Julen - et værre show...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2010

kongster-vb

Jeg synes det er lige meget hvad man spiser, bare man er sammen, og handler julen i det hele taget ikke også bare om nærværet, kærligheden og Jesu fødsel?? Og netop IKKE om gaver, mad og matrialisme???
Amen! (... sagde ateisten for hvem julen i hvert fald ikke handler om Jesu fødsel men om en fin og hyggelig tradition, god mad, samvær med familien og masser af fridage. Tiltrængt i en mørk tid og i øvrigt også praktiseret før kristendommen, blot under et andet påskud, nemlig solhverv som 'tilfældigvis' falder 2 dage før jul)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2010

desirefinck-vb

For mig er det lutter hygge.. Jeg holder for det meste jule med min mand og svigerfamilien. Da vi bor i samme by.. Nogle år tager jeg hjem til mine forældre ( Jeg gør det så meget jeg nu kan i forhold til mit arbejde hvor jeg også arbejder juledage) I år bliver første gang med en lille ny og nå det er så tæt på jul vil jeg meget gerne blive hvor jeg er, så det bliver jul med svigerfamilien. De skiftes til at ha farmor og farfar hver 3 år ellers er det de samme der kommer, det er rigtig hyggeligt.. Vi få det samme at spise hver jul.. And og flæskesteg med tilbehør. Jeg stå altid for mandelgaven. Og den der vinder mandelgaven uddeler gaverne.. Der er ikke nogle små børn, så det er en jul kun for os og ikke noget skrig og skrål.. Med mindre den lille ikke vil sove.. men den skal jo ikke tages hensyn til endnu med gaverne.. Så jeg glæder mig rigtig meget til jul..

Anmeld

24. september 2010

Kirle-vb

Ja julen er sgu da et værre show! :) Men på den gode måde (i hvertfald hver andet år). Herhjemme skifter vi hvis familie vi holder juleaften hos. I år er det hos svigermiklerne i Varde. Og nøj hvor er der langt og sikken et logistisk problem for et døgns penge. Men sådan er det. næsten 5timer i tog med overstadisk unge der har fået de fleste julegaver forinden (for at tage dem med?? NEJ!) Og resten af gaverne når vi er hjemme igen d.25. og vi snakker hotel og ja det hele. Men hele december måned er fed, med julekalendre, julesmåkagebagning (sidste år forberedte jeg det hele og så skulle Tjalfe trykke kageformene. Stor succes. I år får han lov til at være med til at lave dejen også og udsmykke med glasur ikke mindst) og julefrokoster og julehygge på bondegård og uh det hele! :) Glæder mig så meget. Vi har ikke nogen faste traditioner andet end at jeg ikke kan lide flæskesteg eller and så der skal så også slæbes mad med til mig fra FRB til Varde (don't ask) og når vi er hjemme så laver vi bare dejlig mad (når det er min side så holder vi det hjemme af samme årsager som jer andre). Noget jeg gerne vil indføre er at holde d.25 i pyjamas. Har en veninde der gør det. Tror det vil være super ovenpå en stresset måned og inden alle familiejulefrokosterne. :) Men ellers er der ingen traditioner herhjemme... Jo juletræ, julepyntning osv. Men intet som jeg vil græde over hvis det var... :) Og jo 3måneder. Fortalte Tjalfe det tidligere og han lyste helt op - næsten som et juletræ ;)

Anmeld

24. september 2010

Titte-vb

Jeg er nok meget traditionel... Elsker julen og alt hvad der hører til, vrænger ikke på næsen fordi maden, pynten, træet, og alle de andre ting ikke er som jeg ville gøre. Men efter jeg mistede min mor, så er der nogle ting som har fået en større betydning for mig. Det, at vi er sammen 1. juledag hos min far, alle mine søskende og kærester og nevøer, at vi hygger os og spiller spil, at vi får god og let mad.......Og går på kirkegården og hilser på min mor. Juleaften er det klart ænder der bliver lavet, når jeg holder juleaften, men jeg laver gerne en flæskesteg til min far, der godt kan lide et lille stykke af det foruden anden. De brune kartofler skal vi have, rødkålen ligeså, den gode sovs, ris a la mande m kirsebærsovs......... glæder mig allerede, og ved at jeg ikke kan spise ret meget af det alligevel ovenpå operationen :laugh: Min biologiske far har jeg ikke holdt jul med i 25 år, og det er hans valg, vi børn blev valgt fra dengang mine forældre blev skilt, og at han nu er ensom og har en fordrukken kæreste, det er hans eget valg.... Jeg får ikke dårlig samvittighed over at han sidder selv! Derimod ville jeg blive rigtig ked af det, hvis min far, stedfar, skulle sidde selv. Min svigermor har ikke kontakt med hendes anden søn, så hvis ikke hun er sammen med os og min familie, så sidder hun selv, og det bryder jeg mig ikke om......

Anmeld

24. september 2010

MAMMARAZZI-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Glemte at tilføje, at vi også altid spiser risalamande, men modsat så mange andre, så er der ingen mandelgave. Istedet lægger vi alle sammen nogle penge på bordet - og dem æder man om. Nogen gange er det en 20'er hver, andre gange en 50'er hver...og så har der også været år hvor vi har STOR SATSET og smidt et par hundrede hver, så der har ligget et par tusinde - og så er det sjovt at spise risalamande!!! :laugh: - der er faktisk ingen af os der er specielt vilde med det, og slet ikke efter julemaden, og så er det kun underholdende at folk skovler det ind for at vinde pengene, det i sig selv er næsten aftenens højdepunkt :woohoo: Og den der får mandlen sidder jo selvfølgelig og gemmer den, bare for at se de andre æde, hakke og prikke til der ikke er mere i skålen.
Kan se det for mig :laugh: :laugh: :laugh: Tror jeg vil foreslå det i år (første gang jeg skal holde jul). Min datters far som er med ovre hos min mor for at holde jul, kommer altid med mandelgaven - hans bidrag til juleaften. Måske er jeg liiiidt kritisk, men han køber ALTID noget der kan spises - og hvor fedt er dét lige oven på en omgang solid julemad :(

Anmeld

24. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg er ikke vild med nisser, gaveindkøb, julearrangementer for børnene fra midt i november, kataloger og julepynt i forretningerne fra midt i oktober osv. osv. - men juleaften elsker jeg. Når alt bøvlet er overstået - når man alligevel nåede at købe alle gaver - og når maden står på bordet, så drager jeg et lettelsens suk, og så er det hele næsten som i 'gamle' dage. Jeg kan faktisk ikke ret godt lide flæskesteg og brun sovs, og and er bedst med appelsinsovs og frisk rødkålssalat, men juleaften smager den traditionelle julemad HELT rigtigt - og der skal ikke ændres på menuen, så længe jeg kan bestemme. Det er blevet lidt bøvlet at få det hele til at gå op i min familie - jeg har egl. fire søskende, men kun de to af dem er 'disponible' juleaften, så vi er tre hold, der skal finde ud af at skiftes til at holde jul med mine forældre hvert andet år og med vores respektive svigerfamilier hvert andet. På en eller anden måde lykkes det dog altid. Vi holder det hos os ca. hvert andet eller tredje år, og det ender med, jeg lærer at lave en hæderlig, brun sovs, tror jeg.

Anmeld

24. september 2010

kongster-vb

Kirle skrev:
Noget jeg gerne vil indføre er at holde d.25 i pyjamas. Har en veninde der gør det. Tror det vil være super ovenpå en stresset måned og inden alle familiejulefrokosterne. :)
Det er den tradition jeg holder allermest af! Vores juledag er fredhellig og foregår i nattøj og med rester af julemiddagen og film og lego over hele huset og jeg ææææææælsker det! Vi har aldrig nogen planer den dag

Anmeld

26. september 2010

MetteNB-vb

Ikke ligefrem et værre show, men nogle gange et puslespil. Jeg elsker julen, og alt hvad der hører med at hygge, logistik!, mad, gaver,samvær m.m. Har stort set altid holdt juleaften med min mor og søskende m familier. Nogle år har ikke alle været til stede, men sådan er det jo med familier til begge sider og rejselystne brødre ;0) Har også nogle år holdt jul, hvor min søsters svigerfamilie har været der. Har kun en enkelt gang fejret jul med svigerfamilien. Dog er det 'deres tur' i år. Det går nu ikke sådan på tur. Min mand vil gerne holde med min familie, så ok for ham. Min svigerfar vil ikke hjemmefra, så de gange det har været hos os, har der været inviterede, men har meldt fra. I år har jeg tjansen på arbejdsplanen. Endnu ikke sikkert, der er beboere hjemme, men der er jo en mulighed. Bliver det en arbejdsrealitet, tager min mand til sine forældre med drengene og jeg arbejder. Jeg er glad for de traditioner, jeg er vokset op med, men er også åbent for nyt. Vi lader drengene få et par pakker i løbet af dagen. Så hygger og leger de med det, og dagen går hurtigere for dem. Hjemme har vi startet juleriet ca. kl. 16. V svigerforældrene startede vi kl. 18, og det gik også fint. Vi får altid besøg af julemanden, som har en gave med, når vi spiser. Menuen er både and og flæskesteg og medister. Så er der også til julefrokost dagen efter. Hvide, brune og franske kartofler til og rødkål. Ris a la mande til dessert. Både voksen og børnemandelgave. Vi gemmer også altid en pakke til dagen efter. Det har været en lang måned med daglige pakker og så synes jeg, vi trapper ud af det dagen efter 'pakke-gildet'.

Anmeld

28. september 2010

M Illum-vb

Vi skiftet til at være hos mandens og min familie. Vi har slet ikke plads til at holde jul selv - endnu. Vi har ikke engang et juletræ. Men, nu har vi købt hus og kan være med til at holde jul, så næste år er der både juletræ og fest hos os :)

Anmeld

28. september 2010

Polyp-vb

Vi holder det, der hvor værten har tiden - dvs, når det som i år er arbejdsgiver jul, så lægger mine forældre hus til. Min bror og hans familie kommer hvert andet år, når de ikke er hos svigermekanikken i Nordjylland. Min svigerfar vil heller være i Norge hos sin nye dame - og min søns biologiske familie har aldrig været inde i julebilledet, fordi jeg ikke var velkommen i deres hjem. Madmæssigt spiser vi and med traditionelt tilbehør - og flæskesteg til min mor og min kæreste som ikke kan lide and...og når min mor holder og min brors kone er med, får hun også lige en svinemørbrad. Risalamande med karamelsauce (hjemmelavet karamel blandet med flødeskum) til kernen (dvs min familie, dog minus min søn) og kirsebærsauce til resten - med mindre de er konverteret til karamelsaucen. Juletræet (ædelgran) tages ind og pyntes ca kl 15 (jeg er allergisk, så inden midnat ryger det ud igen (i udestuen - og så med lyskæde på) De der har lyst går til julegudstjeneste i nærmeste kirke, mens resten holder øje med maden Julemanden kommer altid midt i maden med en ting, der lige kan tage toppen...med mindre han også skal ind til naboen, så kommer han lidt før (så min mad ikke bliver kold) Det gør han så KUN, når der er små børn til stede selv om knægten insisterer på at det er hyggeligt selv om han jo godt ved hvem det er ;-) Når bordet er ryddet af, danses der lidt om træet efter diverse familiemedlemmers medbragte traditioner. Så sidder vi og kigger lidt på at lysene brænder ned og slukkes (altid levende lys), og så deler den yngste en gave ud af gangen (vi er ikke mange og giver ikke mange gaver), derefter kommer der småkager og konfekt på bordet og er vi ikke hjemme, kører vi vel omkring midnat - ofte vil knægten gerne blive hos mormor og morfar eller med hjem til dem, hvis vi er værterne. 25. er altid helliget 'ingenting' - og julefrokoster 26, gider vi sjældent da der jo er arbejde igen den 27. og knægten skal være klar til at tage til sportsturnering den 1. januar, så mest mulig afslapning i længst mulig tid. Desuden bager jeg gerne små 15 kg småkager i løbet af december - mens min svigerinde står for konfekten og så bytter vi dåser. Nu er der ikke så mange tilbage, men alle over 70 får ikke julegaver, men pakkekalender fra 1- 24 december med lidt juleguf/nips og ellers mere eller mindre nyttige ting og sager alt efter behov - og det har altid været en kæmpe success. Juletingene køber jeg lige efter jul, for så kan kalenderen være klar her i oktober, så den, der først skal til Jylland inden jul lige sørger for at få afleveret i god tid...så der rigtig kan trykkes på og pilles ved pakkerne og fremvise til alt og alle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.