Til nikifin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.580 visninger
58 svar
0 synes godt om
5. juni 2010

Frede-vb

Ang. dit spørgsmål, om vi accepterer, at manden ikke kan financere sin familie alene, svarer jeg dig i en ny tråd her: Her i DK er det generelt ikke et spørgsmål, om man accepterer, at den mandlige eller kvindelige del af et parforhold eller ægteskab ikke kan tjene nok til sin familie. Det må man ganske enkelt bare leve med eller finde sig i, hvis man ønsker en nogenlunde anstændig levestandard, hvori fx en ejerbolig er et krav. Vil man bo i hus, have bil og feriere min. én gang om året, kræver det i det fleste tilfælde, at man skaffer to indtægter hjem. Personligt kender jeg ingen, der kan betale et hus med én indtægt - det skal nok være ladesiggørligt, men som regel er det nødvendigt med to indtægter. Personligt kender jeg heller ingen kvinder eller mænd, der synes, der er nok udfordring i at gå hjemme hele deres liv. De findes selvfølgelig - jeg kender bare ikke nogen. De fleste kvinder, jeg kender, har nydt eller nyder deres barselsorlov på et års tid, men så vil de også gerne ud og have et arbejdsliv bagefter. Ikke fordi din opfattelse af kønsrollemønsteret nødvendigvis behøver at have noget med din kultur at gøre - der kan jo også være tale om et bestemt menneskesyn - men selv arbejder jeg sammen med to kvinder fra Bulgarien, der virker meget glade for at være ude på arbejdsmarkedet. Jeg kunne slet ikke forestille mig dem sidde hjemme og passe børn, mand og hus.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2010

Kirle-vb

Tilslutter mig dette svar, for jeg er helt enig. Frede du er en klog kvinde!:)

Anmeld

5. juni 2010

Charlotte d. 17.-vb

Også enig. Og som forældre motiverer vi da også både drengene og pigerne til at tage en uddannelse og siden få et job - på lige fod og med samme hensigt.

Anmeld

5. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Også helt enig med Frede. Og så er der jo i dangens Danmark også en masse kvinder, der hiver flere penge hjem i løn end manden. JEG behøver sgu ikke nogen mand til at give mig økonomisk tryghed, eller en mand der skal kunne sørge økonomisk for ungerne. Alt det der kan jeg snildt klare selv. Ikke på vilkår om jeg vil bindes af en mand og hans penge! Så jo, uddannelse til drenge og piger, så man kan klare sig selv, og familien kan klare sig på trods af dødsfald, sygdom og andre kriser. Det gør ikke noget man tænker fremsigtet når man er ung og står og skal vælge sin uddannelse.

Anmeld

5. juni 2010

Heidi Nielsen-vb

Fuldstændig enig med de andre.....personligt ville jeg hade at gå hjemme og passe, børn, hus osv. Det ville være for kedeligt for mig.

Anmeld

5. juni 2010

NikiFin-vb

Hvorfor en ny tråd? Tror du virkelig at jeg ikke ved hvorfor folk går på arbejde? Og hvad du forklarer er ikke kun i Danmark men i hele Europa det samme. Det er kun Bibi der tror at folk i Bulgarien bruger bomber til at tage kartoflerne ud og spiser tomaterne sammen med stagen :lol: Hvis du skal være objektiv skulle du copy-paste præcis hvad jeg jar skrevet i det andet tråd og ikke at starte en nyt og sige at jeg har skrevet det og det på den måde du har forstået den men har faktisk misforstået. Tråden var ikke om dem der arbejder fordi de vil have mange ferier, stor huse.... Heller ikke om dem der går på arbejde fordi de keder sig derhjemme (jeg tror ikke faktisk at der er mange der arbejder på den grund. Ellers ville der ikke være så mange jobsøgende på dagpenge som pludselig finder arbejde om 4 år når deres dagpenge stopper :lol: Derudover er jeg ikke fra de kedelige folk der keder sig med sig selv :lol: ). Jeg talte om de kvinder der er virkelig presset til at gå på arbejde fordi deres mænd kan ikke forsørge familien med det mest nødvendige. Og også om den forkerte forstod ligeværdighed mellem kønnene hvor kvinderne bærer en væsentlig støre byrde end mændene. Og at mændene er begyndt at opfatte den situation som helt normalt. Jeg var sagt af en dansker for mange år siden at hvis jeg vil finde en mand skal jeg først finde arbejde ellers ingen mand vil have mig. Hvis det kom fra kvindes mund ville lyde mere normalt. Men nu er rollene byttet og mændene vælger åbenbart kvinder som de behøver ikke at forsørge. Og fra den anden side ingen kvinde idag ville sige at hun skal have en mand med godt job. De leder efter seks, god ven og bla bla. Ser det kun i mine øjne skævt og pervers. :silly: ?

Anmeld

5. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Det jeg ikke forstår grundlæggende er, HVORFOR skal en mand dog forsørge familien?? Jojo, jeg er med på at manden skulle forsørge familien i starten af 1900 og op gennem 1900 tallet, fordi kvinderne ikke arbejde den gang, men mere arbejdede i hjemmet. Og den gang VAR det arbejde i hjemmet! Der var lokum i gården, ingen varmt vand, der var koks i kælderen, brændeovne, grukedler til storvasken, ingen børnehaver og en masse fattigdom og elendighed, med sure mænd der drak, arbejdede og sov under socialdemokraten, imens konerne spyttede unger ud på samlebånd fordi der heller ikke var prævention... Og den daglige kamp handlede om penge der aldrig slog til og gjorde alle så ulykkelige. Er det den tid du vil tilbage til?? Kvinder i dag, har jo ikke samme huslige opgaver som den gang. Vi har vaskemaskiner, tørretumbler, opvaskemaskiner, take away, varmt rindende vand, sunde boliger og tid til at lave så meget andet sjovt, end at knokle og slides på hjemmefronten.....i gamle dage stod de i bidende kulde og vaskede i kælderen to dage i træk. Idag hjælper vi vores mænd, istedet for at se dem som skaffedyr.Og mændende respekterer deres kvinder som partnere og vil have at de er glade, at de oplever noget, lære noget, udvikler sig selv, realiserer sig selv, og viseversa. Vi lever helt fantastiske liv forhold til hvad men gjorde i 20'erne, 30'erne og opefter. Så jeg forstår simpelthen ikke den der tanke gang med, at man skal bombes helt tilbage til det stærkt forældede kønsrøllemønster, der har taget lang tid at få afskaffet til fordel for både manden og kvinden. Hvilken normal mand vil være udelukkende skaffedyr. Hvilken normal kvinde hvis kun bruges til avl og huslige opgaver??? (ok, muslimer undtaget). :huh:

Anmeld

5. juni 2010

NikiFin-vb

Heidi Nielsen skrev:
Fuldstændig enig med de andre.....personligt ville jeg hade at gå hjemme og passe, børn, hus osv. Det ville være for kedeligt for mig.
jeg er enig med at det er irriterende at passe børn. Derfor hvis jeg skulle vælge mellem at blive hjemme og passe 3 børn og at gå på arbejde i børnehaven og passe 20 ville jeg vælge den første :lol:

Anmeld

5. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg synes det er dejligt at passe børn, specielt andres ( :laugh: ), så jeg ville vælge børnehaven!!!

Anmeld

5. juni 2010

NikiFin-vb

HeleneK Mor til 6 , Jeg taller ikke om den tid du skriver om. Det var faktisk meget mere end det. Gravide kvinder arbejdede på marken hele dagen sammen men mændene og fødte deres børn på marken ;) Og ja, mændene er meget glæde at deres koner tjener penge. Min søsters mand tjener præcis penge nok kun til sig selv. Min søster tjener resten til familien, børnene od sig selv. Hvem er dum ikke at være glad for den situation? I det mindste ikke mændene :lol:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.