Skouboe skriver:
Hvad jeg ikke forstår her, er hvorfor det tilsyneladende går dig så meget på?
Du har haft dine svigerforældre i 8 år, og så vidt som jeg kan læse har det været et problem i alle årene? Hvad er det helt præcist du er ked af? At de opfører sig som de plejer? Hånden på hjertet, havde du VIRKELIGT, sådan aller inderst inde forventet at det ændrede bare fordi din mand havde taget en snak med dem?
Jeg ved ikke om de er onde, tankeløse eller du er meget nærtagende, måske lidt en blanding, men jeg har lært en ting her i livet og det er at du kan ikke ændre på folk.
Hvis din svigerfar synes at din mand mangler et herreværelse med bar, og du hellere vil indrette værelset til noget andet, jamen så er du den onde kone, der ikke vil lade sin mand få et herreværelse i hans optik. At din mand ikke ønsker sig et, har intet med det at gøre - kan du følge mig? Men nu er det jo heldigvis sådan at det ikke er noget din svigerfar overhovedet er med til at bestemme, så hans kommentar er ikke andet end varm luft.... Havde han sagt det til mig, havde svaret nok været: "ja, ja, du drømmer bare videre", Eller "det kommer så ikke til at ske", "Ja, det er konsekvensen af at din søn giftede sig med sådan en ond kvinde, intet herreværelse til ham" - alt sammen sagt med et smil på læben og intet der lægger op til en diskussion, for det er nemlig ikke noget din svigerfar skal blande sig i.
Jeg har selv 15 års (eller deromkring) erfaring med mine nuværende svigerforældre, og vores forhold var mildest talt turbulent de første mange år, indtil det gik op for mig at den eneste der var ulykkelig og stresset og ked af det over situationen var mig (og selvfølgelig min mand). Jeg nåede frem til at det eneste jeg i virkeligheden kunne gøre (bortset fra at blive skilt), var at vælge hvordan jeg ville opfatte dem.
Du lyder rigtigt usikker og det lyder som om dine svigerforældre rammer (bevidst eller ubevidst) ned i den usikkerhed hver gang, og jeg tror at den eneste måde du får et bedre forhold til dem er ved at arbejde med dig selv.
Jeg kan umiddelbart se 2 ting, der måske kan gøre livet nemmere for dig. Først og fremmest skal du arbejde med din usikkerhed. Fokuser på dine styrker, dine sejre og hvad du er god til. Led efter de ting i dit liv der gør dig glad, som du gør godt og hver gang du hører et lille men i baghovedet, så ignorer det.
Derefter så prøv at spørge dig selv, hvorfor deres mening betyder noget for dig? Du bryder dig tydeligvis ikke om dem, men alligevel tager du alt hvad de siger til dig med det samme - hvorfor? Hvorfor lader du din glæde og velvære afhænge af mennesker du ikke kan lide?
Jeg er en stor tilhænger af "Hvorfor" spørgsmål og jeg kan bruge mange timer på at stille dem til mig selv (som regel inde i hovedet, så folk ikke tror jeg er tosset, men er jeg alene hjemme, også nogen gange højt).
Fx;
Spørgsmål: Hvorfor blev du (henvendt til mig selv) ked af det, da X sagde "Se det er en rigtig svigerdatter"
Svar: Fordi jeg følte at han kun sagde for at nedgøre mig.
Spørgsmål: Hvorfor føler du at det nedgør dig?
Svar: Fordi jeg føler at han ikke synes jeg er god nok til hans søn
Spørgsmål: Føler du også det?
Svar: Nej!
Spørgsmål: Men hvorfor betyder det så noget hvad HAN mener?
osv, osv, osv... det tager lang tid og mange lange debatter, men det er også rigtigt lærerigt og i sidste ende meget givende.
Det er vigtigt at du får tingene formuleret i sætninger, sig dem højt, skriv dem ned eller lignende, for når du sætter ord på dine tanker bliver de meget mere håndgribelige og nemmere at forholde sig til og reagere på.
Målet er du når frem til at sted rent følelsesmæssigt, hvor du har fred og er i balance med dig selv, og hvor du ikke længere giver dine svigerforældre så meget magt over dig.
Måske essensen er at jeg bare konstant er træt af at blive nedgjort. Jeg har ikke brug for at blive dunket i hovedet konstant. Nej de er ikke skyld i de ting jeg slås med, men jeg har ikke brug for konstant at blive irettesat og set ned på. I bund og grund, kan de ikke lide det, så luk røven princippet.
Forstår ikke jeg skal affinde mig i at blive tiltalt sådan konstant, jeg er kommet langt hen af vejen, men må indrømme jeg også har grænser
de har vel ikke ytringspligt bare fordi der er ytringsfrihed. Nogle gange kunne det være dejligt ikke at høre konstante negative ting. Man skal dælme være mere end stærk for at det slet ikke rammer når alt skal pilles ned og nedgøres og kommenteres negativt på.