Vind - giv et sundt tip til morgenmaden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2012

lenebj-vb

Vi har lige været 19 familiemedlemmer på familieweekend, og her var morgenmadstemaet 'sund morgenmad'

Ud over grove boller og magert pålæg var der lavet et super lækkert alternativ til den traditionelle yoghurt. Nemlig:

Skyr blandet op med en lille smule flydende sød og en lille smule vanilisukker. Den blanding kommes i små portionsglas. Ovenpå var der lidt müsli med tørret frugt overhældt med en lille smule ahorn-sirup eller flydende honning.

Det var bare godt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Line L-vb

Til hverdag spiser vi havregrød, gryn eller morgenmadsprodukt uden sukker. I weekenden står den altid på boller (børnene spiser ikke så meget, når den står på 'hårde' rundstykker'.

Jeg bruger en grundopskrift (fra Mad til sunde børn), men derudover putter jeg alt muligt forskelligt mel og kerner i. Jeg drysser som regel bare lidt forskelligt i: solsikkekerner, sesamfrø, knuste havrefras, hvid hvede, grahamsmel, kornblanding, lidt hørfrø, havregryn, tørret frugt eller hvad jeg nu lige har i skufferne (højst to forskellige ting per gang ellers bliver det for meget)

De er så lette at lave, at selv min mand har lært at klaske dem ud med to skeer, når de har koldhævet natten over, og det sjove er, at når man mixer tilbehøret bliver de forskellige hver gang. Nogle gange er de store og fluffy, andre gange fladere og lidt tungere i det.

15 g gær

3,5 dl koldt vand

1 tsk salg

1 strøget spsk. sukker

1 spsk olie

350 gram hvedemel.

150 gram valgfrit gryn/mel etc.

Bages 20-25 min.

Anmeld

21. juni 2012

marialisc-vb

Herhjemme er øllebrød det helt store hit, og hvis det skal være lidt ekstra lækkert, kommer der lidt flødeskum på. Ellers spiser ungerne yougurt med havregryn i, banan, eller cornflakes med mælk. 

Anmeld

21. juni 2012

Mutti1964-vb

Hej - jeg har en søn på 14 år og der bliver indtaget store mængder af næsten alting. Det allebedste jeg kan lave til ham er brunch bestående af æg, bacon, pølser, speltbrød, ost og marmelade og friskpresset juice. Til hverdag spiser han alt lige fra havrefras til müsli i foreskellige afskygninger.

Jeg har bagt følgende speltbrød, som er et hit hos os:

5 dl vand

2 tsk. salt

1 tsk. honning

¼ pakke gær (ca. 12 g)

200 g sigtet speltmel

100 g durum hvedemel

100 g almindelig hvedemel

Drys:

½ spsk. olivenolie

2 tsk. groft salt

1 spsk. frisk hakket rosmarin

Gæren røres ud i vandet sammen med salt og honning og heri røres de tre slags mel i - en ad gangen. Dejen skal røres med en ske og have tyk konsistens. Drys et tyndt lag mel over og læg film over skålen og stil den i køleskab natten over eller mindst 6 timer (evt. stuehæves på ca. 3 timer). Tag dejen ud og rør den let igennem med en ske og tænd ovnen på 220 grader og lad bagepladen varme med inde i ovnen. Tag pladen ud og kom bagepapir på og bred dejen ud herpå i en firkant, brug skeen til dette. Dryp eller pensl olien over og drys med salt og rosmarin. Lad det stå 10 minutter. Bag brødet midt i ovnen ca. 20 minutter til overfladen er lysebrun og kanterne lidt sprøde. Lad brødet køle af på en rist. Kan nedfryses.

Anmeld

26. juni 2012

Windtalker-vb

Sukker- og fedtfri pandekager uden mel og med masser af protein, som dine børn med garanti vil elske. En lækker morgenmad, som kan laves i weekenden/om aftenen og spises kold til daglig eller opvarmet i mikro - og som kan varieres i det uendlige alt afhængig af tilbehør....

Du kan som jeg bruge dadler... eller brug en halv meget moden banan... en godt moden pære... eller hvad der giver en god sødme... Husk at hvis du pisker æggehviderne bliver de særligt fine og luftige.

Du skal bruge:

3 tørrede dadler (lagt i blød natten over – pil skallen af og mos dem dagen derpå)

2 hele æg (brug pasteuriserede hvis du vil være på den sikre side)

3 spsk havregryn

3 spsk mælk

1 lille tsk bagepulver

30 g proteinpulver (valleprotein)

50 g mager kvark/skyr eller fromage frais

Tilsæt smagsgivere vælg mellem kanel, citronskal, kardemomme og vanillepulver.

Bland de tørre ingredienser og tilsæt gradvist de våde og lad dejen hvile et par minutter.

Mængden her giver 8 pandekager på hver især 35 g og indeholder 60 kalorier pr stk.

Jeg steger dem på en slip-let pande og bruger stort set ingen fedtstof. Steg dem ikke ved for voldsom varme, da du så ødelægger proteinet... 

Her på billedet har jeg lavet 3 x pandekager i alt 105 g – 50 g mager græsk yoghurt, 3 g mandler, 1 tsk ahornsirup og 10 g mørk chokolade.

I alt: 300 kalorier fordelt på 28% fedt, 33% protein og 39% kulhydrat.

Håber det kan friste nogen lige så meget som det gør hjemme hos os :)

Anmeld

26. juni 2012

Windtalker-vb

Kan se billedet ikke kom med. Det får I lige her. Se opskrift i forrige indlæg...

Anmeld

26. juni 2012

louise79-vb

her i huset har der været flere hits.

• havregrød med hjemmelavede frugt isterninger.

Havregrøden laves med vand og havre gryn i  den konsistens man nu bedst kan lide. Frugt isterninger er lavet af friske/frosne bær som koges sammen med lidt øko rørsukker og vanille. Frugtmassen blendes og puttes i isterning bakker og derpå i fryseren. 1-2 terninger pr portion havregrød passer godt. Hvis man har en lille med tendens til hård mave så brug samme opskrift bare med svesker og ingen sukker da de jo er søde i sig selv. Isterninger køler samtidig grøden hurtigt til en spisevenlig temperatur, hvilket er praktisk når man har en lille sulten prinsesse.

• Øllebrød med frugtmos eller svesker.

2 Skiver mørkt rugbrød lægges i blød i vand natten over. koges sammen til ensartet grød og toppes med lidt æblegrød eller svesker.

• Ristet rugbrød med div pålæg.

I øjeblikket er ristet rugbrød det helt store hit og det bliver som regel spist med lidt ost eller pålæg.

Har forøvrigt tit brugt mini havre fras som en eftermiddags snack til min datter

Anmeld

27. juni 2012

sinnoe-vb

Her spises der havregrød med æblemos. Det er lige sagen :o)

Anmeld

2. juli 2012

lindabrohus-vb

Noget af det min datter elsker aller mest er hjemmelavet müsli med yoghurt.

Opskrift:

Müsli:

• havregryn

• hasselnødder

• mandler

• tørrede bananer

• græskarkerner

• kokosmel

• akaciehonning

Man kan komme lige det man har lyst til og godt kan lide i denne müsli, dette er bare det vi er glade for.

Hvis det skal være lidt ekstra nemt, kan man også bare blande havregryn med en blandet pose tørret frugt eller købe en helt alm. pose færdigblandet müsli og så blande honning i.

1. Bland ingredienserne med honning og hæld det ud på et stykke bagepapir eller i et ildfast fad.

2. Rist blandingen i en forvarmet ovn på 170 grader i ca. 25 min.

3. Vend blandingen et par gange, så det hele bliver bagt og det ikke bliver brændt.

4. Lad müslien afkøle og kom den i en tætsluttende beholder, så kan det holde sig ca. 1 måneds tid.

Yoghurt med rårørte bær:

• Ca. 300 g bær (jordbær, hindbær, blåbær, solbær, ribs, brombær eller andet)

• 25-75 g sukker efter smag

1. Tag de ønskede bær og mos dem i en blender eller med en gaffel.

2. Kom den ønskede mængde sukker i.

Det skal varmes eller tilsættes noget andet, det skal blot røres sammen og så kan det holde sig i 4-5 dage i køleskabet.

Bland nu de rårørte bær med yoghurt naturel, ylette, A38 eller hvad du bedst kan lide og drys den færdige müsliblanding over. Et sundt, nemt og vildt lækkert morgenmåltid, som børnene elsker!

Tips: her om sommeren, kan man nøjes med at tage de friske bær og skære dem i små stykker og drysse dem ud over yoghurten og müslien.

Om vinteren bruger jeg frosne bær. (hvis du bruger hindbær, skal de lige have et opkog pga. bakterier).

Når müsli og rårørte bær først er lavet, har man nem morgenmad til 4-5 dage.

Noget andet min datter er meget glad for, er noget så ganske simpelt som knækbrød.

Et groft stykke knækbrød, med lidt syltetøj og ost og så noget friskt frugt som tilbehør. Nemt og sundt!

Det er forresten ikke kun børnene, der er vilde med det ;-)

Anmeld

3. juli 2012

Brinchen-vb

Det med at få grøntsager nok kan tit være en udfordring, og der er nok ikke så dansk at tænke det ind i morgenmaden, men efter vi flere gange har oplevet vores børn tage godt for sig om morgenen af dette, når vi har været syd på, prøver vi tit det samme derhjemme.

Vi skærer små mundrette stave af gulerødder, agurk, peberfrugt og små tomater og serverer sammen med den øvrige morgenmad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.