Gode bøger efterlyses -

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. oktober 2010

Happymummy-vb

Selv har jeg aldrig kunne komme igang med Jo Nesbøs bøger, selvom eks'en havde hele rækken. Ene og alene fordi jeg simpelthen har så beskidt og barnlig en fantasi, at jeg slet ikke kan sætte mig ud over de associationer hovedpersonens navn frembringer :laugh: :silly: :blush: :whistle: (Har forsøgt at messe Detskaludtalespånorsk, Detskaludtalespånorsk, Detskal..., men det går ikke) Men når vi nu er igang med skandinaviske krimier, vil jeg da også lige smide Karin Alvtegens Savnet på bordet. Den fik hun Nordens fineste krimipris for, Glasnøglen, i 2000. Hun skriver ret anderledes (håndværksmæssigt bedre, synes jeg helt klart) end de fleste krimiforfattere, det er ikke en page-turner i den forstand som flere andre - men der er absolut en grund til, at hun har fået den pris :) Jeg har endnu ikke læst andre af hendes bøger, men det har jeg tænkt mig at gøre... Hvis man er fan af den magiske realisme-genre som Marquez og Allende, kan Salman Rushdie også anbefales, særligt Midnights Children(Hedder vel Midnatsbørn på dansk?) Hvis man vil læse De Sataniske Vers er det en klar fordel at have f.eks. en arabisk kæreste/indsigt i islam for at forstå historiens dybere mening, men den kan også læses som enhver anden historie. Ellers vil jeg altid være varm fortaler for Hamsuns Markens Grøde eller Mysterier, Karen Blixens fortællinger, Dostojevskijs Raskolnikov - Forbrydelse og Straf og den slags gammelt, halvtungt men i mine øjne sindssygt godt skrevet noget... Skal selv snart igang med Mary Roach :Stiff. The Curious Lives of Human Cadavers og SLUGTE Bill Bass & Jon Jefferson's Death's Acre. Inside the Legendary Body Farm - der står jo nok ikke noget, du ikke allerede ved, Helene :) , men hvis andre skulle have lidt retsmedicinske lyster de skal have styret, så kan sidstnævnte bog anbefales :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2010

Spunk-vb

Dødens kemi af Simon Beckett har også en retsmediciner i hovedrollen :) Der er to fortsættelser.

Anmeld

12. oktober 2010

Charlotte d. 17.-vb

kongster skrev:
Charlotte d. 17. skrev:
Smag kan ikke diskuteres - men hør nu LIGE her: Harry Hole er den skønneste, lækreste, sjoveste, prægtigste og mest sexede krimi-figur, verden endnu har set. Det nærmer sig blasfemi at kalde det 'mærkeligt'! Hrmppf!!
Selvfølgelig kan man da diskutere smag! Og Harry Hole har ca lige så meget personlighed som en daggammel karklud :) Jeg har aldrig kunnet se det skønne eller prægtige ved ham, selvom anmeldere og begejstrede læsere forsøger at overbevise mig om hvor unik han er. Næ du - 'Vindens skygge' - det er en krimi!. Jeg gjorde den fejl at læse Larsson-trilogien to gange og den vandt bestemt ikke ved nærmere bekendtskab. Første gang var den spændende og en page-turner, men anden gang kom jeg til at lægge mærke til sprog og dialog som bare var ringe og historie som slet ikke hang sammen. En kvindelig forfatter, der skriver alt andet end 'hvem henter børnene-krimier' (fantastisk udtryk) er Susanne Staun. Hun er godt nok speciel. Læs nogle af hendes 'Fanny Fiske' bøger.
Hvor er det sjovt - jeg AFSKYR Fanny Fiske! Min veninde kom til at købe sådan en tre-i-en Fanny Fiske-bog billigt engang og HADEDE den så meget, at jeg var NØDT til at læse den for om muligt at kunne fortælle hende, at hun tog helt fejl, og at den var fantastisk. Det kunne jeg så IKKE! Siden har vi - hver gang, vi låner og afleverer bøger hos hinanden - 'sneget' den ind i den andens bunke, så vi på skift skal hade at have den stående i reolen. Så hyg du dig ENDELIG med Fanny, mens jeg råbager på Harry, manden i mit liv :kiss:

Anmeld

12. oktober 2010

kongster-vb

Haha - jeg er egentlig ikke så vild med Stauns bøger, men jeg kan godt lide Fiske-karakteren! Hun er da coooool. I øvrigt vil jeg også anbefale 'Enders Game' som er sci-fi, men så begavet og med interessante moralske pointer at den er helt uundværlig på boghylden (og nej - det handler ikke om lyssværd og rumskibe. Ikke kun :) )

Anmeld

12. oktober 2010

Charlotte d. 17.-vb

Spunk skrev:
Stieg Larssons bøger var ok, men ikke så fantastiske som de er udråbt til, hvis du spørger mig. Var nok ikke blevet lige så populære hvis han ikke var død - ingen vil tale ondt om de døde.... Men det var nu Åsa Larsson vi talte om ;)
Stieg Larsson var en fremragende historie-påhitter, men rent litterært er der ikke tale om unikt 'håndværk' - synes jeg. Millenium var nytænkende og edderspændende i plot og tematik, men sprogligt er det ikke stor eller banebrydende kunst. Jeg tror dog IKKE, at millioner af mennesker har købt og elsket trilogien, fordi han døde så kort efter udgivelsen - masser af kunstnere går i graven uden at blive anerkendt, og der er forskel på 'ikke at tale ondt om' og på at købe hans bøger. Jeg synes afgjort, de fortjener at blive læst, og så tror jeg, man skal lade dem stå i reolen i 5-10 år for så at nyde en genlæsning. Det kan de godt holde til, tror jeg.

Anmeld

12. oktober 2010

kongster-vb

hmmm det mener jeg altså ikke de kan. Måske skulle jeg have ventet 5 år, men når man har læst historien og kender plottet og begynder at læse langsommere, så viser det sig altså desværre at historien hænger dårligt sammen og dialogerne er smidt ind med en spade... Samme fejl gjorde jeg med Dan Brown. Suk. Aldrig genlæse krimier mere! (nu læste jeg så også Dan Brown i en ualmindelig dårlig dansk oversættelse 2. gang, men den var illustreret, så det var lidt sjovt at kunne se alle de billeder og bygninger der spiller så stor rolle)

Anmeld

12. oktober 2010

Titte-vb

Hvis du aldrig har læste Herbjørg Wasmo, norsk forfatter, så må du igang........ Start med Dinas bog, Lykkens søn og Karnas arv. Super gode bøger, den første kan være lidt langsommelig i starten, men den vinder.... Læs dernæst flere af hendes bøger, den nyeste er Hundrede år, af gamle udgivelser findes Huset med den blinde glasveranda, Et glas mælk tak, Tora, Vejen at gå, Det syvende møde, og ja, hun har skrevet rigtig mange bøger......

Anmeld

12. oktober 2010

Charlotte d. 17.-vb

kongster skrev:
hmmm det mener jeg altså ikke de kan. Måske skulle jeg have ventet 5 år, men når man har læst historien og kender plottet og begynder at læse langsommere, så viser det sig altså desværre at historien hænger dårligt sammen og dialogerne er smidt ind med en spade...
Det tror jeg på, man kan abstrahere fra, når man har glemt plottet - om nogle år... Det vil vise sig. Jeg vender tilbage til Pat Conroys 'Savannah' cirka hvert femte år. Det er heller ikke stor kunst, men en dejlig, dejlig fortælling. I øvrigt kan man sagtens genlæse Håkan Nessers krimier, men de er så også en masse mere end 'bare' krimier. Han har et pragtfuldt sprog.

Anmeld

12. oktober 2010

kongster-vb

Jeg genlæser Greven af Monte Cristo og A Prayer for Owen Meany hvert år :) Og Thinks.

Anmeld

12. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Dina, min datter, er navngivet efter Herbjørg Wasmos Dina - det var min ældste søn der på det tidspunkt havde gang i Dinas bog og derfor ikke synes hans søster kunne hedde andet... Uhauha, bøger om retsmedicinere kan jeg garanteret ikke nyde da jeg bliver alt for pernittengrynet - jeg har svært nok ved at se film og serier om dem, for én enkelt lille overdramatisering eller urealistisk vinkel får mig øjeblikkeligt til at slukke med harme og fnysen. Og et eller andet sted er jeg også mættet på fronten, giv fanden i at have fri fra arbejde, og så kaste sig i lænestolen men en dårlig forlængelse :laugh: Jamen jeg er ikke med i alt hvad i skriver - har fx aldrig læst nogle af 'Fiske bøgerne'.... :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.