Vind møbel - Tip os om nemme hverdagsretter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2011

jettus-vb

hjemme hos os er fuldkornspasta med kødsauce altid et hit. Kødsaucen er fuld af finthakkede( hakket i blender el lign) gulerødder, bladselleri, løg og evt. hvidløg og peberfrugt, masser af oregano og hakkede tomat på dåse og lidt pure. Min den lille vil gerne have parmasan til, så det har vi altid i køleskabet( helst nyrevet. Super nemt og lækker. Jeg er nemlig også pasta menneske.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2011

Holstborg-vb

Skøn ret, som er let og hurtig at lave… - tager ca. 30 min.

Kylling i kokos-karrysauce (4 pers.)

4 kyllingefileter (ca. 500 g)

Olie til stegning

1 tsk karry (gerne mangokarry fra Santa Maria)

½ tsk groft salt

friskkværnet peber

1-2 dåser kokos

1½ spsk koncentreret kyllingefond el. 1 hønseboullionterning

Evt. revet frisk ingefær (2 cm ingefær) og knust hvidløg

Tilbehør

Basmatiris

Bananer i skiver

Dampede ærter

Gulerødder i tynde skiver

Agurk i tern

Cashewnødder

Skær kyllingefileterne i strimler. Varm olien op i en pande og ”brænd” karryen af heri. Hvis der bruges ingefær og hvidløg, så skal det liges svitses med nu.

Brun kyllingekødet i ca. 3 min. og drys salt og peber på. Rør kokosmælk og koncentreret fond i og lad retten koge i ca. 4 min. Server med kogte ris, bananer, ærter, gulerødder, agurk og cashewnødder.

Tips: Kan evt. serveres med stærk mangochutney.

Velbekommer til store og til små

Anmeld

10. november 2011

kongster-vb

Det store fiskebord (eller julefrokost?). Vi har altid dåser med makrel og tun i skabet og poser med fiskefiletter i fryseren. Så hvis det skal gå hurtigt kan vi stege nogle fiskefiletter og sætte noget fiskepålæg på bordet. Dertil rugbrød, evt andet pålæg, og masser af snittet grønt - gulerødder (evt som råkost af revne gulerødder, æbler, citronsaft, evt revne rødbeder, rosiner, hasselnødder), peberfrugt, ærter (fra frost som lige er blevet hældt over med kogende vand), kartoffelbåde der har fået olie og salt og evt oregano og har været en halv time i ovnen, cherrytomater eller hvad vi nu lige har. Med de varme fiskefiletter virker det mere som aftensmad og hvis der er kartoffelbåde og gulerodssalat til er det jo et helt måltid :-)

Anmeld

10. november 2011

kongster-vb

The og ostemadder. Tænd stearinlys, sæt rolig musik på eller find en bog at læse højt, sæt jer evt ved sofabordet og server så the og oste/pølsemadder. Hvis det hele skal gå lidt hurtigt, så synes jeg ofte det er værd at bruge tiden på hygge fremfor madlavning og hvis man iscenesætter ostemadderne lidt med højtlæsning og stearinlys kan det blive en fantastisk måde at få aftensmad på. Et andet trick er at servere madder, som er smurt. I stedet for at hive alt pålægget over på bordet så smør et fad med lækre madder (et drys grønt ovenpå, en skive peberfrugt på osten, et ansigt lavet af mayonaise på makrellen) og så er der 'smørrebrødsbord'. Den sidste måde at servere madder på er café-style. Noget kylling - enten filetter man selv steger eller købt færdigstegt. Noget groft sandwichbrød. Lidt bacon. Noget karrysalat eller noget majonaise med karry blandet i. Noget salat. Og så er der clubsandwich til alle. Serveres evt med kartoffelbåde og portionsanrettes som på en rigtig café. Jo mindre tid jeg har til mad, jo mere gør jeg ud af servering. Selv pasta med ketchup kan blive en fest, hvis man vinkler det rigtigt :-)

Anmeld

11. november 2011

MiaMM-vb

Hjemme hos os har vi en rigtig god måde at lave mad på, når vi er til gymnastik (det kan også være anden sportsgren eller mulighed for at have en masse tid til leg og sjov, mens maden 'laver sig selv').

Når vi kommer hjem fra børnehaven sætter jeg risengrød over, lader det koge et par minutter. Derefter pakker jeg gryden med låg ind i aviser, håndklæder og dyner og sætter det i vores seng. Den skal stå der i ca. 2 timer.

Når vi kommer hjem fra gymnastik er der risengrød klar. Husk smør og kanelsukker - og evt et stearinlys på bordet :-) 

Man sparer både på strømmen og får ekstra tid med sine børn og så synes børnene det er rigtig hyggeligt og sjovt at risengrøden bliver lavet inde i sengen :-)

Velbekomme her i denne hyggelige vintertid.

Anmeld

11. november 2011

kongster-vb

Hjemmelavede burgere er altid et hit her. Godt brød (ikke 'burgerboller' men fx grove ciabatta eller noget lignende), magert kød, lidt ost, lidt bacon, masser af salat, tomat, agurk, evt guacamole. Kartoffelbåde til. Det er ikke nær så usundt som købte burgere, tager ingen tid at lave (ungerne kan snitte grøntsagerne mens man selv laver bøfferne) og det er et stort hit. Nogle gange laver vi ekstra lækker fars til bøfferne, med lidt æg, ansjos eller parmesanost i kødet

Anmeld

14. november 2011

maj84-vb

Hos os er fiskefrikadeller en sikker vinder, og derfor er de på menuen flere gange om måneden - stort set ugentligt. Jeg køber farsen hos fiskehandleren, former frikadellerne og lægger dem i ovnen i et ovnfast fad i ca. 30 min. Når de er færdige, stikker jeg dem på små træspyd sammen med store stykker agurk, peperfrugt og cherrytomater - så kan ungerne nemlig spise dem med fingrene. Tilbehøret er enten kogte kartofler, ris eller pasta - alt efter tid og lyst. Sikker vinder her og hurtigt og nemt at lave :-)

Anmeld

16. november 2011

theriksen-vb

Hej.smile

Ja der er rigtig mange gode opskrifter herinde, som helt sikkert  skal prøves afsmile

Hjemme hos os, i Herning, er det Kyllinge-risotto, som er et stort hit.

2 spsk. ekstra jomfruolivenolie

1 rødløg, finthakket

2 fed hvidløg, finthakket

300 gr. risotto-ris

4 kyllingeoverlår uden skind og ben, skåret i halve

2 tsk. hakket, frisk rosmarin

1 liter varm hønsebouillon (helst med lavt salt indhold)

Salt, peber og (evt. et lille nip safran)

Opvarm olien i en ovnfast gryde og sauter rødløg og hvidløg, indtil det er blødt. Rør risen i sammen med kylling, rosmarin, bouillon, (safran), salt og peber, og sæt gryden i en forvarmet ovn i ca. 25 min, eller indtil risen er blød, og kyllingen gennemstegt. (Ovn 200 grader)

Nem og hurtig hverdagsmad, hvor man kan lege imens maden er i ovnen, så man ikke skal stå over gryderne i 30 min.

Rgtig god fornøjelse tongue

Anmeld

16. november 2011

kongster-vb

Jeg har lavet æggekage her til aften. En fin måde at tømme køleskabet på :-) Nogle porrer, der blev svitset. Lidt skinke. Nogle kartofler der var blevet til overs. Æg blandet sammen med salt og peber henover og så noget bacon på toppen. Det tog ca en halv time og ungerne elskede det. Vi fik rugbrød og sennep til. Man kan selvfølgelig bruge andet - peberfrugt, ærter, lidt kød der er blevet til overs etc.

Anmeld

17. november 2011

subilar-vb

subilar SKREV:

Farspindsvin

Her kommer en opskrift som hitter rigtig meget hjemme hos os - hos både store og små! ;o) Det er nem, sjov og hurtig aftensmad. Hvis man ønsker et større farsbrød dobler man jo bare op. Ønsker man endnu mere ”smag”, kan man putte et løg i farsen og evt. lidt bacontern.

Tilbehøret kan selvfølgelig varieres. Nu har jeg valgt frosne grøntsager her, da det skal være en meget hurtig aftensmad. Hvis man har mere tid, kan man selvfølgelig vælge at servere friske grøntsager til (eller begge dele) og/eller en let råkostsalat. Billedet af pindsvinet har jeg venligst lånt af Pia Panduro Guldager (copyright), hvis altså det lykkes mig at uploade det!?;o)

Fremgangsmåde:

Det hakkede kød kommes i en skål og røres med rasp, salt og peber. Ægget røres i og derefter røres mælken i.

Farsen røres godt og lægges i en smurt bradepande formet som et brød. Cocktailpølserne stikkes i farsen.

De frosne grøntsager lægges rund om farspindsvinet. Vandet hældes over grøntsagerne.

Farspindsvinet sættes midt i ovnen ved 250 grader C i ca. 30 minutter.

Herefter er det tid til at lave oliven-øjne og snude. ;o)

God fornøjelse!

Ingredienser:

300 g hakket kalv/flæsk

1 dl rasp

1 tsk. salt

lidt peber

1 æg

3 spsk. mælk

Ca. 18 cocktailpølser (ikke fra dåse)

6 dl frosne grøntsager

4 dl vand

1 sort oliven

2 grønne oliven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.