blødkogte æg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2009

Kaufie

Rikke skriver:

Det gør de ikke. Kan ikke huske hvor varmt det skal være før salmonella-bakterien bliver slået ihjel. Men et blødkogt æg bliver i hvert fald ikke varmt nok i midten.
Også derfor man ikke må servere blødkogte æg i daginstitutioner og døgninstitutioner.

ok - der kan man bare se - heldigvis kan jeg heller ikke lide dem blødkogt.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Kaufie skriver:

ok - der kan man bare se - heldigvis kan jeg heller ikke lide dem blødkogt.....

He he... det er altså også lidt vammelt med sådan en flydende æggeblomme...

Anmeld

31. august 2009

Trine89

Kaufie skriver:

Jeg troede salmonellabakterien sad på skallen - og derfor er det ok at spise blødkogte æg, da de trods alt ligger så lang tid i kogende vand at bakterierne bliver slået ihjel.......??

jeg har også altid fået af vide at salmonellabakterien sidder på skallen. jeg har også altid lige dybbet æggene i kogende vand inden jeg knækkede den ud hvis jeg skulle bruge det i madlavningen eller når jeg skal bage. for netop at få salmonellabakterierne  væk.

så jeg tror ikke der sker noget ved at spise blødkogte æg
det er også rigtig lækkert

Anmeld

31. august 2009

Mor til L&S

Mange spiser da blødkogt æg, man hører da ikk at folk får samonella af det... Hmm... Tror altså sagtens man må spise blødkogte æg...

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Trine89 skriver:

jeg har også altid fået af vide at salmonellabakterien sidder på skallen. jeg har også altid lige dybbet æggene i kogende vand inden jeg knækkede den ud hvis jeg skulle bruge det i madlavningen eller når jeg skal bage. for netop at få salmonellabakterierne  væk.

så jeg tror ikke der sker noget ved at spise blødkogte æg
det er også rigtig lækkert

Men der er jo en grund til at der bliver lavet pasteuriseret æg. Det var jo ikke nødvendigt hvis man bare kunne skolde æggene og så spise dem rå.

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Rollo skriver:

Mange spiser da blødkogt æg, man hører da ikk at folk får samonella af det... Hmm... Tror altså sagtens man må spise blødkogte æg...

Det er jo også yderst sjældent at der er nogen der får salmonella. Men det kan altså ske, og det anbefales ikke at nogen, gravid eller ej, spiser rå (eller blødkogt) æg.

Anmeld

31. august 2009

Mor til L&S

Der er også stor forskel på rå æg og blødkogt æg, som ligger i kogende vand i 5-6 min...

Anmeld

31. august 2009

Louise mortil4

Kaufie skriver:

Jeg troede salmonellabakterien sad på skallen - og derfor er det ok at spise blødkogte æg, da de trods alt ligger så lang tid i kogende vand at bakterierne bliver slået ihjel.......??

de sidder også på skallen, det er rigtig nok

Anmeld

31. august 2009

Trine89

Rikke skriver:

Men der er jo en grund til at der bliver lavet pasteuriseret æg. Det var jo ikke nødvendigt hvis man bare kunne skolde æggene og så spise dem rå.

jah ved du hvad.. det kan der sku være noget om..

nøj hvor har min hjemkunst lærer ikke være særlig dygtig så, sår'n noget burde sår'n en da vide.?? 

Anmeld

31. august 2009

Englebisse

Rikke skriver:

Jeg er ked af at sige det, men salmonella er ikke inde i ægget, det er uden på æggeskallen. Det er jo bakterien fra hønsenes lort der kommer på. Den bakterie hedder jo så salmonella. Derfor er det vigtigt at når man skal have æg fra høns at man lige skolder æggeskallen. Ved pasteuriseret æg har man fjernet skallen og derefter opvarmet selve ægget for at evt. at slå bakterien ihjel hvis skallen skulle have ramt selve ægget.
Så man kan sagtens spise blødkogte æg fordi skallen er nået at blive kogt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.