Jeg husker også julen som en dejlig og forventningsfuld tid, da jeg var barn. Vi fejrede altid julen hjemme (mor, far, søster og mig). Min far gad ikke køre nogen steder juleaften. Hvert 2. år var min mormor hos os til jul.
Mine forældre blev skilt, da jeg var 22 år. Og da var vi på skift hos hhv min mor og min far. Efter et par år blev min far gift igen, mens min mor stadig er alene. Nu har vi så begge fået børn, så nu bliver det lidt sværere. Min søster er alenemor, mens jeg er gift med en, som ikke er far til min datter. Så julen bliver efterhåndne kompliceret, da min datter skal være hos sin far hvert 2. år.
Så nu har vi besluttet, at vi holder jul hjemme hos os de år, vi har min datter hjemme, og så er alle velkommen hjemme hos os. I år kommer så både min far med kone og min mor, min søster og nevø samt svigerforældre! Så der bliver fuldt hus :-)
Indtil vi tog den beslutning, var det også et marreridt for mig, hvor vi skulle være til jul. For det er ret umuligt at lave et fast mønster, når min datter kun er hjemme hvert 2. år, og vi har 3 'grupper' at skulle skiftes mellem (min mor og søster/min far med kone/min svigerfamilie). På denne måde kommer det til at gå op. De år vi ikke har min datter hjemme, kan vi så tage ud til andre og holde jul - sidste år var vi fx. hos min svoger.
Jeg mener også, at julen er børnenes tid. SÅ derfor skal man holde sin jul på den måde, som man mener er bedst for børnene. Og så må dem, der føler sig snydt komme til jer. Der er ikke noget som stress, der kan ødelægge en jul. Tal med familien og find den bedste løsning.
God jul :D
MVH Lotte
Anmeld