Jeg ved godt det kan være svært, men jeg tror, at det er enormt vigtigt, at du lærer dig selv at sige fra overfor sådan noget. Hvis det var mig, der havde modtaget sådan en kommentar (og jeg har også et ømt punkt ifht min vægt, og har haft spiseforstyrrelser i den lettere ende), så ville kommentaren både være sårende fordi der var nogen, der sagde noget grimt til mig, men også fordi jeg ville føle, at jeg var blevet ydmyget foran alle andre. Derfor ville det være vigtigt for mig at vide med mig selv, at jeg havde sagt fra på en ordentlig måde, så jeg ikke bare var sådan en, som folk kunne sige alt muligt til.
Det ville være rart at min kæreste bakkende mig op, men vigtigst at jeg selv sagde noget til dem, da det er MIG der skal have respekt for.
Næste gang tror jeg simpelthen du skal konfrontere ham i det øjeblik, han hentyder til noget grimt. Bare vend dig roligt om og sig med et neutralt/overbærende ansigtsudtryk: "Det var da ikke særligt pænt sagt, synes du?", og hvis han så begynder at joke eller snakke udenom, så følg op på det med en insisteren om, at du gerne vil frabede dig sådan nogle kommentarer en anden gang, fordi du rent faktisk bliver ked af det. Læg vægt på det sidste - at du ikke synes det er sjovt, men derimod sårende.
Håber næste julefrokost bliver bedre
Anmeld