For mig at se er den vigtigste respekt den, man har overfor andre mennesker, deres personlighed og integritet. Holdninger kan man diskutere - og også handlinger - når man tager forbehold overfor at de er dels et udtryk for holdninger, dels for de forhold, vi lever under (fx synes jeg ikke det er ok at skælde børn ud, men jeg gør det alligevel, når jeg er stresset...)
Jeg har masser af respekt for andre mennesker og accepterer, at ikke alle mener og gør som jeg. Til gengæld mener jeg også, at hvis man bringer noget på banen her, så er det fordi man er i tvivl om noget og har lyst til gode råd, har lyst til at få noget nyt at tænke på, har lyst til et 'har du tænkt, om...'. Det er sådan, jeg bruger det, og jeg kan ikke se anden mening med et debatforum med ukendte mennesker... Hvis jeg gerne vil klappes på ryggen, så går jeg til én, som jeg kender og ved vil synes godt om det, jeg gør.
Jeg ved godt, at der findes ømtålelige emner, fx amning. De ømtålelige emner har det problem, at de går tæt på vores følelser omkring det at være en god mor, og det kan derfor være stort set umuligt at skrive noget, der ikke går nogen for nær. Og hvad så? Skal jeg lade være med at skrive, at jeg synes, at man skal give amningen en chance, fordi nogen kan blive kede af det? Ikke fordi jeg skriver noget for skrapt, men simpelthen fordi de kæmper med deres eget billede af den perfekte mor? Eller deres mors, svigermors eller veninders kommentarer omkring amning? Nej, det vil jeg ikke - for så kunne det jo se ud, som om jeg var enig med 'de andre' (i eksemplet her fx 'amning betyder ikke noget'), som om det var det eneste, 'man' kunne mene. Og jeg synes jo lige præcis, at et sted som dette kan og bør vise mangfoldighed. Og vise forskellige muligheder fremad, som den enkelte så kan vælge imellem.
Jeg passer meget på ikke at blive personlig i mine indlæg; jeg skriver fx ikke 'du er dum, når du skælder ungerne ud' men i stedet 'det er en dum ide at skælde ud'. Og jeg synes faktisk ikke det er svært, simpelthen fordi jeg her ikke kender personen. Men måske tager jeg helt fejl, og så vil jeg meget gerne vide det - når det sker - med konkrete eksempler. Selvfølgelig jokker jeg ikke folk over tæerne med vilje. Jeg kan huske to eksempler, hvor nogen i én af de her tone-debatter har skrevet, at de har følt sig angrebet af mig. Og begge gange har jeg tænkt 'gad vide, hvor de har det fra?'. Og det kan jeg jo ikke lære meget af...
Anmeld