Vind - giv et sundt tip til morgenmaden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2012

Duppi-vb

Min datter får næsten altid havregryn eller havregrød til morgenmad, herpå får hun enten lidt frisk frugt, hvis hun skal fokæles lidt rugfras ellers sin sædvanlige nemme frugtmos

Frugtmod: en pose frosne bær, en tømt vaniliestang koges sammen og eventuelt blendes og hældes på glas, så er der altid frugt til morgenmaden eller eftermiddagsyoughurten, er også godt med æble og blomme kogt sammen. så længe man sørger for at det er modne frugter eller sammensætter med sød frugt er der intet behov for sukker.

Webredaktøren SKREV:

Kom med din bedste opskrift og et godt tip til morgenmåltidet - hverdag eller weekend - som dit barn er vild - så har du chancen for at vinde et års forbrug af morgenmad.

Til aften finder vi tit inspiration i kogebøger, men for mange bliver det vigtige morgenmåltid overstået i en fart. Del derfor din bedste opskrift og tip til morgenmåltidet her.

SÅDAN DELTAGER DU:

Giv dit bud her i tråden på, hvad der hitter på morgenbordet hjemme hos jer, så deltager du i konkurrencen om et års forbrug af morgenmad svarende til 36 pakker Mini Fras.

OM MINI FRAS:

Mini Fras er specielt henvendt til børn. De små, appetitlige puder har et lavt indhold af sukker, salt og fedt kombineret

med et højt indhold af fibre og fuldkorn. Se efter nøglehulsmærket, så ved du nemlig, at Mini Fras er et godt tilbud på dit barns morgenbakke.

Mini Fras, 32 kr. pr. pakke. Se mere på Minifras.dk.

Konkurrencen udløber den 9. juli 2012.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2012

acoscairo-vb

Hos os er havregrød et stort hit.

Vi varierer den ved at lave forskelligt drys, eks. friske æbler skåret i firkanter, rosiner (som de nogle gange får med i skole også),nødder af forskellige slags, nogle gange er der lidt kanel på med en lille smørklat, som skaber liv og glade dage i hjemmet her.

Ungerne er meget begejstret for grøden,den er billig, nem at lave ( vi spiser den også selv, man må jo være et godt forbillede), og giver en god start for børnene. 

God weekend til alle jer derude ; )

Anmeld

8. juni 2012

nikkeneje1-vb

Variation er det vigtigste. Nogle af vores favoritter:

Havregryn med mandler, rosiner og mælk.

Knækbrød med smøreost og peberfrugt-ringe oven på.

Æbler skåret i små/tynde både, som små-børnene elsker at dyppe i A38, evt med lidt af det der drys på som man kan lave Øllebrød af.

Græskarbrød som man kort rister i smør på en pande, med bananer og andet frugt til.

Havregrød med revne æbler og en smule kanelsukker i.

A38 med en blanding af havregryn og Cornflakes i.

Groft franskbrød eller boller med figenpålæg.

Anmeld

9. juni 2012

trinsling-vb

Et af de bedste måltider til Filippa er også et af de letteste:

1 dl havregryn

2 dl vand

1 spsk. smør (Kan nøjes med en tsk, men Filippa er en slank pige, så vi sparer endnu ikke på fedtet - efter råd fra sundhedspjelesken)

1 håndfuld frosne blåbær

Hæld havregryn og vand i en tallerken eller et blenderbæger og stil det i mikroovnen. Giv det 2.30 min ved fuld styrke

Når det er færdigt hældes smår og blåbær i, og det blendes. Blåbærerne gør at grøden kan spises med det samme. 

Det er en sund og nærende morgenmad. Fuldkorn og sprængfyldt med C-vitaminer og antioxidanter.

Anmeld

10. juni 2012

mettek-vb

Åh ja, morgenmaden er super-vigtig, det er jo den, som skal give energi til resten af dagen. Det er så vigtigt at få en god start.

Jeg får sådan lyst til at dele denne 'opskrift' på, hvordan man får et barn med god 'morgenmads-appetit' :

1 kop ro

1 kop tid

1 kop mor eller far, som spiser med ved bordet

1 drys god morgenstemning

Velbekomme :-)

-Hvis min datter på 17 måneder en dag alligevel ikke har den store appetit til havregrøden, som hun plejer at få om morgenen, smører jeg den i stedet for tyndt ud på en bageplade og bager havregrøden ca. 10 min. ved hård varme i ovnen. Derved fåes nogle utrolig lækre sprøde flager, som hun med glæde sætter til livs lidt op ad formiddagen sammen med lidt frugt.

Anmeld

10. juni 2012

Webredaktøren-vb

Jeg har et par dejlige tvillingepiger på 2 et halv år :)

I weekenden laver jeg ofte grove koldhævede boller, som altid er et hit, dertil får de en hjemmelavet smothie med en masse lækre bær, lidt banan og æble. jeg blander det op med cheasy vanilie yougurt og lidt mælk, så den ikke bliver for tykt for dem at drikke, så ryger der også automatisk lidt mere ned :-)

Da de var mindre fik de ofte havregrød med banan - men da de begyndte at finde det lidt kedeligt kom jeg en smørklat ovenpå og kanelsukker og efter det bliver det glædeligt spist igen :)

Alle ugens dage starter de dog med den samme ret imens morgenmaden forberedes og det er hjemmebagt knækbrød med masser af kerner i - det er næsten ren katastrofe herhjemme når der er nogle dage hvor jeg ikke har fået det bagt :)

I får lige opskriften på mine knækbrød, så i kan få glæde af dem også :-)

1 dl hørfrø

1dl sesamfrø

1 dl havregryn

1 dl solsikkekerner

0,5 dl olie

2,5 dl vand

1,5-2 tsk salt

1 tsk bagepulver

175 gr. mel

rulles ud og pensles med æg. ridses med en kniv inden, så de er lige til at knække ud når de er bagt :) Bages ved 200 grader i ca 14-16 min.

man kan udskifte frøene efter smag og behag, bruger selv ofte mandler eller valnødder i istedet for noget af det andet :-)

Mvh Lonni :)

Anmeld

12. juni 2012

rsophieb-vb

Nesten hver morgen startes med havregrøt, halt med vann og halt med melk. Jeg blander inn litt kanel og kardemomme for smakens skyld, noen ganger blir det en ekstra god smak med litt blåbær yoghurt.

På topen strør vi med hakkede eplebiter, blåbær og litt kanel, pluss litt rosiner :)

Men, vil tro at dette ikke er det mest oppfinnsomme, for her kommer et triks for mellom måltid nr to, foreksempel i weekendene. Hvor gjør vi av restene av havregrøten? Jo, bland det opp med litt vanilje sukker, du kan ta et egg i for smakens og for en bedre konsistens. Så steker du dette som små ris lapper på pannen på middels varme. MIn datter elsker dette, og du kan ha ost eller annet påleg på. Litt smør for smakens skyld og blåbær er kjempe godt på.

Hvis man får lov å komme med et til, rist havregryn i pannen i olje, tilsett 1 til 2 ts med honning. Det blir fantastisk deilig og klebent hvis man kan si det. Ta det sammen med naturell yoghurt og bland i blåbær, evt andre bær og frukt. Nydelig sundt!

Anmeld

12. juni 2012

luvisa-vb

Har endelig selv snart termin, men har så nogen lillebrødre på 1 år og 4 år, som man nogen gange passer og har arbejdet i en børnehave/vuggestue, kan tro mange gode/inspirationer idéer til morgenmad.

Én af dem er, (det er så den til de små):

Melonmos (til 1 potion):

½ lille melon (selvføgeligt uden kerner)

1-3 skiver banan (moset)

1-2 stk. rismel/speltgrød (hvad man nu bruger selv)

Man skal så skrabbe melonkødet ud af en ske, purere det med stavblender, så rører man banan og rismel/speltgrød i til at jævne det. Melonen giver jo en ret flydene konsistens, så man blander dem i, for at tykne mosen.

TIl de lidt ældre børn, er jo bare den klassiker:

Yoghurt med havregryn/miniflakes/musli. og lidt frugt/bær til, alt efter apetitten og frugt/bær sæsonen.

Og hvis man skal forkæle dem lidt, er der jo også: 

Amerikanske pandekager med Banan og Havregryn (ca. 15-20 stk. alt efter panden):

(Laver ca. mål, putter dem nemlig bare i, ligesom når man laver alm. pandekager, bruger ikke opskrift)

250  gram hvedemel.

1 kop havregryn.

1. tsk. natron.

1. tsk. bagepulver.

1. spk. sukker.

1. stk. solsikkeolie.

2 æg.

3-4 dl. kærnemælk/letmælk (hvad man nu selv bruger).

Til sidst putter man forsigtigt, en hel 1-2 stk. banan i skiver i blandingen og vender dem, hvad man nu siger.

Sådan! steg dem i panden. Når det er færdigt, kan tilsætte lidt ahornsirup til servering, hvis de må få det, og et par stykker bananskiver skader heller ikke, hvis de synes de vil have mere af det.

Håber nogen af jer kan bruge det, God dag til alle!

Anmeld

12. juni 2012

v.clausen-vb

Herhjemme er Iza på 21 mdr. fuldstændig vild med ymer med müsli drys på.

Der er flere mulgheder med denne morgenmad. Der kan ydermere tilsættes valgfri frugtdrys med friske frugter.

Iza's morgenmåltid består derfor af:

Økologisk ymer naturel - ca. 2 dl

Økologisk müsli (nøglehulsmærket) - ca. 1 dl

Friske frugtstykker i tern enten ovenpå drysset eller ved siden af.

Vi varierer mellem banan, æble, hindbær, pære, vindruer, jordbær og melon  mv.

DER BLIVER SPIST OP HVER MORGEN!

Og så selvfølgelig lige en kop god dansk letmælk til, at skylle det ned med :)

Anmeld

14. juni 2012

desirefinck-vb

Min datter er i dag 19 måneder og hun spiser nu de fleste ting. så en normal hverdag inden hun skal i dagpleje står den normalt på havregrød lavet på halvt mælk og halvt vand. så kommer der æble skriver i, dog er når de danske jordbær er kommet så bruger vi dem i stedet for æbler,pære eller bananer.

I mine friweekender står den på ekstra hygge og der bager jeg gerne nogle lækre boller med masser af kerner og rosiner.

og der skal bruges 

2½ dl kærnemælk

1½ dl mælk

50 gram gær

1spsk sukker

2 tsk salt

50 gram solsikkefrø

50 gram rosiner

300 gram gulerødder

125 gram grahamsmel

og ca 550 gram hvedemel

mælk og kærnemælk kommes i en skål og opløser gæren i mælken. og resten af tingene kommes i.  hæves lunt i en time og deles i 14 stks og efterhæver i 30 min.  bages på 200 grader i 25 minutter. 

jeg ganger tit opskriften op og laver nok så der kan fryses til de weekender man ikke har nær så meget tid..

på bollerne plejer vi at komme hjemmelavet syltetøj, men det er jo bare efter smag hvad man helst vil ha på sin bolle, smager også godt med pålæg på så de evt kan bruges til frokost eller til madpakken.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.