HeleneK Mor til 6 skrev:
Den gang jeg fik min første løn, der købte jeg alt det jeg ikke fik dagligt der hjemme :laugh:
Min Far var Professor i hjerte-kar sygdomme, så hjemme hos os var fedt, navnligt animalsk fedt noget vi aldrig så..
I dag er jeg vild med krølfedt fra culotten, fedtmarmorreringen i bøffer og alt hvad der er fedt generelt. Det er helt klart fordi det var en mangelvarer da jeg var barn, og fordi min familie fik skabt et helt unaturligt forhold til det ved at enten diskuterer det, være uenige om det, skære det fra, eller spise det i smug (min Mor).
Jeg så her forleden et skægt interview med brødrene Price, hvor de bla fortalte at de ikke fik slik der hjemme, hvilket resulterede i at de gik amok når de var ude, og som voksne hældte sukker i ufattelige mængder i alt hvad de kunne hælde sukker i, og at deres konklussion helt klart var, at forbud/overdrivelse gør børn til den slags voksne som forældrene præcis IKKE ville have de skulle blive.
Den smilede jeg lidt af, for det kender jeg godt personligt (mht fedtet), og fra overdrivelse og forbud med mine ældste, nu voksne sønner, som også gav bagslag bla med rygning og TV-kiggeri.... :)
Tror den ene farede ud og købte smøger da han fyldte 18 og den anden burede sig inde og så fjernsyn i dagevis :laugh:
Og korrekt, jeg kan slet ikke lide slik! Jeg elsker chokolade, alle slags - som barn fik jeg kun mørk chokolade med højt cacaoindhold og slik, da der var for meget fedt i mælkechokoladen, og 'Professoren' hellere ville have sukker i kroppen end fedt, da sukker i moderate mængder ikke giver hjerte-kar sygdomme som fx fedt gør.
Så man er produkter af sin barndom på godt og ondt.
Her forsøger jeg nu, at gøre alt tilladt, så der kommer en naturlighed omkring det hele, og de ikke bruger deres første løn på Haribo og Malaco og går hjem og smugspiser det :)
Go historie med fedtet! Har billeder inde i hovedet af manden som står og skærer fedt fra og konen som står og fråder i smug :laugh:
Kan godt følge din tankegang.
Synes bare også der er en anden side af sagen. De vaner og normer som vi har med os fra barnsben, ligger bare så dybt i os. Selvom jeg rigtigt godt kan lide slik, så har jeg det næsten aldrig i huset. Hvis jeg køber noget så er det for at spise det med det samme. Det havde vi heller ikke da jeg var barn. Jeg spiste havregrød til hverdag som barn. Det var ikke dem første tradition jeg førte med mig ind i voksenlivet, men det føles rigtigt at gøre nu hvor jeg har et barn. I weekenden var der cacao inkl. hvidt brød med tandsmør (denne kombination er absolut min største 'last' i dag)
I øvrigt så tænker jeg at det sikkert gjorde langt større indtryk på dig at se din mor spise i smug, end at din far havde en holdning til fedtet.
Så ja forbud skaber da stor polemik omkring sukkeret, men man kan ligeså godt være med til at give sine børn sunde vaner. Usunde vaner er nemlig ikke nemme at ændre.
Her er der heller ikke så mange forbud, men synes ikke man kan kalde ting for forbud før det er noget børnene selv efterspørger ..
Men altså selvom min datter nu ved hvordan sukkerskålen ser ud og hvad den indeholder, så får hun altså ikke lov til at gå løs i den, hver gang hun ser den :woohoo:
Men tror faktisk det vigtigste er ikke at blæse det op, når der er sukker eller når der ikke er.
Anmeld