KH Bibi skrev:
Når nu først stillingerne slås op i det tidsrum, fungerer det så også ligesom på feks. hospitaler, hvor stillingerne SKAL slås op, men at der i forvejen er een, der har fået jobbet?
Nej, sådan fungerer det ikke i år. Jeg prøver at forklare - det er indviklet: Det er sådan, at først gør skolerne op, hvad der bliver af stillinger ud fra elevtallet for næste skoleår. Nogle - få - skoler har for mange lærere til for få børn, og de lærere vil så blive indstillet til forflyttelse. Når de så er forflyttet til de skoler, der mangler lærere, vil der - i følge min skoleleder og andre, der har indsigt i det her - med stor sikkerhed stadig være ledige stillinger.
De stillinger bliver IKKE slået op, men lagt ud i en jobbank, som jeg og de 26 andre fyrede lærere er med i. Vi har så 5 dage til at søge stillingerne. Hvis ingen af os søger, vil stillingerne blive slået op internt i kommunen - og først, hvis ingen andre søger dem, vil de blive slået op eksternt/'officielt'.
Når forflyttelsesrunden er overstået, har jeg og de 26 andre altså absolut førsteret til at søge, og skolerne skal have en meget god grund til ikke at ansætte os - det betyder, at køn og alder fx ikke kan være en begrundelse. Det skal være sådan noget som faglige kvalifikationer, der begrunder et afslag - jeg kan jo fx ikke være fysiklærer.
Skolerne i kommunen kender jo formentlig ikke os, der er i jobbanken, så der skulle være tale om helt specielle forhold, hvis de har udset sig, hvem der skal have job. Jeg har veninder på nogle af de skoler, der nok kommer til at mangle lærere, så jeg 'har folk', der kan lægge et godt ord ind for mig. Og så er vi 27 slet ikke 27 længere - nogle har fået jobs i andre kommuner, to går på efterløn, og nogle vil videreuddanne sig. Desuden har vi forskellige kvalifikationer, så jeg er ikke 'oppe imod' 26 andre til de stillinger, der er relevante for mig.
På den måde ser det ikke helt sort ud. Jeg kan så have ondt af alle dem, der bliver færdiguddannede til sommer - min arbejdskommune, Silkeborg, er en seminarieby - fordi de ledige stillinger, der bliver, kun vil blive slået op, hvis vi fra jobbankken ikke søger dem eller er kvalificerede. De får meget svært ved at få job i kommunen, og det ser ikke meget bedre ud i nabokommunerne, så de bliver nødt til at flytte langt for at få job - eller søge helt andre brancher. For mig er det jo positivt, at jeg ikke er 'oppe imod' en flok nyuddannede - men jeg har godt nok ondt af dem, der forlader seminariet nu. Og om et par år bliver der lærermangel - hvad skal de nyuddannede lærere lave indtil da? De er blevet stillet i udsigt, at der ville være masser af jobs til dem, men pga. kommunernes økonomi bliver der så fyret og nedlagt stillinger i stedet. 1000 lærere er blevet fyret i DK i år, næste år forventer man, at det bliver 1500. Og så skal vi lige have den danske folkeskole i verdensklasse - med færre lærere, færre timer og færre ressourcer til undervisningsmaterialer...
Anmeld