Selv har jeg aldrig kunne komme igang med Jo Nesbøs bøger, selvom eks'en havde hele rækken. Ene og alene fordi jeg simpelthen har så beskidt og barnlig en fantasi, at jeg slet ikke kan sætte mig ud over de associationer hovedpersonens navn frembringer :laugh: :silly: :blush: :whistle: (Har forsøgt at messe Detskaludtalespånorsk, Detskaludtalespånorsk, Detskal..., men det går ikke)
Men når vi nu er igang med skandinaviske krimier, vil jeg da også lige smide Karin Alvtegens Savnet på bordet. Den fik hun Nordens fineste krimipris for, Glasnøglen, i 2000. Hun skriver ret anderledes (håndværksmæssigt bedre, synes jeg helt klart) end de fleste krimiforfattere, det er ikke en page-turner i den forstand som flere andre - men der er absolut en grund til, at hun har fået den pris :) Jeg har endnu ikke læst andre af hendes bøger, men det har jeg tænkt mig at gøre...
Hvis man er fan af den magiske realisme-genre som Marquez og Allende, kan Salman Rushdie også anbefales, særligt Midnights Children(Hedder vel Midnatsbørn på dansk?)
Hvis man vil læse De Sataniske Vers er det en klar fordel at have f.eks. en arabisk kæreste/indsigt i islam for at forstå historiens dybere mening, men den kan også læses som enhver anden historie.
Ellers vil jeg altid være varm fortaler for Hamsuns Markens Grøde eller Mysterier, Karen Blixens fortællinger, Dostojevskijs Raskolnikov - Forbrydelse og Straf og den slags gammelt, halvtungt men i mine øjne sindssygt godt skrevet noget...
Skal selv snart igang med Mary Roach :Stiff. The Curious Lives of Human Cadavers
og SLUGTE Bill Bass & Jon Jefferson's Death's Acre. Inside the Legendary Body Farm - der står jo nok ikke noget, du ikke allerede ved, Helene :) , men hvis andre skulle have lidt retsmedicinske lyster de skal have styret, så kan sidstnævnte bog anbefales :)
Anmeld