Vores datter på næsten halvanden er helt vild med havregrød:) Vi spiser det også til morgenmad både min mand og jeg. Både fordi vi kan lide det og for at være gode rollemodeller. Jeg vil godt have sukker og mælk på min havregrød - Manden ikke. Han tager en smørklat på som lillepigen.
Indtil nu har jeg kunnet tage sukker på uden vores datter tog sig af det. Hun vidste ikke hvad det var. Da hun så for nogle uger siden begyndte at blive nysgerrig om hvad jeg foretog mig, har jeg prøvet forskellige ting..
I starten bevægede jeg skeen over havregrøden, så det så ud som om jeg strøede sukker på, men uden jeg gjorde.
Det virkede godt, men havde det ikke helt godt med at snyde hende på den måde. Hun skal jo helst opleve sin mor som ærlig og reel. En eller anden dag vil hun jo opdage det.
Så prøvede jeg at aflede hendes opmærksomhed ved at tilbyde mere mælk når hun spurgte (dvs. hånden ud og 'ehhh ehhh mhhmh mhmmmmmhhhhh') efter sukkerskålen. Det kunne som regel godt lade sig gøre.
Men JEG havde det ik super fedt med det. For jeg synes da hun skal have lov, når jeg jo selv får sukker på. Derfor begyndte jeg at give hende også. (har også hele tiden ment, at det stoppede, når hun begyndte at forstå hvad der skete)
MEN: Da manden så finder ud af det, jamen så ber han mig stoppe. Han kan overhovedet ikke se nogen grund til at give hende sukker hver dag på havregrøden.
Han mener løsningen er, at JEG stopper med at spise grøden med sukker på! Fuldstændigt urealistisk!
Normalt er vi enige om at begrænse det søde i dagligdagen, men at når vi får, så får lillepigen også.
Grunden til at han er så stædig, er fordi det på den måde bliver HVER morgen og ikke ved lejlighed..
Nå damer! Hvordan kan jeg overbevise ham om, at jeg skal have lov at, give hende sukker på?
eller skal jeg bare selv stoppe med at spise havregrød om morgenen, når min datter gør? (urealistisk)
Skal jeg på sukkerafvænning? (urealistisk)
Skal jeg snyde hende? (dette er min mand og jeg dog enige om ikke er en god ide)
Og ja ved det godt.. Hvis dette er mit største problem, så . . .
Anmeld