blødkogte æg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2009

Louise mortil4

der er større chance for at få salmonelle af svinekød end af æg lige for tiden.

Jeg har spist masser af blædkogte æg, uden at få salmonella, der er en risiko, men meget mege lille.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2009

mortil(nichlasogmathias)

Kaufie skriver:

Jeg troede salmonellabakterien sad på skallen - og derfor er det ok at spise blødkogte æg, da de trods alt ligger så lang tid i kogende vand at bakterierne bliver slået ihjel.......??

jeg har også hørt de har sagt i fjernsynet at det sidder i skallet, så hvis man bare får vasket sine fingre og ikke får skallen med i, så tror jeg ikke der sker noget..

Anmeld

31. august 2009

Plysbjørnen

Rikke skriver:

Det gør de ikke. Kan ikke huske hvor varmt det skal være før salmonella-bakterien bliver slået ihjel. Men et blødkogt æg bliver i hvert fald ikke varmt nok i midten.
Også derfor man ikke må servere blødkogte æg i daginstitutioner og døgninstitutioner.

Forekomst af Salmonella i æg
En undersøgelse fra 1995 viste, at der var Salmonelle i ca. 1 promille af alle æggene. 9 ud af 10 inficerede æg havde kun bakterien på skallen, mens der i 1 ud af 10 æg var Salmonella inde i selve ægget.

Hentet fra Fødevarestyrrelsen: www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Mikrobiologi_og_zoonoser/Salmonella/Fjerkrae/forside.htm

Anmeld

31. august 2009

Sabina & Simone

Jeg har altid fået af vide at man ikke må spise æg under graviditeten pga den høje mængde af protein der findes deri...
Og kan man ikke lade være, så skal det være meget lidt man spiser...

Men jeg spiste det nu selv under min graviditet og indtil videre fejler Simone ikke noget...  Udover at hun prutter meget... Kan jo være det er fordi jeg har spist æg under graviditeten... Hehe

Anmeld

31. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Rikke skriver:

Okay, det har jeg så ikke hørt.
Men jeg ville ikke turde tage chancen alligevel. Men er måske bare mig der er overforsigtig

Hehe

Tom er også den overforsigtige og jeg er den naive i vores forhold Men som regel dør jeg ikke af det... hehe

Men det er også fint at være forsigtig!!

Anmeld

31. august 2009

Halbschön

Har læst på en eller anden graviditetsside at man ikke måtte spise blødkogte æg, men hvorfor kan jeg ikke huske... Og jeg spiser dem selv ofte - ELSKER dem!   Har i tre måneder i min graviditet fået et blødkogt æg dagligt, da jeg var i praktik på sygehuset, hvor de blir serveret for patienterne hver morgen, og resterne fik vi som personale.. Så hvis det var så farligt, så ville man vel ikke servere dem til alle patienterne??
Hvad angår salmonella er jeg meget forsigtig da jeg blev smittet med salmonella for to år siden og blev godt syg af det, men æggene er der ingen der kan tage fra mig sålænge jeg er i DK! Tør nok ikke spise blødkogte æg sydpå (da det var der jeg blev smittet i sin tid)...

Så spis for pokker Æg er sundt!

Anmeld

31. august 2009

Helle30

http://www.eggsite.dk/Health%20And%20Nutrition/Salmonella.aspx 

så er det tilsyneladende også galt at spise spejlæg og røræg.

Selvfølgelig skal man passe på sig selv, men der er jo infektionsfare forbundet med alt fødevareindtag.
Hvis man nu HAR taget beslutningen om at fortsætte med at spise, mens man er gravid, selvom man ikke ved, om det man indtager i god tro bliver blacklisted af én eller anden mere eller mindre dokumenteret undersøgelse om 2 mdr. - så kan man da ligeså godt tage chancen med noget, som også indeholder en masse gode vitaminer osv.
Jeg synes, du skal spise dit æg.

- Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.