Som flere skriver er problemet med sukker, at det tilfører kosten kalorier uden at der følger andet med (ingen vitaminer, proteiner, fibre...), og eftersom de fleste af os skal spare på kalorierne er der ingen grund til at spise mere sukker end nødvendigt.
Og er sukker så nødvendigt på havregrøden / i havregrynene? Der er smag og behag jo forskelligt, og jeg synes, at det må være op til den enkeltes smagsløg, om der skal sukker på. Hos os er 'standardmorgenmaden' enten havregrød m. hindbær eller havregryn m. rosiner/müsli. Den 6-årige får sukker på begge dele - den 4-årige spiser det uden, fordi det er sådan hun foretrækker det. Manden spiser absolut ikke sukker - og jeg har lært mig at spise havregryn m. (få) rosiner og ingen sukker - simpelthen fordi jeg har brug for at begrænse kalorieindtaget.
Så hvad vil jeg råde dig til? For det første at det er fint at udskyde din datters 'behov' for sukker - du behøver ikke snyde hende, men hun får jo heller ikke rødvin lørdag aften, fordi du gør det, vel? For det andet at du lader være med at antage, at din datter 'hellere' vil have sukker på end at undvære - nogen har faktisk ikke den sukkertrang. Og for det tredje at du og din mand tænker i hele kostens sammensætning og ikke hænger jer i mængden af sukker i morgenmaden. Der findes anbefalinger for, hvor meget sukker der generelt må være i kosten, og det er dem, man bør forholde sig til. Som forældre har vi det overordnede ansvar for at ungerne spiser sundt - og der kan man jo så have i baghovedet, at sukker på havregrøden i det store regnskab betyder, at der er mindre 'luft' til også at få sukker i vingummier, sodavand, kage osv.
Anmeld