Jeg opfører mig bestemt anderledes her end sammen med familie og venner. Når jeg er dybt uenig med mine nære, kan jeg diskutere med dem på en helt anden måde end her. Vi holder jo - næsten - ubetinget af hinanden og 'har råd til' at give hinanden nogle indforståede los over skinnebenet, uden at det medfører uvenskab og nag og nid.
Hvis fx min allerbedste veninde anonymt skrev et læserbrev eller debatindlæg om et emne, vi er uenige om, kunne hun uden tvivl let få mig helt op i det røde felt. Når vi er uenige, er vi det for alvor, og så ligner vi samtidig hinanden så meget, at hun ville kunne provokere mig vanvittigt. Det lykkes hende aldrig IRL, fordi hun har så meget på pluskontoen hos mig, at jeg ikke kan blive sådan for alvor forarget eller harm over hendes holdninger. Desuden tør vi, når det virkelig er 'store' emner, vi er uenige om, konfrontere hinanden på en anden måde, end jeg ville kunne med en 'fremmed' debattør, hvis tærskel og baggrund, jeg ikke kender.
På debatsteder sker der let det, at man gør andre debattører synonyme med deres holdninger, fordi man ikke kender så meget andet til dem end 'hende, der synes, at....' og 'hende den firkantede' osv. Det er en fordel, fordi man så - ideelt set - kan koncentrere sig om emnet og fokusere på det uden at blande hinandens personligheder ind i det. Og det er en ulempe, fordi man ikke aner, om den firkantede nu også er så firkantet, eller om hun i virkeligheden er noget af det 'rundeste runde' og mest tolerante og kærlige IRL - men bare har en skarp måde at formulere sig på her.
Her på VB er det så lidt anderledes, fordi vi er en relativt lille kreds og efterhånden 'kender' hinanden ret godt. Det betyder, at vi er - næsten - lykkeligt fri for 'Du er bare for langt ude'-bemærkninger, men det medfører måske også, at vi lidt hurtigere har paraderne oppe, fordi vi tror, at vi ved, at X eller Y nu igen vil 'disse' vores holdning ligesom i en tråd for to måneder siden - og det er måske slet ikke X´s eller Y´s intention.
Jeg går ikke og ruger over diskussioner, vi har herinde, men jeg kan godt blive frustreret og ærgerlig, også, når jeg har slukket for pc´en, når jeg har oplevet uretfærdigheder herinde og synes, at nogen konsekvent og med fuldt overlæg chikanerer andre. Det er en facet af livet, jeg ikke bryder mig spor om at blive konfronteret med - hverken her eller IRL.
Anmeld