Slik i skabet eller slik på bordet går vel ud på det samme - hvorfor skal det gemmes væk?
Gælder det i virkeligheden ikke om, at lære sine børn, at der er slik alle vegne, det ligger i børnehøjde i supermarked, det servereres ved særlige lejligheder i nogen familier, og nogen steder står det fremme, men det betyder ikke at det er noget man skal spise ubegrænset af.
JEG synes det er dejligt at have en skål godter stående, og det fryder mig gang på gang, at de slet ikke rør den eller dykker ned i den, og ved flere lejligheder fravælger den frem for frugt, nødder, grønt.
Jeg kan TYDELIGT se hvilke af ungernes kammerater der er vant til at omgåes slik, og hvem der ikke er. Nogle orker ikke slikskålen, og andre har dårligt tid til at lege fordi skålen skal tømmes inden de kan slappe af - mon sidst nævnte gruppe er dem hvor forældrene må gemme det i skabet, eller kun byder det ved særlige lejligheder??
Børn elsker særlige lejligheder og psykologisk set, så vil slik derfor fremstå som noget særligt som man aldrig helt kan få nok af. Jeg vil ikke opdrage mine børn til at se sukker som en særlig gode, jeg vil have at de på daglig basis udmærket kan være i stand til at fravælge det, og ikke engang gide det ved særlige lejligheder.
Der er ingen der skal føle de skal forsvare retten til at deres børn ikke må få sukker/slik! Det er jo en privatsag. Og slet ikke det diskussionen handler om. Men jeg synes det er interessant at høre HVORFOR nogen har valgt som de gør. Når alt kommer til alt, så er vi jo enige!
Vi gør det bare på hver vores måde. Jeg gør slik uinteressant og kedeligt ved at have det i dagligdagen, hvor andre gemmer det væk og tilbyder det ved særlige lejligheder.
Mine ældste sønner havde også venner, hvor de var vant til fra barnsben, at de fik slikskål og sodavand til Disney sjov om Fredagen. Det synes de var SÅ hyggeligt, at de som teenagere ALTID skulle komme med slik og sodavand når de skulle se DVD film - rigtig mange gange om ugen!
Hvor mine unger ALDRIG nogensinde kunne finde på at købe slik, men istedet hellere ville bruge deres penge på en ekstra film (for de havde så ikke fjernsyn da de var små) - hvilket også har givet bagslag :laugh:
Anmeld