blødkogte æg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2009

oo

Vær omhyggelig med, hvad du spiser.
Du bør undgå upasteuriserede, bløde oste og blåskimmeloste, når du er gravid eller forsøger at blive gravid. Det skyldes, at modne, bløde oste indeholder mindre syre og mere fugt end skæreoste, og at det fremmer væksten af farlige bakterier, som kan skade dit ufødte barn. Du bør også undgå rå og blødkogte æg, fordi der er en lille risiko for, at et æg kan indeholde salmonellabakterien, som forårsager madforgiftning. Eksperter anbefaler gravide kvinder at undgå lever og postejer samt tilskud som fiskelevertran. Disse fødevarer har et højt indhold af A-vitamin, som kan skade det ufødte barn. Forsøg at spise meget frugt og mange grøntsager samt mælkeprodukter som skæreost og yoghurt, som indeholder kalk.
fra : http://www.clearblue.com/dk/tips.php

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/Fdir/Publications/2001234/Rapport.htm en masse om blødkogte æg og salmonella

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Rikke skriver:

Faktisk så må ingen spise blødkogte æg!!
Man kan få salmonella, da æggeblommen ikke bliver så varm at det slår evt salmonella ihjel.
Så NEJ, det må du ikke. Gravid eller ej, kan det være rigtig farligt. Folk er faktisk døde af at spise "rå" æg !

Ved kontrol af æg og høns i danmark, er der ikke de sidste x år fundet salmonella.  Så de har afblæst salmonellafaren, med danske høns og kyllinger.

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Englebisse skriver:

Jeg er ked af at sige det, men salmonella er ikke inde i ægget, det er uden på æggeskallen. Det er jo bakterien fra hønsenes lort der kommer på. Den bakterie hedder jo så salmonella. Derfor er det vigtigt at når man skal have æg fra høns at man lige skolder æggeskallen. Ved pasteuriseret æg har man fjernet skallen og derefter opvarmet selve ægget for at evt. at slå bakterien ihjel hvis skallen skulle have ramt selve ægget.
Så man kan sagtens spise blødkogte æg fordi skallen er nået at blive kogt.

Jeg er ikke enig med dig!

Man må aldrig spise rå æg, heller ikke selvom skallen har været skoldet.

Jeg kender en der har arbejdet på et børnehjem, og der måtte de ikke servere blødkogte æg for børnene, på grund af faren for salmonella.

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Tjuhl skriver:

Vær omhyggelig med, hvad du spiser.
Du bør undgå upasteuriserede, bløde oste og blåskimmeloste, når du er gravid eller forsøger at blive gravid. Det skyldes, at modne, bløde oste indeholder mindre syre og mere fugt end skæreoste, og at det fremmer væksten af farlige bakterier, som kan skade dit ufødte barn. Du bør også undgå rå og blødkogte æg, fordi der er en lille risiko for, at et æg kan indeholde salmonellabakterien, som forårsager madforgiftning. Eksperter anbefaler gravide kvinder at undgå lever og postejer samt tilskud som fiskelevertran. Disse fødevarer har et højt indhold af A-vitamin, som kan skade det ufødte barn. Forsøg at spise meget frugt og mange grøntsager samt mælkeprodukter som skæreost og yoghurt, som indeholder kalk.
fra : http://www.clearblue.com/dk/tips.php

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/Fdir/Publications/2001234/Rapport.htm en masse om blødkogte æg og salmonella

TAK

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Zafir skriver:

Ved kontrol af æg og høns i danmark, er der ikke de sidste x år fundet salmonella.  Så de har afblæst salmonellafaren, med danske høns og kyllinger.

Det er rigtigt at det er meget sjældent at der er salmonella i æg og fødevarer i det hele taget, da der er rigtig god kontrol med det.
Men risikoen er der... og den ville jeg absolut ikke tage hvis jeg var gravid.

Anmeld

31. august 2009

Englebisse

Rikke skriver:

Jeg er ikke enig med dig!

Man må aldrig spise rå æg, heller ikke selvom skallen har været skoldet.

Jeg kender en der har arbejdet på et børnehjem, og der måtte de ikke servere blødkogte æg for børnene, på grund af faren for salmonella.

Det er jo fordi på store institutioner hvor folk har med menneskere at gøre, tør man ikke tage nogle chancer og desuden tester fødevarestyrelsen æg og kød for salmonella.
Men bakterien sidder stadigvæk ikke i selve ægget.

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Englebisse skriver:

Det er jo fordi på store institutioner hvor folk har med menneskere at gøre, tør man ikke tage nogle chancer og desuden tester fødevarestyrelsen æg og kød for salmonella.
Men bakterien sidder stadigvæk ikke i selve ægget.

Cital fra Tjuhls indlæg:

"Salmonella-bakterier kan både findes på skallen og inde i ægget. Skoldning af æg fjerner ikke risikoen for salmonella, fordi skoldningen ikke dræber bakterier, som findes inde i ægget."

Anmeld

31. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Rikke skriver:

Det er rigtigt at det er meget sjældent at der er salmonella i æg og fødevarer i det hele taget, da der er rigtig god kontrol med det.
Men risikoen er der... og den ville jeg absolut ikke tage hvis jeg var gravid.

Men det er rigtig at jeg hørte i radioen at der var en eller anden ekspert der udtalte at i danske kyllinge-ting, så var der ikke noget at frygte.

Jeg har også spist både blødkogte og hårdkogte da jeg var gravid...

Jeg har også altid spist det, ellers... og aldrig er blevet syg af æg

Anmeld

31. august 2009

Frederikke80

Zafir skriver:

Men det er rigtig at jeg hørte i radioen at der var en eller anden ekspert der udtalte at i danske kyllinge-ting, så var der ikke noget at frygte.

Jeg har også spist både blødkogte og hårdkogte da jeg var gravid...

Jeg har også altid spist det, ellers... og aldrig er blevet syg af æg

Okay, det har jeg så ikke hørt.
Men jeg ville ikke turde tage chancen alligevel. Men er måske bare mig der er overforsigtig

Anmeld

31. august 2009

Kaufie

Rikke har ret:

"Æg
kan forurenes med alle salmonella typer, men når man f inder bak ter ien inde i selve ægge t, er de t som regel typen S. En ter i t id is. Hos fjerkræ har S. En ter i t id is en spec iel evne t il a t inf icere de ægl æggende høners æggeledere og derved "pode" ægge t, inden skallen dannes. Forekoms t af S. En ter i t id is i blomme og hv ide menes a t være årsag t il lang t de fles te salmonellose t ilfælde hos mennesker, der skyldes denne salmonella type." Fødevarestyrelsen

Så det findes - måske nok sjældent - men risikoen er der - ligesom der er risiko ved mange andre ting når man er gravid/ikke gravid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.