Fuck hvor jeg hader økonomi....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2009

mariamiss6

LineD skriver:

Jo nu har jeg et forslag
Vi havde jo selv 2 biler af nødagtig samme grund du selv beskriver i har jeres, og økonomien kunne bare nææææsten ikke trække det, så vi sløjfede kasko på dem, DET gav noget mere luft, men nu ved jeg ikke om det er nye eller gamle biler? Hvis man er lidt utryg ved at sløjfe kasko kan man også vælge at betale højere selvrisiko, og derved få forsikringen bedre.

En anden ting der hjalp herhjemme var OK kort, så betaler vi en bestemt mængde kroner hver måned, og tanker så diesel ad libitum, det lettede også, da vi ellers altid stod og manglede en tank diesel sidst på måneden...

Idag (Med udsigt til mine 9 mdr. sygemelding + 12 mdr barsel) har vi så solgt den ene bil, og Morten har fået en 45 scooter, så de dage jeg gerne vil have bilen kører han så små samlede 60 km på scooter så jeg også kan se verden lidt...

Ellers ved jeg ikke med TV og sådan, men der er også meget at spare ved at skifte til eks. boxer frem for canal digital

Håber der var lidt du kunne bruge!
Kan godt forstå man har brug for at skrige frustrationerne ud ind i mellem! Sådan foregår det også her ind i mellem

vi har TDC home trio, som jo så er tv, internet, og fastnet i 1 pakke... det er ca. 600 om måneden.... det skulle vidst være rimeligt billigt..... eller hvad?

Vi har en super billig forsikring på bilerne.... min kærestes er der ikke kasko på, og den koster vel 5000 om året i forsikring, min er der kasko på og den giver vi omkring 6500 max for, også årligt.... det er da vidst heller ikke meget hva'? min bil skulle koste 22000 om året hvis vi forikrede den gennem bankens forsikringsselskab, så jeg tror ikke jeg får det ret meget billigere....

OK kort. mener du at i betaler 1 fast beløb hver måned, og så er der fri benzin? for vi har nemlig 2 kort. statoil og jet.... det tanker vi benzin på, og statoil kortet bruger vi så til for eksempel mælk, hvis vi er helt flade..... ved godt det er dyrt at købe mælk på tankstationer, men hvis man kun har det plastikkort at gøre med, såååå.... Men det er nu ikke så tit vi gør det. De kort bliver hovedsageligt brugt til benzin, som vi jo så får rabat på, fordi det er på kort....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2009

mariamiss6

tascia skriver:

kunne i ikke sælge den store og få en billigere en men stadig med plads til jer alle og barnevogn?

en anden ting, har du prøvet at skrive ALT ned hvad du/i handler, det skulle give dig et godt billede af hvor pengene forsvinder hen?

sender dig lige et lille link til en hjemmeside med gode spareråd.

http://www.sparmail.dk/velkommen.php

håber i finder en løsning, for det lyder bestemt ikke sjovt :-(

//Natascia

det er nemt.....

i denne måned har jeg handlet 4 pakker bleer, 1 amo kage (til noget fødselsdag) 3 liter mælk, og 2 bakker smør........

Vi skriver altid en liste over hvad vi gerne vil handle, og kommer så hjem med det der var billigst af de ting, og sjældent det hele.... og her mener jeg altså mad, og almindelig husholdning....

Den store bil synes jeg ikke er dyr.... eller det tror jeg da ikke den er i forhold til alle andre biler... jeg tror det er en foholdsvis normal bil, prismæssigt. Vi kan ikke få for den hvad vi skylder i den, så det kan vel ikke betale sig at sælge den...
Jeg tror vi giver max 6500 i forsikring og 2000 i vægtafgift... Kærestens lille 3-dørs koster også 2000 i vægtafgift (lige knapt) og ca. 5000 i forsikring, uden kasko.... Og det er de billigste forsikringstilbud jeg har fået. Hos alle andre har det været oppe i svimlende højder...

Anmeld

8. september 2009

Ni-ko-li-ne

jeg kan godt se at i sidder lidt i en kattepine....  jeg kan godt forstå du ikke kunne holde det ud med een bil... men jeg ville heller ikke kunne holde ud at der ikke er bare en lille smule overskud til mad hver måned... det er sådan noget der gør mig deprimeret... meget....

vi har valgt at bo i leje bolig, så er vi sikre på at det hele hænger sammen... jeg ved godt der ikke er de store muligheder der hvor i bor... men hvis jeg var dig så tror jeg nu alligevel jeg ville kigge på hvor meget man kunne få ud af at leje noget tættere ved et af jeres jobs..

og ja, banken er hverken til at hugge eller stikke i for tiden mht. lån... men aftalt et møde alligevel og få drøftet at lægge de lån sammen... det ville betyde kanon meget!! og det kan banken også godt se... hvis ikke de går med til at lægge bare et af de to oveni... så opsøg andre banker og forhør jer om mulighederne... husk at det er banken der tjener på jer... de gør jer på ingen måde en tjeneste hvis ikke de tjente penge på det!

Anmeld

8. september 2009

mariamiss6

copt skriver:

Hej,
Læste dit indlæg tidligt i morges og har bare ikke kunnet lade være med at tænke på dig/jer. Uden overhovedet at kende dig eller jeres økonomi (andet end det du har skrevet) så må der være et eller andet der gør at plus og minus ikke balancerer :-(. Lige nu kan du jo blot konstatere resultatet og har svært ved at se vejenn ud. At leve for kr. 250,- er nok ikke ret realistisk når der er små 3 uger til næste lønningsdag. Hvordan har din mand det med situationen? Er han orienteret om det eller er det fuldstændig din opgave at styre det økonomiske? Jeg tænker at det da også må tærre sindsygt på jeres forhold. (Det gør penge - eller mangel på samme squ altid)
Jeg har tænkt meget over hvad man eventuelt kunne gøre:
1) Undersøge hvad bilen kan sælges for - og så købe noget mindre/billigere. Det kan naturligvis kun betale sig hvis man får indfriet det lån som man har i det, så man ikke stadig skal betale af på noget man ikke har mere.
2) Har I noget af værdi som kan sælges på f.eks. dba
3) Ringe til dem, hvor I ikke kan betale regningerne og få en afdragsordning. Hvis I vælger ikke at betale regnoingen bliver det bare meget dyrere med renter og gebyrer. Det er herrehårdt at ringe og bede om udsættelse, men som regel bliver den som man skylder penge glad for at blive ringet op så de ved at man har viljen til at betale men ikke har muligheden lige nu. (Jeg arbejder i en bogholderi hvor jeg ofte får disse opkald)
4) Mulighed for at din mand kan tjene nogle ekstra penge ved f.eks at blive postomdeler i weekenden eller afløser på en tankstation. Det er sikkert ikke det vilde ekstra man kan tjene, men lidt har også ret og kan måske være med til at generere et overskud over tid. Det kan være surt at skulle arbejde ekstra i f.eks. 6 måneder - men hvis man derefter kan se lyset, ja så er der jo noget ved det.
5) Få hensættelse på lånet til din morfar eller på lånene i banken. Evt. en omlægning så I, i en periode skal betale mindre.

Det var bare nogle af de tanker som jeg har gjort mig de sidste par timer fter at have læst din historie - Jeg håber at det lykkedes for dig at få det til at hænge sammen, men det kræver at man ser realistisk på tingene og går alt minutiøst igennem - og så lægger et budget som også er realistisk. Det er ikke umuligt, men jeg kunne forestille mig at det er svært at se ud over kanten når realiteterne er som de er.

Jeg håber at ovenstående har givet dig lidt energi til at tage fat og gøre et eller andet. En ting er sikkert, det bliver ikke bedre af at lade stå til.

Hvis der er andet jeg kan hjælpe med - må du endelig sige til. (Har dog ikke en pose penge som jeg kan sende i din retning)

Camilla

jeg skal prøve at svare på dit indlæg her..... og tak for dit søde svar i øvrigt...

1. vi kan ikke sælge bilen for et beløb vi skylder i den..... ikke endnu i hvert fald. så det er jo lidt dumt, mener jeg, og jeg synes også vi har brug for den.

2. Jeg ved ikke hvad det skulle være vi skulle sælge..... vi har ikke ekstra ting... altså vi har tv i stuen, vores møbler, biler, og børnesager, som alle stadig er i brug, fordi ungerne er små....

3. Jeg har flere gange forsøgt at ringe til folk. Men vi skylder som sådan ikke noget hos firmaer (andet end bil og bank, som tilsammen udgør 3000 mnd), så det jeg har ringet om, er at udsætte forfaldsdato på diverse regninger, til evt. børnepenge, eller blot næste 1. oprendte. Men nej, ingen hjælp at hente nogen steder. Det eneste sted jeg har fået hjælp (2 gange endda) er hos firamet der har billånet. De har været flinke at lægge et månedsafdrag "bag i køen" 2 gange, sådan at låneperioden bare blev de 2 måneder længere, og vi slap for at betale den måned.

4. Jeg har lagt ud rundt omkring at hvis folk mangler arbejdskraft, så vil han gerne hjælpe. Men der er desværre ikke noget at hente. Så kunne han nok blive postomdeler, men han lider lidt af søvnapnø (en mildere form) og han har i forvejen svært ved at få søvn nok

5. Min morfar (han er syg, det hele stryes af min moster) har jeg hver gang fået sat bag i køen, når det var umuligt at betale, og det er sket tit efterhånden. Jeg vil gerne betale det så hurtigt som muligt, så der kan blive en åbning til at betale mere i banken, så vi kan komme hurtigere af med det.
banken er SLET ikke samarbejdsvillige, vi betaler ogå kun 1000 om måneden, på et lån der lyder på 94.000 kroner, så vi betaler i forvejen kun for renter nærmest.

Jeg ved godt det bare er undskyldning på undskyldning på undskyldning... Men jeg kan ikke forlange at min kæreste tager livet af sig for tjene flere penge. Og jeg synes ikke vi har noget ekstra, eller for meget, og vi shopper bestemt ikke. Jeg synes det er svært at finde løsninger....

Jeg betaler bare det jeg kan, og så venter jeg på lyset.... Sådan er det lige pt.... jeg bliver bare så skide frustreret, og når der samtidig er en masse andre problemer, så er det bare så et at gå ned over økonomi.

Anmeld

8. september 2009

mariamiss6

ka-ri-na skriver:

jeg kan godt se at i sidder lidt i en kattepine....  jeg kan godt forstå du ikke kunne holde det ud med een bil... men jeg ville heller ikke kunne holde ud at der ikke er bare en lille smule overskud til mad hver måned... det er sådan noget der gør mig deprimeret... meget....

vi har valgt at bo i leje bolig, så er vi sikre på at det hele hænger sammen... jeg ved godt der ikke er de store muligheder der hvor i bor... men hvis jeg var dig så tror jeg nu alligevel jeg ville kigge på hvor meget man kunne få ud af at leje noget tættere ved et af jeres jobs..

og ja, banken er hverken til at hugge eller stikke i for tiden mht. lån... men aftalt et møde alligevel og få drøftet at lægge de lån sammen... det ville betyde kanon meget!! og det kan banken også godt se... hvis ikke de går med til at lægge bare et af de to oveni... så opsøg andre banker og forhør jer om mulighederne... husk at det er banken der tjener på jer... de gør jer på ingen måde en tjeneste hvis ikke de tjente penge på det!

Jeg har snakket med banken SÅ mange gange, og de er bare ikke til at hugge eller stikke i, vi prøvede også en anden bank, de ville ikke overtage os (heldigt for det var roskilde banken  )

Anmeld

8. september 2009

qp

mariamiss6 skriver:

Jeg har snakket med banken SÅ mange gange, og de er bare ikke til at hugge eller stikke i, vi prøvede også en anden bank, de ville ikke overtage os (heldigt for det var roskilde banken  )

Ja det kan ikke være sjovt, at skulle låne penge fra morfar - men hvis DU var morfar og havde pengene og dit barnebarn manglede - så er jeg sikker på, at du med glæde ville hjælpe.
Måske du skulle tage en snak med ham og fortælle hvordan du har det?

Anmeld

8. september 2009

Frk. Himmelblå

Gør mig ondt at læse om jeres situation. Ikke mindst fordi jeg udmærket selv ved, hvordan det er i den grad at mangle penge. Det er hårdt og frustrerende, og man føler sig virkelig magtesløs.

Tror dog, der er masser af håb forude for jer :-). Ved godt, der er finanskrise mv. lige nu, men at skylde under 100.000 i banken - det er altså ikke noget særligt. Tror, det vil være en idé at shoppe rundt hos alle mulige banker (lav en liste med alle de banker i kan komme på, ring dem op og send dem jeres budget og spørg, hvad de kan tilbyde jer). Det er jo netop lige nu, I er på r*ven, og det er ikke en tilstand, man må forvente, I bliver ved med at være i. Italesæt jeres fremtidsdrømme og planer, - hvorfor skulle de ikke gå i opfyldelse? - Og sælg så idéerne til banken/bankerne.

Jeg har selv oplevet, at der er tusindvis af kr i forskel på, hvad banker vil gå med til. Og hvad bankrådgivere vil gå med til. I må endelig ikke give op. Og I må ikke tro, I er de eneste, som kæmper og har det hårdt. Selvom det er tabu at snakke dårlig økonomi, så er der virkelig mange som har det. Ikke mindst nye familier med små børn.

Mist ikke modet. Der er lys forude, - er sikker på, det er nu, I oplever den sværeste økonomiske tid i jeres forhold.

Held og lykke,
:-)

Anmeld

8. september 2009

Ni-ko-li-ne

mariamiss6 skriver:

kender det alt for godt.... men det betaler sig altså at være stædig på det punkt... tal for din syge moster (håber ikke du har sådan en)... forklar banken hvor i vil flytte til at i altid betaler jeres ting og at i vil have meget lettere ved at få hverdagen til at hænge sammen hvis i lægger lånene sammen.... forklar at i ikke gør det for at få råd til ekstra gejl men bare mad og bleer

Anmeld

8. september 2009

Plysbjørnen

Lige et par gode råd fra mig, ikke at det er mange med det kan jo vel altid hjælpe lidt. Den skrotklare bil som du kaldte den, kunne den eventuelt ikke skrottes så i kan spare vægtafgift, og forsikring??? I kunne jo i stedet invistere i en gammel brugt knallert som en af jer kunne bruge på arbejde når i nu har langt alt efter hvor langt langt er... Du skal jo huske at du faktisk også for penge for at skrotte den (ca. 1500 kr.).

Ved godt du får lidt svært ved at komme rundt, men mand lære at klare sig...

Og så man jo få undersøgt om det internet og telefon man har nu også er det billigste, når man nu ikke kan undvære det.

Men det er godt altid at finde de lyse punkter i fremtiden, så bliver det hele mere overskueligt...

Anmeld

8. september 2009

Louise mortil4

Det er et møg trals sted at være, kender det alt dor godt selv her hjemme. Jeg dit indlæg allerede i morges og har tænkt på jer meget i løbet at dagen i dag, for den er bare ikke sjov at stå i.

Jeg kan ikke lige finde ud af om i bor i eget hus eller lejer, men hvis i bor i eget hus så er der jo muligheden for at få lavet afdrags frie lån, vi har afdragsfrie lån i 8 år endnu (10 år i alt) og betaler derfor kun 4200  i måneden, som svarer til renterne.

Som andre skriver, hvis i bor i leje bolig, hva så med at flytte tættere på en af jeres arbejde, det vil jo kunne gøre så en af jer kunne nøjes med en knallert eller ligende. Hvis i får en pasnings plads tæt på jeres hjem så skal der jo ikke bruges bil til at få dem hentet.

Det kan også være det er en løsning at din mand finder et job hvor han igen har 20.000 om måneden, det er surt han er væk hjemme fra mange timer, men om ikke andet så bare til i har gælden af vejen.

Du har helt ret i at bankerne er tunge at danse med, vi har oplevet det samme, det hjalp først da vi havde mine forældre med inde i banken, så banken kunne se at der var nogen bagved der kendt problemerne og kunne støtte op om os. Måske det var en mulighed for jer??

Du skriver at i har fastnet, tv og internet for 600 kr om måneden. Det er da mange penge at kunne spare, hvis i skrotter tv og får en digital boks og en stue antenne kan i nøjes med at betale lisens der er på ca 2000 om året (så sparer i da de penge tv koster oven i), sløjfe fastnet tlfen og finde et taletids kort der trækker forbindelse hjemme hos jer, der må være nogen der kan det. Få et internet uden så stor hastighed og som derved er billigere i måneden, det ved jeg tdc kan hjælpe med vi hsr internet og fastnet tlf med fri forbrug på begge til under 200 om måneden..
Det er møg surt at
undvære de ting, men det kan være en nødventighed for at ha lidt penge til mad. Vi kører her hjemme kun med dr1 og tv2 på alm antenne, der kommer faktisk en del gode ting på de kanaler også koster det ikke ekstra.

Selv har vi også kun 1 bil, selv om vi bor på landet, der går ingen busser der kører så vi kan komme med dem, de er baseret på skoleeleverne så de kører kun 3 gange om dagen, en gang kl 7.20, kl 12 og ved 15 tiden. Vi er så heldige at hvis jeg skal bruge bilen kan manden køre med en kollega på arbejde og hjem igen, selv sys jeg ikke det er så kedeligt, vi har en dejlig have, masser af mulighed for at gå ture. Vores ene nabo har så tilbudt at vores store datter kan køre med dem i BH da de selv har 2 der alligevel skal samme sted hen, vores DP ligger ikke ret langt væk, kun ca 2 km så der går jeg op sammen med ungerne også har manden dem med hjem om eftermiddagen.

Alt i alt har det givet ca 4500 kr her hjemme om måneden at manden fandt nyt job med bedre løn, at vi skrottede de ekstra kanaler og kun har dr1 og tv2. skiftede nettet ud med et billigere. Det er jo ikke for altid det skal være sådan her, men lige en tid her må det være sådan, og man lærer at leve med det.

Jeg håber du kan bruge min råd lidt. Har i bleer så i kan klare jer resten af måneden og hva str bruger ungerne i bleer??

Knus Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.