Helt overordnet har jeg intet problem med at blive inviteret uden børn, uanset begivenhedens art - mine niecer og nevøer har fx holdt deres konfirmationer uden deltagelse af børn under konfirmationsalderen, og det samme gjorde min datter så, da det blev hendes tur. Vores bryllup var helt børnefrit - selv vores egne børn var kun med til receptionen og ikke til selve festen.
Der kan være masser af gode grunde til at ønske en "voksenfest", og det er værtsparrets ret at beslutte, hvad de ønsker af deres store dag.
Det er afgjort noget bøvl at holde en så stor begivenhed en hverdag, men jeg ville gøre næsten alt for at komme - netop, fordi et bryllup er noget enestående og særligt. Jeg kan udmærket forstå, på baggrund af brudeparrets egen opførsel, at du ikke umiddelbart er parat til at stå på hovedet for at få kabalen til at gå op - men MIN personlige indstilling i forhold til "besværlige", taktløse eller direkte hensynsløse familiemedlemmer (dem har vi nogle stykker af i min svigerfamilie!) er, at der ikke skal være noget at sætte en finger på i VORES ageren over for DEM. Vi går langt for at gøre "det korrekte" og lader dem om at jokke i spinaten og over andres tæer. Ikke fordi, vi er masochister, men fordi, andres hensynsløshed og ubetænksomhed ikke skal have lov at "inficere" vores tankegang og opførsel.
Det er nok et temperamentsspørgsmål, men jeg ville gå præcis lige så langt for at deltage i brylluppet, som jeg ville gøre det for fx min bedste veninde, min søster osv. Det vil sige, at hvis der er en jordisk chance for at få det til at lykkes, så synes jeg, du skal benytte dig af den - uanset det besvær, det medfører næste dag.
Ved en ANDEN lejlighed ville jeg så - måske - tage problematikkerne op omkring deres opførsel.
Jeg synes bare, at (næsten) ALLE fortjener et godt bryllup, hvor intet kikser, og ingen træder en over tæerne.
Anmeld