Hvem har ret - mig eller manden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. oktober 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Tror ikke der sker en fis ved at give hende en smule sukker på, hun behøver jo ikke samme mængde som dig.. ;) Og så kunne du bide i det sure æble en gang i mellem og sige idag får vi ikke sukker på, men frisk frugt eller lign, så det netop ikke bliver hverdag, men en variation af havregrødsmåltidet.. Jeg ville falde død om hvis jeg skulle spise den samme slags grå mad hver morgen.. Forestil dig kun at få leverpostejsmadder til frokost og millionbøf til aften... Her gør vi i hvert fald meget ud af at morgenmaden er forskellig (i weekenden, men ved at dagplejen også varierer det i hverdagen)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

:laugh: Tror ikke der sker en ved fis ved hun får lidt sukker på :laugh: Jeg garanterer hun hverken falder død om eller får traume!!!! Hvis anbefalingerne lyder max 30g sukker, hvorfor så diskuterer en lille tsk med 5 g?? Og gå helt over i at *Mor* på baggrund af de 5g heller ikke må få sukker på grøden..... DET ER FINT OG LEGALT MED 30g OM DAGEN for småbørn, vi er indenfor sundhedsanbefalingerne!! At gå ned på 0 niveau, og MÅSKE engang imellem et 10 g's niveau, er da dybt åndssvagt, hvis hele familien skal være i oprør og de voksne ikke kan nå til enighed, og den ene skal lægge beslag på den andens havregrød og direkte blande sig i smagen og stille som krav at sukkeret udelades - hvor herre bevares! Var det min mand havde han fået 2 kg sukker lige i nakken og et ernæringskursus forærende i julegave :laugh: :woohoo: Vi taler stadig om 1 tsk sukker, som MULIGVIS kan være en ½ tsk...... Tænk at man ikke bare kan sige, ok, hun får 5g sukker om dagen selvom hun må få 30g. Det er da flot!! Og andre dage får hun så lidt mere fordi der er en 'lejlighed til det', og andre dage får hun slet intet...men hun når aldrig de 30g på en dag. ???????? Hvor indviklet har det lov at være :)

Anmeld

28. oktober 2010

NikiFin-vb

Ved ikke om I har lagt mærke til at det smager forskelligt hvis man spiser havregryn med kold og med varm mælk. Hvis mælken er varm smager det faktisk sød nok så at man ikke virkelig behøver at kommer sukker i.

Anmeld

28. oktober 2010

NikiFin-vb

Min mand spiser selv kold mælk med havregryn og lidt sukker på og David vil gerne spise det samme. Nu har David lært at det er det han gerne vil have næsten hver morgen og insisterer at det er hans far der laver den fordi jeg altid varmer mælken og i stedet for sukker ville jeg lære ham at spise lidt honning. Det lykkedes ikke så jeg var nødt til at begynde at lave den på det samme måde som hans far. Men det er stadig et problem fordi David synes at alligevel det smager anderledes og det skal være far det laver maden til ham om morgenen ellers spiser han ikke. Da jeg prøvede at overbevise manden at varme mælken og hvis det ikke virker uden sukker at tilsætte honning i stedet for og jeg fik eksplicit svar: Når jeg laver maden laver jeg den på min måde. Slut. Og jeg gav op fordi vil ikke lave de store problemer ud af det. Ellers er min mand langt mere imod sukker end mig. Men samtidig det er ham der giver dem sodavand altid når han drikker øl eller en anden drik sammen med sine forældre. Jeg indså at jeg aldrig forandrer ham derfor accepterede jeg det. Den anden option er skilsmisse.

Anmeld

28. oktober 2010

*mor*-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jeg har en teori om at forbud er en rigtig dum ting at komme ind på, og min erfaringer er, at forbud ofte giver bagslag! Hvad endnu mere latterligt er, at give børnene 'gode vaner' imens man selv signalerer at være ude i hegnet. Børn skal lære ganske tidligt at der er sunde alternativer og der er usunde. Og at de usunde skal spises med med måde. Kan man have slikskålen stående fremme uden at ungen går amok i den, så har man gjort det rigtige! Kan man have ungerne med ude til fødselsdag og anden komsammen, og de pænt takker nej til sodavanden og kage stykke 3, så har de forstået pointen. - de værste børn er dem hvor fx sukker og lækkerier er forbud, og som simpelthen går slik-amok når de ser det og ikke levner før alt er ædt. Eller som sidder med øjne der kunne æde det hele og bare venter på chancen. I min optik er det præcis som rigtig dårlig opdragelse, da det simpelthen er så grimt som noget kan være. At man guider et lille barn, eller forbyder det lille barn fx sukker kan være fint nok. Men når det bliver større skal det altså lære at omgåes sukker med største naturlighed. Der skal kunne stå sukkerskåle og slikskåle på bordene som de kan lade være selvom de må spise af det. Her har vi altid en slikskål, men ofte når det at blive for gammelt, fordi det er sjældent nogle gider spise det. Men jeg kan godt lide at den er der som en lille reminder. Til gengæld høvler de frugt ned i lange baner, specielt hvis de kan få det som abemad med råcreme og hakket mørk chokolade istedet for slik. Synes også jeg bliver særlig tilfreds, når de fx har været til fødselsdag og de takker nej til at få en slikpose med hjem, eller de af høflighed tager den med, blot for at smide den et eller andet sted på værelset. Det er da sådan man barberer dén ged! Da ikke gennem forbud og hysteri :huh: SUKKERANBEFALINGERNE (fandt dem lige) Anbefalet maksimumgrænse for dagligt indtag af sukker: 2-5 år 30g 6-9 år 45g 10-13 år 55g 14-17 år 65g Voksne kvinder 55g Voksne mænd 70g Synes det er meget nemt at holde sig indenfor anbefalingerne. Dog har vi dage hvor vi selv overskrider, men det er okay, da børnene er slanke og super aktive.
Jeg kan godt høre at det virker for dig at have en sukkerskål stående fremme. . Meen tror nu ikke på at det virker for alle familier - langt fra. Måske er det fordi dine børn oplever, at du ikke synes det er noget særligt og spejler sig i dig. Når du siger nej tak, siger de nej tak? Jeg stopper ikke selv før slikskålen er tom :blush: Med mindre jeg selvfølgelig er i byen:) Så derfor synes jeg heller ikke jeg kan forvente at min datter selv kan styre det. Det tror jeg faktisk er de færreste som kan. Men tror du har ret i, at vi gør det laangt mere spændende ved at være over-opmærksomme på det, og blæse det helt vildt op som noget helt specielt når der er kage og slik. Eller ved at forbyde det. Men det er jo heller ikke overhovedet det der er tale om her. Jo min mand og jeg er uenige om der skal drysses sukker på morgenmaden..

Anmeld

28. oktober 2010

*mor*-vb

kongster skrev:
*mor* skrev:
Nej synes ikke dit indlæg virkede hårdt B) Og JA det er vores første barn, så det har du helt sikkert ret i.. De valg vi tager nu, kommer til at danne grobund for vores liv de næste mange år.. Ja sådan føles det i hvert fald.. Vi tænker bare alt for meget over alting og meget bliver blæst fuldstændigt ude af proportioner :silly:
Ja, og den måde I træffer valg på kommer også til at påvirke jeres liv de næste mange år. Min mand er slem til at være 'sukkerpoliti' derhjemme, men det handler altid om ting, som ikke påvirker ham :) Det vil sige, at han mener at kage og chokolade skal ud (det spiser kun børnene og jeg), men pasta (som han elsker men som jeg ikke spiser ret meget af) ikke er så slemt. Ungerne skal tidligt i seng, men motion i weekenden (hvor han gerne vil sidde og læse højt eller se film og i hvert fald ikke ud i regnen) er mindre vigtig :-) Samtidig kan han undlade morgenmad, drikke spandevis af kaffe, sove alt for lidt, mens det er drama hvis jeg bager kage på en hverdag. Så overvej om dit sukker skal fjernes, fordi I gerne vil være ansvarlige forældre, eller om du selv bestemmer! Og lad være med at falde i samvittighedsfælden. Dit sukker ødelægger ikke dit barn.
Haha ja kender alt for godt det der med at principperne er gode nok - indtil man selv kommer i klemme :( Både ift. min mand og mig selv. .

Anmeld

28. oktober 2010

*mor*-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
:laugh: Tror ikke der sker en ved fis ved hun får lidt sukker på :laugh: Jeg garanterer hun hverken falder død om eller får traume!!!! Hvis anbefalingerne lyder max 30g sukker, hvorfor så diskuterer en lille tsk med 5 g?? Og gå helt over i at *Mor* på baggrund af de 5g heller ikke må få sukker på grøden..... DET ER FINT OG LEGALT MED 30g OM DAGEN for småbørn, vi er indenfor sundhedsanbefalingerne!! At gå ned på 0 niveau, og MÅSKE engang imellem et 10 g's niveau, er da dybt åndssvagt, hvis hele familien skal være i oprør og de voksne ikke kan nå til enighed, og den ene skal lægge beslag på den andens havregrød og direkte blande sig i smagen og stille som krav at sukkeret udelades - hvor herre bevares! Var det min mand havde han fået 2 kg sukker lige i nakken og et ernæringskursus forærende i julegave :laugh: :woohoo: Vi taler stadig om 1 tsk sukker, som MULIGVIS kan være en ½ tsk...... Tænk at man ikke bare kan sige, ok, hun får 5g sukker om dagen selvom hun må få 30g. Det er da flot!! Og andre dage får hun så lidt mere fordi der er en 'lejlighed til det', og andre dage får hun slet intet...men hun når aldrig de 30g på en dag. ???????? Hvor indviklet har det lov at være :)
Altså jeg synes godt, at man som udgangspunkt skal kunne tale om uenighederne uden at risikere at få 2 kg sukker i nakken :P Og selvom jeg synes han alt for optaget af det drys sukker på havregrøden, så er det langt oftere er ham der synes, at jeg har en holdning som ikke giver mening for ham, men hvor det er vigtigt for mig :blink: Sådan kan det jo godt være i et parforhold og så skiftes man måske til at bøje af, hvis man ikke når til enighed B) Og her er vi bare i en situation hvor vi begge er stædige :angry: Men jeg takker for alle de nyttige argumenter jeg nu kan prøve at få ham overbevist med! Synes faktisk det var et fint argument med de 5 g over for de 30 g, som er max om dagen. Det sætter det jo lidt i perspektiv:)

Anmeld

28. oktober 2010

*mor*-vb

NikiFin skrev:
jeg fik eksplicit svar: Når jeg laver maden laver jeg den på min måde. Slut.
Hvor kunne det dog bare være nemt, hvis jeg bare kunne sige sådan B)

Anmeld

28. oktober 2010

*mor*-vb

dittelouisea@hotmail.com skrev:
Tror ikke der sker en fis ved at give hende en smule sukker på, hun behøver jo ikke samme mængde som dig.. ;) Og så kunne du bide i det sure æble en gang i mellem og sige idag får vi ikke sukker på, men frisk frugt eller lign, så det netop ikke bliver hverdag, men en variation af havregrødsmåltidet.. Jeg ville falde død om hvis jeg skulle spise den samme slags grå mad hver morgen.. Forestil dig kun at få leverpostejsmadder til frokost og millionbøf til aften... Her gør vi i hvert fald meget ud af at morgenmaden er forskellig (i weekenden, men ved at dagplejen også varierer det i hverdagen)
Nej det tror jeg altså heller ikke. Det med at blande frugt i, har vi prøvet. Men hun spiser kun lige det mest nødvendige til at holde sulten væk, hvis vi gør sådan. Hvor hun spiser en rigtig stor portion, hvis der ikke kommer noget i. Og jeg er heller ikke vild med frugt i havregrød - men tror egentligt det er en vanesag.

Anmeld

28. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Den gang jeg fik min første løn, der købte jeg alt det jeg ikke fik dagligt der hjemme :laugh: Min Far var Professor i hjerte-kar sygdomme, så hjemme hos os var fedt, navnligt animalsk fedt noget vi aldrig så.. I dag er jeg vild med krølfedt fra culotten, fedtmarmorreringen i bøffer og alt hvad der er fedt generelt. Det er helt klart fordi det var en mangelvarer da jeg var barn, og fordi min familie fik skabt et helt unaturligt forhold til det ved at enten diskuterer det, være uenige om det, skære det fra, eller spise det i smug (min Mor). Jeg så her forleden et skægt interview med brødrene Price, hvor de bla fortalte at de ikke fik slik der hjemme, hvilket resulterede i at de gik amok når de var ude, og som voksne hældte sukker i ufattelige mængder i alt hvad de kunne hælde sukker i, og at deres konklussion helt klart var, at forbud/overdrivelse gør børn til den slags voksne som forældrene præcis IKKE ville have de skulle blive. Den smilede jeg lidt af, for det kender jeg godt personligt (mht fedtet), og fra overdrivelse og forbud med mine ældste, nu voksne sønner, som også gav bagslag bla med rygning og TV-kiggeri.... :) Tror den ene farede ud og købte smøger da han fyldte 18 og den anden burede sig inde og så fjernsyn i dagevis :laugh: Og korrekt, jeg kan slet ikke lide slik! Jeg elsker chokolade, alle slags - som barn fik jeg kun mørk chokolade med højt cacaoindhold og slik, da der var for meget fedt i mælkechokoladen, og 'Professoren' hellere ville have sukker i kroppen end fedt, da sukker i moderate mængder ikke giver hjerte-kar sygdomme som fx fedt gør. Så man er produkter af sin barndom på godt og ondt. Her forsøger jeg nu, at gøre alt tilladt, så der kommer en naturlighed omkring det hele, og de ikke bruger deres første løn på Haribo og Malaco og går hjem og smugspiser det :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.