, jeg ved der suser mange! tanker og spørgsmål rundt og jeg kan kun svare på en brøkdel af dem, men bare spørg løs