Øv - stakkels dig...
Jeg har prøvet at blive fyret - efter 13 år på samme arbejdsplads. Og jeg ved, at det må være hårdt for dig med fyringen - simpelthen fordi dit arbejde i så høj grad er knyttet til din identitet (det er tydeligt efter at have fulgt dine indlæg her). Sådan var det også for mig.
Jeg havde arbejde et sted af den slags, som alle misunder én 'nej, arbejder du der?' - og alle i hele Danmark kender. Så i høj grad definerede jeg mig selv med mit arbejde. Jeg havde haft forskellige jobfunktioner og var til sidst havnet et sted, der ikke var mig - så faktisk havde jeg været jobsøgende et stykke tid, dog uden held. Jeg fik en god aftrædelsesordning, og alt så på overfladen fint og udramatisk ud (de fleste fik aldrig at vide, at der var tale om en fyring, men troede vist, at det var helt frivilligt). Den del af livet, der ikke fandt sted på arbejde, var også rigtigt lys (ny kæreste, hurtig graviditet...).
Men: På trods af alt det fine tog det alligevel et par år at komme videre rent mentalt. Jeg havde en naturlig pause i jobsøgningen, da jeg skulle på barsel, inden jeg havde fundet nyt job - og da jeg bagefter fik et job kunne jeg se, hvordan den pause havde været nødvendig for mig: Nu kunne jeg sælge mig som mig selv uden at definere mine kompetencer ud fra mit forrige job.
Der er masser af følelser, der er knyttet til en fyring som den, du har været igennem (og jeg i sin tid): sorg over at miste (kolleger, vaner, dagligdags rutiner), bitterhed over at være blevet fravalgt, frustration over ikke at have gjort det godt nok, usikkerhed over fremtiden, vrede over at blive fravalgt... Og det tager tid at komme videre. Så tag du dig en sygedag eller -uge for at skabe luft. Til gengæld tror jeg så også, at det er vigtigt at fokusere på at komme videre - og ikke hænge sig i vreden, bitterheden, sorgen eller frustrationen.
Jeg gik på arbejde i et par måneder efter at jeg var blevet fyret. Jeg gjorde mit job - men jeg engagerede mig ikke i diskussioner, jeg fravalgte aften- og weekendarbejde, jeg gik tidligere hjem, jeg gik udenom konflikter osv. Jeg ved ikke, hvilke muligheder du har for at skrue ned for blusset som lærer, men prøv at skrue ned, så du mere og mere skaber afstand mellem dig og dit job - både i tid og i følelser - det har du brug for.
Og så held og lykke med at komme videre!!!
Anmeld