Hvis hun skal have det ind med skeer - flere gange, og på en positiv måde - så ville jeg sige noget i stil med (overdriv gerne, smil meget og vær virkelig imødekommende):
"TUSIND TUSIND TAK fordi du bekymrer dig sådan om mig og min uddannelse. Det sætter jeg virkelig pris på!
Som du selvfølgelig kan se, så har jeg - trods mine valg i den retning - alligevel været så heldig at finde verdens dejligste mand og få verdens dejligste barn.
Jeg har et FANTASTISK liv, og har fået en FANTASTISK familie (peg gerne rundt og hentyd til hele hendes familie og hende selv), så det kan jo åbenbart godt lade sig gøre at blive lykkelig, selvom man ikke er SOSU-assistent/hjælper" (smil stort til alle). 
Hvis hun så gerne vil åbne munden for at forsvare sig eller forklare, så afbryder du hende og siger (igen meget sødt og venligt, og højt nok til at andre hører det):
"Ja det ved jeg godt at du synes, men nu har vi allerede talt SÅ meget om mig, lad os prøve at høre hvordan det går med X? (eller noget andet du har forberedt at lede samtalen hen på)" (hvis du vil være bare lidt fræk, så tilføj "Der er jo ingen grund til at spilde mere tid på at tale om en ligegyldig uddannelse (smil!") 
Anmeld