Vind - giv et sundt tip til morgenmaden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.992 visninger
35 svar
0 synes godt om
6. juni 2012

Webredaktøren-vb

Konkurrencen er slut - tak for de mange inspirerende tips til morgenmaden smile

Den heldige vinder blev:
evajepsen

Stort tillykke o-klapperi

Kom med din bedste opskrift og et godt tip til morgenmåltidet - hverdag eller weekend - som dit barn er vild - så har du chancen for at vinde et års forbrug af morgenmad.

Til aften finder vi tit inspiration i kogebøger, men for mange bliver det vigtige morgenmåltid overstået i en fart. Del derfor din bedste opskrift og tip til morgenmåltidet her.

SÅDAN DELTAGER DU:
Giv dit bud her i tråden på, hvad der hitter på morgenbordet hjemme hos jer, så deltager du i konkurrencen om et års forbrug af morgenmad svarende til 36 pakker Mini Fras.

OM MINI FRAS:
Mini Fras er specielt henvendt til børn. De små, appetitlige puder har et lavt indhold af sukker, salt og fedt kombineret
med et højt indhold af fibre og fuldkorn. Se efter nøglehulsmærket, så ved du nemlig, at Mini Fras er et godt tilbud på dit barns morgenbakke.
Mini Fras, 32 kr. pr. pakke. Se mere på Minifras.dk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2012

kongster-vb

Åh ja morgenmad. Jeg har en datter på 11 som i den grad er i mod morgenmad, så det kan være lidt af en udfordring. 

I perioder er det traditionel yoghurt med müsli vi spiser. Hvis det skal være mere kreativt, så kan det være

• Grøntsager/frugt skåret i stykker. Jeg skærer det aftenen før, så det bare skal på bordet. Det kan være gulerødder, agurk, tomat eller æble, banan, melon (frugt skæres som regel om morgenen)

• Smoothie af fx banan, jordbær, blåbær, appelsinjuice eller hvad vi nu lige har. Jeg putter et skvæt ymer i, så der også er noget protein. Alle frugter gøres klar om aftenen, så det bare skal i blenderen om morgenen.

• Toast lavet af groft sandwichbrød (fx rug-sandwichbrød), skinke og ost. I ovnen i 10 minutter. Især et hit om vinteren

• Græsk yoghurt med bær og en anelse honning

• Spejlæg/røræg - tager 5 minutter og kan laves mens man dækker bord og laver kaffe. Det er et stort hit!

I weekenden får vi altid boller som er langtidshævet i køleskabet natten over. Meget billigere og sundere end at gå til bageren. Det tager 5 minutter at røre dejen sammen om aftenen. Jeg bruger

6 dl koldt vand

ca 20 g gær

Mel - en blanding af durum, alm hvedemel, noget groft (spelt eller lign) - hvad vi lige har i huset

lidt salt

lidt sukker eller honning

lidt olivenolie

måske nogle kerner eller revne gulerødder

Gær røres ud i vand. Sukker, salt og olie tilsættes. Mel og kerne tilsættes til dejen er som en sej grød. Så skal det dækkes til (helst så det er lufttæt) og i køleskabet. Næste dag sættes dejen på to plader og hæver mens ovnen bliver varm (200 grader ca). Bages til bollerne er gyldne. 

Anmeld

6. juni 2012

Heidi Nielsen-vb

Den store spiser yoghurt med havregryn eller cornflakes oven på......det har han gjort i et stykke tid nu og han er helt vild med det...ellers spiser han havregryn med mælk og nogen gange rosiner i.....engang i mellem spiser han også minifras.

Den lille spiser minfras til den store guldmedalje....han elsker de små puder.....engang i mellem også en portion yoghurt med minifras ovenpå....'

I weekenderne spiser vi langtidshævet boller.....laver dejen aftnen før og så står det i køleskabet natten over.....meget nem at lave og så smager de fantastisk.....

Bruger nogenlunde samme opskrift som den Kongster har beskrevet ovenover, de er rigtig gode.....har altid en eller anden form for kerner i eller revet squash eller gulerødder.......

Anmeld

6. juni 2012

maj84-vb

Her holder vi os til en helt klassisk morgenmad:

havrergyn med rosiner, nødder og mælk.

Drengene (og jeg selv) spiser det med stor fornøjelse hver morgen, og jeg synes, det er skønt, at de elsker noget så sundt og nærende, som giver en god start på dagen.

Anmeld

6. juni 2012

kongster-vb

Et andet hit hos os er frugtsalat, dvs frugter skåret i mundrette bidder og drysset med mandler. Jeg skærer det ud aftenen før. Mandlerne indeholder kalk og meget andet godt og er gode til at stabilisere blodsukkeret (det mætter ikke meget uden mandlerne, men igen - datteren er ikke for vild med overhovedet at spise noget, så hellere frugt end ingenting).

Om vinteren varmer jeg måske en klat risengrød fra aftenen før. Jeg hælder lidt ekstra mælk i og varmer det langsomt. Det er MEGET populært om morgenen og mætter godt. 

Anmeld

6. juni 2012

Webredaktøren-vb

Her i huset er hittet yoghurt med div, fx som her, cultura med drys af kanel, derpå havreflager og friske bær.

Anmeld

6. juni 2012

Janni-Martina-vb

Hos os er det meget simpelt om morgenen, både den lille og den store er vilde med banan. Så her bliver det til yugurt med banan, havregryn med banan, havregrød med banan eller diverse morgenmadspakker med mælk og banan (cornflakes, minifras, havrefras ect.)

Det er nemt og hurtigt at lave og ved at tilføre bananen bliver der aldrig spurgt efter sukker, hvilket vi prioritere højt ikke at tilføre ekstra i deres morgenmad.

Anmeld

6. juni 2012

kongster-vb

Og så fik vi da lige en ny eftermiddagssnack i dag, som jeg tror ville være velkommen til morgenmad også; arme riddere! Hvor mormor-agtigt.

Altså skiver af (gammelt) brød dyppet i æg og stegt på panden. Der skal vist også sukker og kanel i for at det er rigtige arme riddere, men jeg brugte nu salt og peber. Ungerne ELSKEDE det! Det vil jeg huske til vinter, når solid, varm morgenmad er påkrævet igen

Anmeld

6. juni 2012

anknudsen-vb

Herhjemme er havregrød med friske hindbær og et lille drys lakridspulver morens yndlings morgenmad:o)

Knægten kan godt lide det også, dog uden lakridspulveretcheerful Men friske bær generalt på morgenprodukter er et stort hit.

Anmeld

7. juni 2012

Englemor81-vb

Nichlas får endten havregrød, øllegrød eller trekornsgrød med en lille frugtmos i, samt en frugtstang ved siden af.

Det mætter meget for ham og han kan sove en del timer derefter, så man kan pusle lidt rundt i fred og ro inden han vågner ved middagstid igen :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.