Sukker- og fedtfri pandekager uden mel og med masser af protein, som dine børn med garanti vil elske. En lækker morgenmad, som kan laves i weekenden/om aftenen og spises kold til daglig eller opvarmet i mikro - og som kan varieres i det uendlige alt afhængig af tilbehør....
Du kan som jeg bruge dadler... eller brug en halv meget moden banan... en godt moden pære... eller hvad der giver en god sødme... Husk at hvis du pisker æggehviderne bliver de særligt fine og luftige.
Du skal bruge:
3 tørrede dadler (lagt i blød natten over – pil skallen af og mos dem dagen derpå)
2 hele æg (brug pasteuriserede hvis du vil være på den sikre side)
3 spsk havregryn
3 spsk mælk
1 lille tsk bagepulver
30 g proteinpulver (valleprotein)
50 g mager kvark/skyr eller fromage frais
Tilsæt smagsgivere vælg mellem kanel, citronskal, kardemomme og vanillepulver.
Bland de tørre ingredienser og tilsæt gradvist de våde og lad dejen hvile et par minutter.
Mængden her giver 8 pandekager på hver især 35 g og indeholder 60 kalorier pr stk.
Jeg steger dem på en slip-let pande og bruger stort set ingen fedtstof. Steg dem ikke ved for voldsom varme, da du så ødelægger proteinet...
Her på billedet har jeg lavet 3 x pandekager i alt 105 g – 50 g mager græsk yoghurt, 3 g mandler, 1 tsk ahornsirup og 10 g mørk chokolade.
I alt: 300 kalorier fordelt på 28% fedt, 33% protein og 39% kulhydrat.
Håber det kan friste nogen lige så meget som det gør hjemme hos os :)
Anmeld