Jeg er absolut ikke medlem af nogen sukkerhysterisk klub, men mine børn vil alligevel aldrig få en slik-julekalender!
Slik er underlødig 'kost', og jo mere man mætter sig med slik, jo mindre er der plads til den mad med vitaminer, mineraler, proteiner og sunde fedtstoffer, som man har brug for. Derfor kunne jeg ikke drømme om at give mine børn på 3 og 5 slik på et tidspunkt, hvor de ikke selv beder om det. Og det gør de altså ikke en helt almindelig tirsdag morgen. I morges løb de begge glade og friske ned ad trappen for at åbne en låge i Lego- hhv. Playmobil-julekalenderen og også i de to andre billed-julekalendere, de har, så hvad skulle de med et stykke chokolade hhv. en lille håndfuld vingummier???
Børnene har mæsket sig i småkager, som de har bagt hos mormor i sidste uge, og fredagshyggemad er æbleskiver her i december. Vi skal holde fødselsdag incl. slik og lagkage i flere omgange om 1-2 uger, og vi skal lave konfekt, hvis vi når det (vi skal rejse lidt her i månedens løb, så december er mere presset, end den plejer). Så skal vi til Lucia-fest i børnehaven og adventshygge her og der... og der er der ingen grænser for, hvor meget sødt børnene må tage eller få.
Men at gøre slik til en hverdagsting ser jeg ingen grund til overhovedet!
Anmeld