MariaE skriver:
Jamen jeg siger heller ikke folk ikke skal have hjælp, synes bare det er utroligt at vi i dagens Danmaark ikke engang har plads til at gøre rent i vores EGET hjem?? Det som altid har været en selvfølge for menneskeheden som sådan... Så må man jo sprøge sig selv om vi er blevet for magelige, eller om samfundet simpelthen er skruet forkert sammen
?? Hvis vi ikke engang kan støvsuger og vaske gulv osv uden at føle tiden med vores børn ikke bruges korrekt?? At man er "nødt til " at få hjælp fordi man ellers ikke har tid nok hver uge sammen med sine børn?? Men, her skal vores børn hjælpe, primært de to store, men mindstefisen gør et hæderligt forsøg når hun ser alle andre er i gang. Så vi er også sammen om det, hvilke ikke giver ret meget mindre tid sammen så.En rydder gulvet op, en rydder bordene, en støvsuger, en lægger tøj sammen, mens vi snakker., eller rocker til lidt musik
Og ja, jeg hader rengøring, helt sikkert, og ja, der er rod og fnullere.... Men sådan er det bare når man er mor til 3 rødder på 2,5,7
.
vi kender folk der får hjælp til rengøring... De giver 4000 om måneden. Det synes jeg er helt hen i vejret. Men gøres det sort, så er det sikkert billigere.
Som sagt vil jeg ikke afvise ci får lidt hjælp når jeg skal være alene flere mdr, men der er også svært at finde en der kan overtage min mands plads jo
Igennem tiderne har det vaeret helt normalt at have hjaelp i hjemmet, det er foerst nu om dage at kvinder skal vaere 'super-moms' der klarer det hele.
I andre lande er det helt normalt at have hjaelp (bl.a i England) og i asien/mellemoesten er det ofte ogsaa normen (specielt i familier hvor moderen er hjemmegaaende).
Jeg klarede mig uden hjaelp i de foerste to aar med min soen, det betoed saa at jeg aldrig kunne slappe af, jeg gaar hjemme med mine boern hele dagen saa der bliver langt mere beskidt og rodet end i et typisk dansk hjem hvor alle er ude af huset 7-16, derudover bor vi i princippet i en oerken saa der slaebes ekstreme maengder af sand ind i huset hver dag. Jeg lavede ikke andet end at feje, vaske toej og vaske op, jeg stod tit og haengte toej op kl 4 om natten og var ikke faerdig i koekkenet foer kl 23
Som hjemmegaaende med mine boern faar mine unger masser af mor-tid men derfor vil jeg stadig foretraekke at vores tid er kvalitets-tid, der skal jo stadig goeres rent hver dag selvom vi har hjaelp to dage om ugen, men det letter vores hverdag meget at jeg ikke skal skrubbe toiletter med to boern haengende paa mig.
I en typisk dansk familie har man maaske 2-3 timer dagligt med sine boern, hvorfor ikke nyde den tid?
Og mine unger hjaelper altsaa ogsaa med at rydde op men det er lidt begraenset hvor meget man kan naar man er 3 og 1