Åh ja morgenmad. Jeg har en datter på 11 som i den grad er i mod morgenmad, så det kan være lidt af en udfordring.
I perioder er det traditionel yoghurt med müsli vi spiser. Hvis det skal være mere kreativt, så kan det være
Grøntsager/frugt skåret i stykker. Jeg skærer det aftenen før, så det bare skal på bordet. Det kan være gulerødder, agurk, tomat eller æble, banan, melon (frugt skæres som regel om morgenen)
Smoothie af fx banan, jordbær, blåbær, appelsinjuice eller hvad vi nu lige har. Jeg putter et skvæt ymer i, så der også er noget protein. Alle frugter gøres klar om aftenen, så det bare skal i blenderen om morgenen.
Toast lavet af groft sandwichbrød (fx rug-sandwichbrød), skinke og ost. I ovnen i 10 minutter. Især et hit om vinteren
Græsk yoghurt med bær og en anelse honning
Spejlæg/røræg - tager 5 minutter og kan laves mens man dækker bord og laver kaffe. Det er et stort hit!
I weekenden får vi altid boller som er langtidshævet i køleskabet natten over. Meget billigere og sundere end at gå til bageren. Det tager 5 minutter at røre dejen sammen om aftenen. Jeg bruger
6 dl koldt vand
ca 20 g gær
Mel - en blanding af durum, alm hvedemel, noget groft (spelt eller lign) - hvad vi lige har i huset
lidt salt
lidt sukker eller honning
lidt olivenolie
måske nogle kerner eller revne gulerødder
Gær røres ud i vand. Sukker, salt og olie tilsættes. Mel og kerne tilsættes til dejen er som en sej grød. Så skal det dækkes til (helst så det er lufttæt) og i køleskabet. Næste dag sættes dejen på to plader og hæver mens ovnen bliver varm (200 grader ca). Bages til bollerne er gyldne.
Anmeld