Moster Lagkage skriver:
Ja mener også helt klart at man har ret til at forvente noget af institutionerne. Og selvfølgelig kan pædagogerne klage til lederne der kan klage til sin...., men det kommer der ikke noget ud af, for så længe forældrene er tilfredse med nomeringen, ja så bliver den ikke anderledes. Og selvfølgelig skal pædagoger skifte ble og holde ordenligt opsyn, ja herregud hvis de da bare skulle nøjes med det. Men nogen børn skal sove, nogen en halv time andre en time og nogen så længe de kan, nogel børn er afhængige af vokse og kan faktisk ikke selv finde ud af at falde i søvn, men kan heller ikke undvære søvnen. Nogle børn er utrygge og har brug for en voksens hånd. Nogle børn har sprog vanskeligheder, og skal have ekstra undervisning, nogle skal have hjælp motorisk, og nogle børn er nærmest ikke selvhjulpent, så skal trækkes af og i tøjet. Der skal laves sprogvuderinger, overgangs vurderinger, handleplaner og børneprofiler. Der skal laves indstillinger og beskrivelsesskemaer, holdes forældresamtaler, skæres frugt, laves månedsplaner, tilrettelæggelse aktiviteter, de skal jo helst tilgodese alles behov (men piece of cake der er jo kun minimum 20 på en stue), der skal arrangeres forældrekaffe, bedsteforældredag, opfylde læreplaner, dokumentere læreplaner, snakke med forældre, tage hånd om lidt vanskelige børn med særlige udfordringer, være rummelige og inkluderende. Se hver enkelte barn, sørge for de ikke stikker af, have kontakt til hver enkelte barn, sikre trivsel, sikre god udvikling, lære dem bogstavkendskab, forholdsord, begreber, gode manere......og...og....og...
så jo stil du bare krav, ville ønske de eneste var at der skulle holdes øje og skiftes ble, for så ville et da være meget enkelt
Min pointe var jo netop, at jeg udmærket forstod, der kunne være problemer med at opfylde alles behov, men jeg synes, man som forældre GERNE må forvente, at basale ting bliver opfyldt. Og jeg mener HELT klart, at jeg forældre gerne må forvente, mit barn ikke løber ud på en trafikkeret vej, når det er i børnehave.
Og jeg synes der er en generel tendens til at lave normering til svar for alt. Havde TS pædagoger nu været virkelig kede af episoderne, og set på det som noget meget alvorligt, så havde jeg sagt ”alle laver jo fejl, de gør hvad de kan for at rette til og heldigvis skete der ikke noget”. Men når man ikke, som pædagog, kan se alvoren i, at børn løber ud på vejen fra børnehaven, og flere herinde siger, det er jo det man må forvente med normeringen, ja så synes jeg altså ikke man tager den pågældende situation alvorlig, og så bruger man normering argument som svar på alt. Det er altså ikke i orden.
Jeg kunne også lave en liste af de ting, jeg i mit arbejde er forventet at lave, og hvor vanvittig travlt jeg har, og hvordan det bare ikke er rimeligt. Den liste har jeg lavet mange gange, men jeg har aldrig sendt den til mine kunder, og bedt dem tage den med min chef. Jeg har selvfølgelig sat mig med min chef, også har vi sammen fundet ud af, hvilke ting der bare SKULLE laves, og hvilke ting, som jeg var nødt til at slække på. Den prioritering er så blevet meldt ud til mine kunder, så de vidste hvad de kunne forvente af mig.
Jeg ved godt, man ikke kan gøre fuldstændig det samme i det offentlige (hvor jeg også selv har arbejdet), men ville rigtig gerne have en lignede liste evt. med forslag fra FOA/Børnehave ledere, hvor de siger med den pågældende normering kan vi opfylde den og den og den opgave, og vi er nødt til at slække på den, den og den. Så ved man, hvad man kan forvente, og hvad der simpelthen ikke er realistisk under de forudsætninger der nu er. I øjeblikket synes jeg man får smidt normeringen i hovedet uanset hvad ens forventning er, og vi er vel enige om, at NOGET må man forvente bliver opfyldt som absolut minimum? Hvis man prøver at gøre alt, så vil der jo ske fejl, og ingen af tingene vil blive gjort godt nok….og det er her jeg mener at de basale ting må være første prioritet. (Skal lige sige, at jeg generelt synes pædagogerne og institutionerne opfylder alle mine forventninger, så det er altså ikke fordi jeg er utilfreds, men det ville jeg dælme blive, hvis de ikke tog det som et alvorligt problem, at min 3årige løb ud på gaden under deres opsyn!)