til jer der ikke ved det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2015

Kay

LinLin skriver:

Er der ikke også en der bare hedder læbespalte? det mener jeg nemlig min mors kusines barn blev født med... Det er jo så rent kosmetisk, tænker jeg, og giver vel ingen problemer ifht spisning....? 

Hun er i hvert fald blevet opereret og man kan slet ikke se hun har haft det

Jo det er der men de er sjældne, og der findes flere variationener jeg ikke har nævnt men det kan læses om på læbe-ganespalte centerets hjemmeside 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2015

Kay

Masig skriver:

Hvad med de der puder man kan få hvor de netop kan ligge på siden? Var det ikke en mulighed med den. eller er den ved at være for lille?

Den er prøvet det er lige som om at hun møver ud af den 

Anmeld

7. februar 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Hvor kan jeg bare sætte mig ind i jeres sted og man kan blive så frusteret nogen gange.

Vores søn har ADHD. Jeg bryder mig ikke om, at folk siger, at han har DAMP (som det hed før i tiden). I sær den ældre generation aner ikke hvad det vil sige, at have et usynligt handicap. Jeg hører jævnligt, at det vokser han han sig fra. Nej, det gør han ikke. Han mangler et stof i hjernen der hedder dopamin, men han kan lærer ved struktur, forusigelighed mv. at leve med det.

Anmeld

7. februar 2015

Masig

Kay skriver:

Den er prøvet det er lige som om at hun møver ud af den 

Nå.. ja så er den jo ikke meget værd hehe...

Anmeld

7. februar 2015

Kay

MoarHvidovre skriver:

Hvor kan jeg bare sætte mig ind i jeres sted og man kan blive så frusteret nogen gange.

Vores søn har ADHD. Jeg bryder mig ikke om, at folk siger, at han har DAMP (som det hed før i tiden). I sær den ældre generation aner ikke hvad det vil sige, at have et usynligt handicap. Jeg hører jævnligt, at det vokser han han sig fra. Nej, det gør han ikke. Han mangler et stof i hjernen der hedder dopamin, men han kan lærer ved struktur, forusigelighed mv. at leve med det.

Lige netop  og kan kun sige at adHd børn er skønne når man ved hvad de har brug for er selv socialpædagog med forkærlighed for børn med adhd og/eller autisme

Anmeld

7. februar 2015

Stjerneskud84

Kay skriver:

Efter vi fandt ud af at Viva har ganespalte har vi ikke gemt det væk selvom vi kunne, alle ved det og får også lov at se hvis de vil...selvom vi jo godt kunne lade være med at tale om det og "skjule" det da man jo ikke lige ser det... for vi ønsker ikke at det skal være et tabu ☺

I den forbindelse møder vi ofte velmenende kommentarer om at det er godt det ikke er harerskår, eller om vi ved hvorfor hun har fået det, eller om hvad der ellers er galt med hende, selv portøren på hospitalet den anden dag stillede spørgsmål hvor jeg igen måtte forklare om ordet osv.

Jeg har derfor valgt at skrive dette på min Facebook i dag:

Jeg har lige brug for at komme ud med noget, harerskår er et skældsord! På linje med perker, spadser, mongol, bøssekal og mange andre grimme ting man kan kalde hinanden! 

Det hedder læbeganespalte! 

Og ja en gang kaldte man det harerskår, ligesom man en gang troede jorden var flad, og mente at det var i orden at eje andre mennesker! 

En gang troede man læbeganespalte og ganespalte (som Viva er født med) skyldes en masse underlige ting, som at moren i graviditeten havde drukket af en skåret kop, eller at det skyldes indavl og intet af dette er sandt! 

Ej heller er man mentalt tilbagestående eller alt muligt andet de hurtigt bliver udstillet som.

Det skyldes en gen fejl der gør at ansigtet i fosterstadiet ikke er vokset ordentligt sammen og der er intet man kan gøre for at undgå det! Det er ikke selv forskyldt eller forældre skyldt! 

Jeg har fundet ud af at mange ikke har denne viden og af uvidenhed har disse opfattelser og kalder det harerskår, jeg håber i har læst med og forstår hvorfor jeg retter på jer hvis i siger det forkerte

Jeg synes det er helt fint, at du har skrevet det... Troede da sygeplejersker, vidste noget om det... 

Anmeld

7. februar 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Kay skriver:

Lige netop  og kan kun sige at adHd børn er skønne når man ved hvad de har brug for er selv socialpædagog med forkærlighed for børn med adhd og/eller autisme

Lige nøjagtig

Folk er bare så uvidende nogen gange, at man kan blive helt frusteret!

Anmeld

7. februar 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

Ups, da godt du skriver det hvis betegnelsen hareskår generer dig. Jeg har aldrig opfattet det som et skældsord og kender godt årsagen til det og at det også kaldes læbeganepalte mm. Men kunne sagtens komme til at sige hareskår..

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Stjerneskud84 skriver:

Jeg synes det er helt fint, at du har skrevet det... Troede da sygeplejersker, vidste noget om det... 

Ladet troede jeg også

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Roselil skriver:

Ups, da godt du skriver det hvis betegnelsen hareskår generer dig. Jeg har aldrig opfattet det som et skældsord og kender godt årsagen til det og at det også kaldes læbeganepalte mm. Men kunne sagtens komme til at sige hareskår..

Altså nu har Viva kun ganespalte, så det er ikke sådan at jeg har følelser i klemme omkring ordet 

Men  vi høre det jo tit når vi fortæller om Viva og fandt ud af hvor mange mennesker der faktisk ikke ved at det ikke heder harerskår  og at det ord faktisk betegnes som nedsættende overfor folk med læbeganespalte 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.