Nu ved jeg jo ikke, hvad din svigerinde fejler, men som en anden nævner, så er det jo ikke sikkert, det er pjæk. Hun kan måske også lide af depression uden selv at være klar over det. Det kan godt udløse fysiske symptomer netop i situationer, hvor der er mennesker til stede, som ikke plejer være der (som da dine børn var på ferie hos hende), eller hvis man skal til en fest.
Det kan også godt gøre, at man opfører sig underligt på mange andre måder, som af andre mennesker tolkes som dårlig opførsel eller ligegladhed med andre mennesker. Det er altså ikke sikkert, hun selv kan gøre for det hele.
Hvis hun virkelig lider af depression, så må der være nogen i hendes omgangskreds, for eksempel hendes kommende mand, der kan se at der er noget galt, og så må de sørge for, at hun får hjælp - også selvom hun stritter imod.
Når det så er sagt, så mener jeg, der er grænser for, hvad man kan tillade sig, og selvom hun måske har en sindslidelse, så er de dog to i det forhold. Måske forsøger manden at dække over hende, men ved ikke hvad han skal gøre, hvis hun pludselig får det dårligt, når de skal til en fest, men når det er noget, der sker gentagne gange, så burde han jo sige sig selv, at her er vist et problem, der skal løses.
Det forklarer dog ikke rigtig deres hukommelsestab omkring det ret store lån, I har givet dem, så som så mange andre siger, så bliver I nødt til at få talt med dem om de penge og de andre ting, som er galt i stedet for at gå og blive mere og mere sur og bitter. Vi kvinder skal lære, at ingen kan vide, der er noget galt, hvis ikke man siger det.
(Men hvis I skulle være frække, så kunne I jo som bryllupsgave give dem et fint gavekort, hvor der stod, at I havde skåret et passende beløb af deres lån, og at de også slap for at betale gebyr for ikke at have betalt af på lånet endnu, og så også give dem enten jeres kontonummer samt oplysninger om, hvordan de skal betale resten tilbage, eller evt. en sparegris, som I så selv beholder nøglen til, og så kan de putte de lånte penge i den, og så kan I jo skrive at siden det nu er deres bryllupsgave, så vil I være så generøse at give så og så lang tid til at betale pengene tilbage. I kan også bare fortsætte med at barbere lidt af deres lån hver gang de i fremtiden skal have en gave. - Og husk at skrive, at I også fritager dem for renterne.)
Mht. at tage med til brylluppet eller ej, så må du jo få afgjort med dig selv, om du har lyst til at tage med eller ej, og om det kun skal være den ene af jer, der tager af sted eller jer begge, for som andre også nævner, så tror jeg også sagtens, det kan gå at få dem passet hos en klassekammerat denne ene gang. Det lyder mest for mig som om, du bare ikke helt tør indrømme overfor dig selv, at du ikke vil med uanset hvad og derfor bruger det med pasningen som en undskyldning for ikke at tage med.
Selvom fristelsen kan være stor, så synes jeg dog ikke, du skal synke til deres niveau og først give besked efter s.u. datoen. I stedet kan du jo bare gøre et stort nummer ud af at gøre opmærksom på, at du har svaret indenfor den givne tidsramme. Men det er jo også en af de ting, I bør få snakket med dem om.
Anmeld