Såret af svigerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2015

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Ærligt ... Så tror jeg ikke at de er så dumme at de siger " se DET er en rigtig svigerdatter" til dig, for at såre dig. Hvis det var henvendt til dig vil jeg mere tror at det er en konstatering af at hun er god for deres søn.... Og måske mere var tænkt som " se det er en rigtig svigerdatter" altså uden understregning af DET. Det betyder ikke at han ikke mener det samme om dig.. Det ville være noget helt andet hvis du havde overhørt det uden at han vidste det.

Mange gange har mennesker enormt travlt når folk kommenterer andre rosende at vende det negativt mod en selv. Altså hvis ens mand siger "hvor er Anna blevet pæn efter hun har tabt sig/ fået nyt hår" tænker man straks : HVAD.. synes du jeg er for tyk og burde tabe mig/ få en ny frisure. De fleste gange er vi altså ikke i centrum og det er ikke henvendt til en men blot en konstatering om en anden...

Fra den anden side kan det være svært hvis man skal veje hvert ord. 

Sådan ville jeg sikkert også have det ellers, hvis ikke det var fordi han netop brugteget tonefald og måden at sige det på, som han gjorde, og i flere tilfælde hvor han ved at det er stik mod, den person jeg er. De giver aldrig udtryk for at noget af det jeg gør eller siger er i nærheden af godt nok. Håner og gør nar og kommer med negative kommentarer er det jeg får i stedet. Er som om jeg er skyld i alt negativt 

Feks lader de mig ikke være i tvivl om de synes det det er synd for min mand, at han må tage lidt over herhjemme da jeg er hårdt ramt i denne graviditet. Man ligger som man har redt, og vi vælger selv og klarer den, men jeg er åbenbart den dumme og hende som overtrumfer alt, men min mand har fandme været med til at rede den seng og vælge et barn mere  

jeg fik negativt over at, hvis vi får det nye hus, så gav jeg ikke plads til ham, fordi jeg ikke synes vi skulle lave bar og herrerum i et af værelserne, ungerne vil få hver deres, min mand får eget kontor/rum til at få ro og fred til at spille pc osv. Og det sidste rum bliver kombineret hobbyrum/opmarganisering og multi funktionelt rum (der vil svigerfar have bar) og så var jeg bestemmende. Ja det sjove er så bare at min mand drikker under 10 øl om året og ikke har lyst eller interesse i alkohol på nær en kold øl i sjældne og særlige anledninger, og aldrig alene. Hvad fanden skal vi med en bar!!! Men klart jeg går ind og bestemmer og holder ham under tøflen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2015

Troldemommi

Anonym skriver:

Sidder også og er ret ked af det i dag. Hvad ville du gøre hvis det var dig? 

Jeg er desværre meget konfliktsky så jeg ville nok bare ende med at æde den i mig  desværre 

Anmeld Citér

22. marts 2015

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Det havde intet med svigerinden at gøre, hun var uden for hørevidde. Det var svigerfar der omtalte hende til mig 

Jeg mener måske siger han det samme om dig til andre når du ikke høre det 

Anmeld Citér

22. marts 2015

Anonym trådstarter

Troldemommi skriver:

Jeg er desværre meget konfliktsky så jeg ville nok bare ende med at æde den i mig  desværre 

Har lidt samme problem og samtidig fordi jeg ikke ønsker at gøre ondt værre 

Anmeld Citér

22. marts 2015

Anonym trådstarter

sommerbarn<3 skriver:

Jeg mener måske siger han det samme om dig til andre når du ikke høre det 

Måske, jeg tvivler dog 

Anmeld Citér

22. marts 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Desværre nej. Beder jeg om råd er jeg dum, gør jeg ting selv er jeg tåbelig og bliver ofte hånet og grint af. Når de kommenterer noget er det altid negativt, og ja jeg kan bare aldrig gøre noget godt nok havde vi haft en anden forståelse var det noget andet. Men det er under 1 mdr siden vi havde skænderi hvor det endte med jeg gik og ha jeg blev så gal denne gang jeg smækkede med døren. De nedgjorde, svigermor var grov og kom med kommentarer konstant om hun håbede vires ønske om andet hus ikke lykkedes, de gjorde nar og grinede hånligt og behandlede mig som om jeg var en tøs på 13. 

Min mand tog en alvorlig snak, og så var det "glemt" men har ikke og har aldrig fået en undskyldning af nogen art. 

Det er som om jeg bare ikke er god nok 

Så synes jeg du bør se igennem fingre med det her med din nye svigerinde. Det kan misforståes og i værste fald ende med at gøre det akavet mellem dig og din svigerinde.

Istedet skal du på en eller anden måde have sat din grænse i forhold til dine svigerforældre. Umiddelbart, som du beskriver dem, lyder de ikke særlig rare, men det kan også handle om jargonen. Du skal have sagt fra når de går over din grænse, så du kan finde ud af om det faktisk er noget de mener, eller om de bare har en, for  dig, upassende humor/måde at tale til hinanden på. Måske er det en stor fordel at der netop er kommet en ny svigerdatter i huset. Det kan betyde at der skal ændres lidt i den vandte rytme, og du måske lige kan snige omgangstonen omkring dig med ind.

Anmeld Citér

22. marts 2015

Morjanne76

Det positive kunne være, at dine svigerforældres fokus flyttes over på den nye svigerdatter, måske du så kunne få lidt ro fra dem. 

Anmeld Citér

22. marts 2015

Skouboe

Hvad jeg ikke forstår her, er hvorfor det tilsyneladende går dig så meget på?

Du har haft dine svigerforældre i 8 år, og så vidt som jeg kan læse har det været et problem i alle årene? Hvad er det helt præcist du er ked af? At de opfører sig som de plejer? Hånden på hjertet, havde du VIRKELIGT, sådan aller inderst inde forventet at det ændrede bare fordi din mand havde taget en snak med dem?

Jeg ved ikke om de er onde, tankeløse eller du er meget nærtagende, måske lidt en blanding, men jeg har lært en ting her i livet og det er at du kan ikke ændre på folk.

Hvis din svigerfar synes at din mand mangler et herreværelse med bar, og du hellere vil indrette værelset til noget andet, jamen så er du den onde kone, der ikke vil lade sin mand få et herreværelse i hans optik. At din mand ikke ønsker sig et, har intet med det at gøre - kan du følge mig? Men nu er det jo heldigvis sådan at det ikke er noget din svigerfar overhovedet er med til at bestemme, så hans kommentar er ikke andet end varm luft.... Havde han sagt det til mig, havde svaret nok været: "ja, ja, du drømmer bare videre", Eller "det kommer så ikke til at ske", "Ja, det er konsekvensen af at din søn giftede sig med sådan en ond kvinde, intet herreværelse til ham" - alt sammen sagt med et smil på læben og intet der lægger op til en diskussion, for det er nemlig ikke noget din svigerfar skal blande sig i.

Jeg har selv 15 års (eller deromkring) erfaring med mine nuværende svigerforældre, og vores forhold var mildest talt turbulent de første mange år, indtil det gik op for mig at den eneste der var ulykkelig og stresset og ked af det over situationen var mig (og selvfølgelig min mand). Jeg nåede frem til at det eneste jeg i virkeligheden kunne gøre (bortset fra at blive skilt), var at vælge hvordan jeg ville opfatte dem.

Du lyder rigtigt usikker og det lyder som om dine svigerforældre rammer (bevidst eller ubevidst) ned i den usikkerhed hver gang, og jeg tror at den eneste måde du får et bedre forhold til dem er ved at arbejde med dig selv.

Jeg kan umiddelbart se 2 ting, der måske kan gøre livet nemmere for dig. Først og fremmest skal du arbejde med din usikkerhed. Fokuser på dine styrker, dine sejre og hvad du er god til. Led efter de ting i dit liv der gør dig glad, som du gør godt og hver gang du hører et lille men i baghovedet, så ignorer det.

Derefter så prøv at spørge dig selv, hvorfor deres mening betyder noget for dig? Du bryder dig tydeligvis ikke om dem, men alligevel tager du alt hvad de siger til dig med det samme - hvorfor? Hvorfor lader du din glæde og velvære afhænge af mennesker du ikke kan lide?

Jeg er en stor tilhænger af "Hvorfor" spørgsmål og jeg kan bruge mange timer på at stille dem til mig selv (som regel inde i hovedet, så folk ikke tror jeg er tosset, men er jeg alene hjemme, også nogen gange højt).

Fx;

Spørgsmål: Hvorfor blev du (henvendt til mig selv) ked af det, da X sagde "Se det er en rigtig svigerdatter"

Svar: Fordi jeg følte at han kun sagde for at nedgøre mig.

Spørgsmål: Hvorfor føler du at det nedgør dig?

Svar: Fordi jeg føler at han ikke synes jeg er god nok til hans søn

Spørgsmål: Føler du også det?

Svar: Nej!

Spørgsmål: Men hvorfor betyder det så noget hvad HAN mener?

osv, osv, osv... det tager lang tid og mange lange debatter, men det er også rigtigt lærerigt og i sidste ende meget givende.

Det er vigtigt at du får tingene formuleret i sætninger, sig dem højt, skriv dem ned eller lignende, for når du sætter ord på dine tanker bliver de meget mere håndgribelige og nemmere at forholde sig til og reagere på.

Målet er du når frem til at sted rent følelsesmæssigt, hvor du har fred og er i balance med dig selv, og hvor du ikke længere giver dine svigerforældre så meget magt over dig.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

22. marts 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Det lyder som mine svigerforældre. 

Vi er grundlæggende SÅ forskellige, og de "må" gerne sige yderst sårende ting om mig til min kæreste, men siger jeg noget igen, så er jeg et forfærdeligt menneske. 

Mit liv er for kort til at skulle bruge tid på sådan nogle typer, så vi ses ikke længere. Det er yderst befriende!!

Anmeld Citér

22. marts 2015

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Så synes jeg du bør se igennem fingre med det her med din nye svigerinde. Det kan misforståes og i værste fald ende med at gøre det akavet mellem dig og din svigerinde.

Istedet skal du på en eller anden måde have sat din grænse i forhold til dine svigerforældre. Umiddelbart, som du beskriver dem, lyder de ikke særlig rare, men det kan også handle om jargonen. Du skal have sagt fra når de går over din grænse, så du kan finde ud af om det faktisk er noget de mener, eller om de bare har en, for  dig, upassende humor/måde at tale til hinanden på. Måske er det en stor fordel at der netop er kommet en ny svigerdatter i huset. Det kan betyde at der skal ændres lidt i den vandte rytme, og du måske lige kan snige omgangstonen omkring dig med ind.

Jeg ser det bestemt også som en fordel og det er intet i forhold til hende, hun har jo ingen ansvar for svigerfars dumme udtalelser. 

Efter 8 år burde man bare ha fundet en måde at kommunikere på, og ikke at sådan er jargonen bare. Måske det bare er på tide at vi stiller stolen for døren og min mand får snakket om hvad det præcist handler om og hvor de ser min rolle i alt det her. For de svinger meget men grundlæggende er dog at de til mig ofte kommer med nedladende kommentarer og unødvendige rettelser. Ting de gør, som kun signalerer at det jeg gør, ikke er godt nok og de har en mening om ALT uanset om man spørger eller ej, og den er altid negativ 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.