Svigerforældre på tværs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2015

Inge Ekelund

Babydreng2015 skriver:

Kære alle.

Jeg skriver lidt i håb om at få nogle gode råd til at håndtere situationen med mine svigerforældre. Beklager på forhånd den lange smøre:

Min kæreste og jeg venter vores første barn i starten af juni og har været sammen i 3 år, og har sådan set haft et ok forhold til hans forældre, der dog er blevet præget af at vi primært har haft besøg af dem i vores hjem, da de har kat, og jeg meget slem katteallergi og astma. 

Da vi fortalte dem om graviditeten blev de da glade nok, men ikke sådan synderligt interesserede (de har to børnebørn i forvejen, så det er nok også naturligt nok). Dog skulle min svigermor begynde at blande sig i vores økonomi på en måde som både min kæreste og jeg fandt ret grænseoverskridende (til info kan jeg oplyse at vi begge har gode jobs/studier som hhv. ingeniør og lægestuderende).

Endvidere blev de meget fornærmede over, at vi bad dem tænke over at tage noget tøj på som ikke var alt for fyldt med kattehår, da jeg som gravid ikke kan tage min vanlige medicin, og gerne ville undgå alt for mange nyseture når de besøgte os. 

Det har så ledt til rigtig mange mails/samtaler frem og tilbage, og faktisk så de først mig igen for et par uger siden. De var dog i tvivl om de overhovedet ville komme, da de synes det var krænkende at skulle tage "rent" tøj på. Det skal lige siges at jeg godt kan se, at det kan være svært at forstå at jeg kan få en allergisk reaktion selv når katten ikke er i nærheden, men da katteallergenet er i kattens spyt sidder det jo i tøj, støv osv. Hvilket jeg har prøvet at forklare. 

De endte med at komme, men min svigermor ville slet ikke hilse på mig, og endte med at komme at give hånd til sidst. Mens de var her var hun enormt kritisk over for alt jeg sagde, synes det var snobbet at vi havde valgt at købe en ny Odder Zip og kommenterede slet ikke på min efterhånden store mave. 

Min kæreste besøgte dem så her i weekenden, og måtte sidde og "forsvare" mig i 2 timer, hvor anklagerne bl.a. lød på at jeg havde meldt afbud til noget familiebesøg på et museum (da jeg lå med hovedet  i toilettet i starten af graviditeten) og at jeg var alt for hysterisk mht. min allergi. Jeg er træt af konstant at være under anklage og synes efterhånden den her dårlige stemning har fyldt alt for meget... Jeg trænger snart bare til at kunne glæde mig til vores lille dreng kommer! Derfor overvejer jeg meget om jeg skal lægge dem lidt på is i noget tid, ikke at jeg tænker vi som sådan skal droppe kontakten på sigt, men synes bare heller ikke jeg vil være dørmåtte for særligt min svigermor, og slet ikke i mit eget hjem. Jeg synes hun forsøger at skabe så meget splid! Hvad ville I gøre? 

Hej allergiker

Jeg kan godt forstå at du beder dem om at fjerne kattehår inden de besøger jer for det er jo netop der hele allergien opstår.

Jeg kan faktisk ikke rigtig forstå din svigermors problem...jeg er selv farmor med den sødeste svigerdatter der også har nogle allergier og vi gør da (selvfølgelig) alt for at hun skal have det godt når vi er sammen. Sygdom som allergi er er ikke at sammenligne med hysteri. Jeg syntes derimod at det er "hysteri" når din svigermor ikke kan hjælpe i stedet for at kritiserer...nogle gange kan jeg godt forstå at formor har et frygteligt ry ude i byen - det her er desværre endnu et godt eksempel på hvorfor svigermor (farmor) har et rigtigt dårligt image.

Du skal bede hende om at forhører sig hos sin egen læge omkring allergi næste gang hun skal besøge denne. Så kan hun få et uvildigt svar på hvad det drejer sig om - til bedre forståelse. Eller skal du bare inviterer til udendørs arrangementer så det ikke bliver så svært for dig.

Hvis hun ikke kan glæde sig sammen med dig må hun jo bare lade være det er min holdning og lad så ikke din glæde blive mindre på grund af hende. HUSK i bestemmer i eget hjem og Held og lykke.

Farmor/svigermor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2015

Me

Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvor besværligt dit liv må være, hvis et enkelt kattehår på folks tøj eller undertøj kan gøre dig syg. Det må være vanskeligt at rejse med fly eller tog, at være på restaurant eller i biografen eller på en arbejdsplads, hvor du jo ikke kan undgå at komme tæt på andre mennesker, som evt. har en kat derhjemme. Det lyder som om, du er nødt til at isolere dig derhjemme, og det kan jo ikke være rart. Håber, du finder en løsning.

Anmeld Citér

26. marts 2015

Sijac

Babydreng2015 skriver:

Tak fordi I tog jer tid til at læse/svare

Jeg synes selv jeg har haft en god snak med min svigerfar her i starten af året, men det er som om jeg skal starte forfra hver gang vi har kontakt. Sidst jeg skrev en besked til min svigermor hvor jeg forklarede hvordan tingene hang sammen, at jeg selv var træt af allergien, var med på at det var besværligt osv. valgte hun at ignorere min mail og direkte henvende sig til min kæreste hvor hun skrev at han måtte komme hjem, for jeg var helt vanvittig... det skal lige siges at min kæreste havde set min mail og var enig i formuleringen, der var meget diplomatisk set fra vores synspunkt. 

Min kæreste er træt af situationen og føler han er kastebold... jeg synes bare det er svært når hun hele tiden ignorerer mine kontaktforsøg... Omvendt har jeg bare svært ved at se at hun føler sig så enormt krænket over jeg beder om at skifte tøj, så hun truer med ikke at ville komme hvis ikke jeg "makker ret" og afstår fra mine holdninger... 

Jeg ville gøre tingene klare og tydelig for hende, måske hun bliver fornærmer fordi du forsøger at være flink og pakke tingene ind. Jeg ville melde helt klart ud og i den grad også fortælle, at når jeres barn kommer så bliver det anderledes. Så må der være op til hende om hun vil være deltagende i hans liv eller ej, men det skal simpelthen være på andre betingelser.

Efter denne udmelding ville jeg stoppe kontakte til dem og tage en god snak med min kæreste, om dine følelser, tanker og forventninger til han familie.

Når det så er sagt.. Hvad fanden bilder hun sig ind?? At komme i dit hjem og nægte at hilse på hende, hun skulle ikke sætte sine benni mit hjem igen før hun havde undskyldt! Husk at mærke og lytte til dig selv, det er dir barn og dine regler når tiden kommer - lad vær med at gå på kompromis!!

Anmeld Citér

26. marts 2015

Babydreng2015

Inge Ekelund skriver:

Hej allergiker

Jeg kan godt forstå at du beder dem om at fjerne kattehår inden de besøger jer for det er jo netop der hele allergien opstår.

Jeg kan faktisk ikke rigtig forstå din svigermors problem...jeg er selv farmor med den sødeste svigerdatter der også har nogle allergier og vi gør da (selvfølgelig) alt for at hun skal have det godt når vi er sammen. Sygdom som allergi er er ikke at sammenligne med hysteri. Jeg syntes derimod at det er "hysteri" når din svigermor ikke kan hjælpe i stedet for at kritiserer...nogle gange kan jeg godt forstå at formor har et frygteligt ry ude i byen - det her er desværre endnu et godt eksempel på hvorfor svigermor (farmor) har et rigtigt dårligt image.

Du skal bede hende om at forhører sig hos sin egen læge omkring allergi næste gang hun skal besøge denne. Så kan hun få et uvildigt svar på hvad det drejer sig om - til bedre forståelse. Eller skal du bare inviterer til udendørs arrangementer så det ikke bliver så svært for dig.

Hvis hun ikke kan glæde sig sammen med dig må hun jo bare lade være det er min holdning og lad så ikke din glæde blive mindre på grund af hende. HUSK i bestemmer i eget hjem og Held og lykke.

Farmor/svigermor

Hvor blev jeg glad for at læse dit indlæg! Tusind tak! Jeg ved jo godt det er besværligt, men så slemt synes jeg heller ikke det er... Vil gerne kunne trække vejret frit derhjemme. Vi havde mine svigerforældre med til en terapeut for at forsøge at løse konflikten, men det endte med at hun k aldte mig løgner, hysterisk og falsk og ellers sad og læste op fra en bog alle de gange hun syntes jeg havde opført mig forkert.. Det kulminerede med at hun anklagede mig for at blive en dårlig og hysterisk mor, så terapeuten valgte faktisk at afbryde samtalen der. Efterfølgende havde jeg søvnmangel og rigtig mange plukkeveer pga stress... Så nu har jeg lagt hende på is. Heldigvis støtter min kæreste mig, han var helt paf over hendes opførsel. 

Anmeld Citér

26. marts 2015

Babydreng2015

Me skriver:

Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvor besværligt dit liv må være, hvis et enkelt kattehår på folks tøj eller undertøj kan gøre dig syg. Det må være vanskeligt at rejse med fly eller tog, at være på restaurant eller i biografen eller på en arbejdsplads, hvor du jo ikke kan undgå at komme tæt på andre mennesker, som evt. har en kat derhjemme. Det lyder som om, du er nødt til at isolere dig derhjemme, og det kan jo ikke være rart. Håber, du finder en løsning.

Det har du ret i. Men der er nu ret står forskel på at have allergenerne inden for døren og så fx at sidde ved siden af en i bussen... Så kan jeg flytte mig, det kan jeg ikke så godt når det kommer indenfor. Jeg havde da også helst været det foruden at have allergi....

Anmeld Citér

26. marts 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Babydreng2015 skriver:

Hvor blev jeg glad for at læse dit indlæg! Tusind tak! Jeg ved jo godt det er besværligt, men så slemt synes jeg heller ikke det er... Vil gerne kunne trække vejret frit derhjemme. Vi havde mine svigerforældre med til en terapeut for at forsøge at løse konflikten, men det endte med at hun k aldte mig løgner, hysterisk og falsk og ellers sad og læste op fra en bog alle de gange hun syntes jeg havde opført mig forkert.. Det kulminerede med at hun anklagede mig for at blive en dårlig og hysterisk mor, så terapeuten valgte faktisk at afbryde samtalen der. Efterfølgende havde jeg søvnmangel og rigtig mange plukkeveer pga stress... Så nu har jeg lagt hende på is. Heldigvis støtter min kæreste mig, han var helt paf over hendes opførsel. 

Wow.. Hun havde en bog?? Jeg kan godt forstå, du lægger hende på is nu!

Anmeld Citér

2. april 2015

Inge Ekelund

Babydreng2015 skriver:

Hej igen 

Det er jo helt klart at din svigermorhar et problem.  Men  Det er hendes problem - ikke dit. Husk det.

Jeg ønsker jer alt vel.

Stort smil

Anmeld Citér

2. april 2015

Me

Babydreng2015 skriver:

Det har du ret i. Men der er nu ret står forskel på at have allergenerne inden for døren og så fx at sidde ved siden af en i bussen... Så kan jeg flytte mig, det kan jeg ikke så godt når det kommer indenfor. Jeg havde da også helst været det foruden at have allergi....

Jo, men hvad gør du, hvis det er i et fly, f.eks. Der kan du vel ikke flytte dig. Heller ikke i en biograf, et teater eller til en koncert? Det lyder meget belastende.
Held og lykke med det hele!

Anmeld Citér

2. april 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Me skriver:

Jo, men hvad gør du, hvis det er i et fly, f.eks. Der kan du vel ikke flytte dig. Heller ikke i en biograf, et teater eller til en koncert? Det lyder meget belastende.
Held og lykke med det hele!

Det ER meget belastende - min veninde lider af kæledyrsallergi i så alvorlig grad, at hun har måttet rejse sig og forlade fx biografen adskillige gange. Som barn var hun jævnligt indlagt efter fx at have opholdt sig i samme klasselokale som hundeejere. Et kolossalt handicap.  

Men det værste er faktisk, at hun ofte oplever skepsis fra andre, som nægter at tro, det kan være så slemt. 

Anmeld Citér

2. april 2015

Babydreng2015

Mor og meget mere skriver:

Det ER meget belastende - min veninde lider af kæledyrsallergi i så alvorlig grad, at hun har måttet rejse sig og forlade fx biografen adskillige gange. Som barn var hun jævnligt indlagt efter fx at have opholdt sig i samme klasselokale som hundeejere. Et kolossalt handicap.  

Men det værste er faktisk, at hun ofte oplever skepsis fra andre, som nægter at tro, det kan være så slemt. 

Lige præcis! Det er rigtig belastende og jo ikke noget man vælger selv. Og netop at mødes med den skepsis om at det er hysteri er bare rigtig træls! Folk skulle næsten selv prøve hvordan det er ikke at kunne få luft og klø i øjne, næse og mund. Derfor har jeg nok også haft tendens til at underdrive hvor slemt det egentlig er... og det vil jeg bare ikke mere. Og jeg vil slet ikke tage medicin som jeg ellers kan undgå, mens jeg er gravid. 

Men ja, som jeg skrev, det handler vist om rigtig mange andre ting, og nu er hun lagt på is. Så må vi tiden vise om hun er i stand til at se lidt ud over sig selv og sine meninger... Det er bare rigtig ærgerligt, men der er ikke så meget mere vi kan gøre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.