Børnenes forskellige navne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2010

Caidas-vb

kongster skrev:
Hov, sorry Caidas. Jeg sidder og leger moderator og dit indlæg var postet 2 gange så jeg slettede det ene, men kun teksten (ikke hele indlægget) blev slettet. Så nu ser det ud som om du ingenting siger...
Det kan man ikke bare. Jeg har selv slettet indholdet, da jeg godt så at det var kommet 2 gange. Men det er ok. Leg du bare videre :P

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2010

Lars F-vb

For mig er det vigtigt, at det er et navn, barnet ikke skal stave hele sit liv - hedder selv Christensen og hadede bare at få spørgsmålet 'er det med Ch eller K', så Camilla, Kristian, Jacob osv., er helt udelukket for mig!
God pointe. Og så skal det helst være en navn, der 'virker' på andre sprog end dansk. Rigtig mange kommer til at indgå i sammenhænge på tværs af landegrænser, og så er det altså rart med et navn som kan udtales nogelunde rimeligt på engelsk.

Anmeld

28. april 2010

Lars F-vb

Et bud kunne være at vælge et navn med gode forbilleder i. F.eks. - Emma (Goldman) - Clara (Zetkin) - Rosa (Luxemburg) - Ebba (Strange) Stærke, oprørske kvinder - det er da en god baggage at have.

Anmeld

28. april 2010

Signe1704-vb

Lars F skrev:
Et bud kunne være at vælge et navn med gode forbilleder i. F.eks. - Emma (Goldman) - Clara (Zetkin) - Rosa (Luxemburg) - Ebba (Strange) Stærke, oprørske kvinder - det er da en god baggage at have.
Ebba var faktisk et rigtig sødt navn. Det kan jeg godt lide. Hvad hedder din datter Lars?

Anmeld

28. april 2010

Soap-vb

Jeg syns navne er en smags sag og at de oftest vokser på en og man ender med at komme til at holde af dem selv om det måske ikke var et navn man selv ville ha valgt Forstået på den måde at jeg sætter navnene sammen med personen og dermed blri det jo til noget positivt på den måde uanset hvad de hedder Dem jeg selv har sværest ved er de håbløse gammeldags navne som der jo er en stor trend for Men igen smag og behag :)

Anmeld

28. april 2010

kongster-vb

Lars F skrev:
Jeg kan også godt lide tanken om at opkalde efter gode forbilleder. Min datter hedder Laura og jeg blev inspireret af Laura Ingalls, fordi jeg elskede bøgerne om det lille hus på prærien som barn :-) Og sønnike hedder Johan efter min elskede morfar som heldigvis nåede at opleve at få et oldebarn opkaldt efter sig. Og så fordi jeg aldrig har kendt nogen ud over min morfar, der hed Johan og jeg syntes det var sådan et pænt og specielt navn, da jeg var barn. Nu er det så blevet populært igen :-)

Anmeld

28. april 2010

Signe1704-vb

kongster skrev:
Og sønnike hedder Johan efter min elskede morfar som heldigvis nåede at opleve at få et oldebarn opkaldt efter sig. Og så fordi jeg aldrig har kendt nogen ud over min morfar, der hed Johan og jeg syntes det var sådan et pænt og specielt navn, da jeg var barn. Nu er det så blevet populært igen :-)
Ja det er populært. Vi overvejede det også til den mindste, men det blev så Julius i stedet. Har mødt en del små der hedder det (men ikke mange som f.eks. Sofie, Magnus eller klara)

Anmeld

28. april 2010

Leah-vb

Det er rigtigt - min ældste datter hedder Leah, og jeg har valgt at bruge det som synonym herinde :) Leah (med h) er ret sjældent. Jeg har altid vidst, lige siden jeg var teenager, at hvis jeg nogensinde fik en pige, så skulle hun hedde Leah - (med h). Jeg er ikke sikker på hvor jeg har det fra - måske fra en sang ... Mine kriterier for valg af navne har været at de skulle kunne bruges internationalt. Jeg har selv et job, hvor hele verden er min 'legeplads' og kan se hvor meget nemmere det er at begå sig når man har et navn der kan udtales og staves. Og Leah er jo den engelske udgave af Lea, så det matchede fint mit kriterie. Derudover har jeg valgt korte navne, måske som en modpol til den trend der har været de senere år om lange- og gerne flere fornavne. Synes navne som Caroline Mathilde eller Amalie Rose er rigtig søde, men besværlige at bruge i hverdagen, fordi de er så lange .... Min yngste datter hedder derfor kort og godt Ida :) Jeg selv har 4 navne - et fornavn og 3 efternavne og har ALTID problemer med at skulle stave dem, og jeg bliver kaldt de mest mærkelige ting i breve. Mit fornavn kan staves med både s og z, efternavnene med eller uden ch, v eller w og det sidste efternavn, ja, det SKAL bare staves, selvom det kun er på 4 bogstaver ... Så jeg kender alt til problemer med besværlige navne, men på den anden side, så er jeg den eneste i hele verden der hedder det, og det kan jeg også godt lide :)

Anmeld

28. april 2010

Louise, voresbørn.dk-vb

Mine børn hedder Alfred og Sally Elvira. Min datter leger med en Ingeborg, som jeg synes er et super godt navn :) Det er så hyggeligt at finde nyt navn, tror også vi har vores lister liggende - et eller andet sted :laugh:

Anmeld

28. april 2010

Soap-vb

Jeg syns egentlig det er sjovt med navne fordi vi(de fleste i dag) opdrager vores børn til at tro at de er unikke og der er kun en som dem men de må deleme ikke skille sig ud på navnet :laugh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.