til jer der ikke ved det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2015

Abracadabra

Jeg opfatter ordene "mongol" og "hareskår" som mere umoderne og gammeldags end egentlig nedsættende. 

Moder skifter, tidligere var der jo også noget, der hed "åndssvageforsorgen"... Og ordet" idiot" og "evnesvag" har jo også været helt acceptable - på et tidspunkt! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2015

Frk.S

Jeg kender godt den korrekte betegnelse - og det er også den jeg bruger (ikke at det er så tit jeg lige taler om dette).

Men jeg må indrømme, at jeg ikke var klar over, at det var en fornærmende hvis man sagde hareskår.
Så blev jeg også klogere i dag.

Håber det er ok jeg spørger, men er det ikke korrekt at i først opdagede det efter Viva var kommet til verden? Kan man ikke se det på scanning når det "kun" er ganespalte? Ikke at det måske havde gjort den store forskel - ud over at i kunne have forberedt jer på hvilke udfordringer i kommer til at stå med nu her. 

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Abracadabra skriver:

Jeg opfatter ordene "mongol" og "hareskår" som mere umoderne og gammeldags end egentlig nedsættende. 

Moder skifter, tidligere var der jo også noget, der hed "åndssvageforsorgen"... Og ordet" idiot" og "evnesvag" har jo også været helt acceptable - på et tidspunkt! 

Det kan godt være du opfatter det sådan, men nu er det ikke et opfattelses spørgsmål  

Det er sådan det betegnes,  altså som i sådan er det bare lige som at 2+2 er 4

Det er ikke en følelse jeg har men noget vi lærer af fagfolkene omkring os når man har et barn med spalte

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Frk.S skriver:

Jeg kender godt den korrekte betegnelse - og det er også den jeg bruger (ikke at det er så tit jeg lige taler om dette).

Men jeg må indrømme, at jeg ikke var klar over, at det var en fornærmende hvis man sagde hareskår.
Så blev jeg også klogere i dag.

Håber det er ok jeg spørger, men er det ikke korrekt at i først opdagede det efter Viva var kommet til verden? Kan man ikke se det på scanning når det "kun" er ganespalte? Ikke at det måske havde gjort den store forskel - ud over at i kunne have forberedt jer på hvilke udfordringer i kommer til at stå med nu her. 

Nej man kan nemlig ikke se det på scanning og jo vi opdagede det faktisk først 4 dage efter hun var født, da jordmoderen ikke opdagede det til trods for at hun tjekkede ganen

Så det blev først opdaget da hun tabte sig og tabte sig og skreg og skreg fra dagen efter fødslen sagde jeg at der var noget galt til dempå hospitalet men de lyttede sgu ikke rigtig efter, var i kontakt med dem hver dag i de 4 døgn der gik  men de lyttede ikke selvom jeg viste der var noget galt

Anmeld

7. februar 2015

Abracadabra

Kay skriver:

Det kan godt være du opfatter det sådan, men nu er det ikke et opfattelses spørgsmål  

Det er sådan det betegnes,  altså som i sådan er det bare lige som at 2+2 er 4

Det er ikke en følelse jeg har men noget vi lærer af fagfolkene omkring os når man har et barn med spalte

Jeg kender udmærket betegnelserne, er selv læge, men jeg er bare ikke sikker på, at noget er nedsættende, medmindre afsender mener det nedsættende... Hareskår har i mange år været almindelige menneskers ord for læbespalte eller læbegummespalte. 

Bare husk, at folk ikke nødvendigvis mener ordet på nogen måde negativt - det er bare ordet, folk kender. Om nogle år hedder Downs syndrom måske trisomi 21 - og Downs kan måske være blevet et skældsord. 

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Abracadabra skriver:

Jeg kender udmærket betegnelserne, er selv læge, men jeg er bare ikke sikker på, at noget er nedsættende, medmindre afsender mener det nedsættende... Hareskår har i mange år været almindelige menneskers ord for læbespalte eller læbegummespalte. 

Bare husk, at folk ikke nødvendigvis mener ordet på nogen måde negativt - det er bare ordet, folk kender. Om nogle år hedder Downs syndrom måske trisomi 21 - og Downs kan måske være blevet et skældsord. 

Har nu mødt rigeligt læger der ikke ved ret meget om læbeganespalte eller ganespalte og som jeg også har skrevet til andre ved jeg godt at folk ikke siger det i ond mening,  dette opslag er også kun lavet for at oplyse folk der vil oplyses

Efter vi lige har været indlagt (i en anden forbindelse) og jeg der fandt ud af hvor lidt selv læger og sygeplejersker ved tænkte jeg at jeg kunne gøre mit for at oplyse "folket" og give folk lov til at stille de spørgsmål de måtte havde 

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Abracadabra skriver:

Er faktisk også lidt beæret over at du som læge opretter en profil i dag, øjensynlig kun for at skrive til mig i denne tråd,  det er i alt fald det eneste du har gjort indtil nu 

Anmeld

8. februar 2015

Abracadabra

Kay skriver:

Har nu mødt rigeligt læger der ikke ved ret meget om læbeganespalte eller ganespalte og som jeg også har skrevet til andre ved jeg godt at folk ikke siger det i ond mening,  dette opslag er også kun lavet for at oplyse folk der vil oplyses

Efter vi lige har været indlagt (i en anden forbindelse) og jeg der fandt ud af hvor lidt selv læger og sygeplejersker ved tænkte jeg at jeg kunne gøre mit for at oplyse "folket" og give folk lov til at stille de spørgsmål de måtte havde 

Du vil gerne undervise os og dine facebookvenner, MEN jeg håber, at du ikke selv er uimodtagelig for info: Ordet hareskår er ikke nødvendigvis ment  nedsættende, men kan for mange være dét ord, de kender. Så selv om du definerer ordet som et skældsord, må du acceptere, at mange mennesker har en værdineutral tilgang til det. 

Bare så du ikke bliver vred, når du hører betegnelsen "hareskår". 

Anmeld

8. februar 2015

Kay

Abracadabra skriver:

Du vil gerne undervise os og dine facebookvenner, MEN jeg håber, at du ikke selv er uimodtagelig for info: Ordet hareskår er ikke nødvendigvis ment  nedsættende, men kan for mange være dét ord, de kender. Så selv om du definerer ordet som et skældsord, må du acceptere, at mange mennesker har en værdineutral tilgang til det. 

Bare så du ikke bliver vred, når du hører betegnelsen "hareskår". 

Seriøst af en påstået læge at være er du sgu ikke den skarpeste ske i skoven...eller også læser du bare ikke hvad jeg skriver! Så passer du altså bedre som sygeplejerske har aldrig mødt sådan en der rent faktisk lytter til hvad folk siger

Jeg bliver jo som skrevet lige før og før det også IKKE vred når folk bruger det, jeg bruger i stedet situationen til at rette dem for jo det er net nedsættende ord også selvom det ikke bliver brugt nedsættende og ikke er ment sådan

Lige som perkere, min farmor insistere også på at det hed det altså før men det gør det altså ikke mere og det er et negativt ladet ord som de færreste nok tør at sige højt på Nørrebro

Harerskår er defineret som du negativt ladet ord, en usaglig og ikke korrekt måde at tale om læbeganespalte på 

Og nej du kan ikke overbevise mig om andet, for  jeg har alt dette fra de dygtige mennesker på læbeganespalte centeret hvor man automatisk bliver tilknyttet og undervist i det hele af folk jeg ved er læger og sygeplejersker så nej jeg har ikke tænkt mig at lade mig undervise af en helt ny og påstået læge her på siden der prøver at forvandle min tråd til noget negativt! 

Jeg har været bruger her inde flere år, og mange kender mig her inde og ude hvad jeg står for...og det kan jeg tydeligt læse at du ikke gør!

Anmeld

8. februar 2015

Snorkfrøkenen

Jeg synes personligt, det er at overreagere at blive sur på folk, fordi de bruger en "forkert" betegnelse. Medmindre man ikke er i tvivl om, at folk bruger betegnelsen nedladende, synes jeg det er spild af energi at hidse sig op over det.

Men ok, jeg har så heller ikke et problem med ord som neger, dampbarn, mongol osv., igen; så længe jeg ikke er i tvivl om, at der ikke ligger noget ondt i betegnelsen. Jeg synes, vi skal lade være med at være så forskrækkede - folk tør jo snart ikke åbne munden længere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.