Burde jeg sige noget ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2014

Anonym trådstarter

Kitty-Katten skriver:

Hvad siger din mand til det her? Det er trods alt hans bedstemor, så synes da han burde tage en snak med hende når du bliver så mærket af det!

Vi har også prøvet det lidt her. Jeg mødte min mand i 1. G i gymnasiet. Da vi blev færdige der og skulle søge videre valgte han pædagoguddannelsen da det var hans drømme job, at arbejde med børnehavebørn. Det skabte lidt postyr ved min far og farmor da de mente at Det var enlavuddannelse, ikke noget for mænd og ikke godt nok da alle kan blive pædagog 

Der trådte jeg sku igennem. Min mand kommer fra en familie hvor alle er ufaglærte fabriksarbejdere, da det var det der har passet ind i deres liv og formåen, for der er mange ordblinde. Og dengang fik ordblinde bare ikke sammen hjælp til uddannelse. Min mand er den første der færdiggjorde folkeskolen og også der tog på gymnasiet. Så de skulle bare ikke komme og sige noget om hvad der ikke var godt nok i deres øjne. Fik pænt sat min far og hans forældre ned en eftermiddag og fik fortalt at en tre mennesker der ikke har taget gymnasiet skal vurdere hvad der er godt at læse videre til bagefter. Min farmor er fattigfin og uddannet sygeplejer som 40 årig og har ellers været ufaglært. Så havde håbet på lidt mere forståelse for en der selv har arbejdet med mennesker. Men hun var absolut værst og insisterede på at det var direkte pinligt at han ville være pædagog. Eneste kommentar jeg havde til hende inden jeg gik i raseri var at jeg synes det var pinligt at hun havde sådan en holdning, og hvis hun ønskede at være en del af vores liv så måtte hun acceptere min mands valg og aldrig nogensinde igen kommentere på hans valg af uddannelse. Og så gik jeg. Efterfølgende kunne de vidst godt se at de havde været strenge. De har aldrig sagt noget siden, og er nu 5 år siden. 

Det er jo så lige det! Min mand siger at sådan har hun altid været og sådan har hun også været overfor min svigerinde. Min svigerinde er noget yngre end mig og blev færdig med gymnasiet i juni i år, og har valgt at tage en sabbat år, inden hun skal læse til laborant til sommer 15. Det syntes min mands bedstemor er dovent og mener hun bare skal i gang! Så det er hans "undskyldning" at sådan har det altid været. Men det kan jeg ikke bruge til noget. Priser mig så bare lykkelig for at det ikke er mine svigerforældre der har et problem. De støtter mig. Dog siger ingen noget, da der er en respekt for bedstemoderen. Åbenbart! 

Har bedt min mand om at åbne munden og hjælpe mig, hvis det starter igen i dag, og det har han så lovet mig. Det var godt at det virkede i din famile og få sagt fra, det håber jeg også det gør her. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2014

Julemusen

Anonym skriver:

Det er jo så lige det! Min mand siger at sådan har hun altid været og sådan har hun også været overfor min svigerinde. Min svigerinde er noget yngre end mig og blev færdig med gymnasiet i juni i år, og har valgt at tage en sabbat år, inden hun skal læse til laborant til sommer 15. Det syntes min mands bedstemor er dovent og mener hun bare skal i gang! Så det er hans "undskyldning" at sådan har det altid været. Men det kan jeg ikke bruge til noget. Priser mig så bare lykkelig for at det ikke er mine svigerforældre der har et problem. De støtter mig. Dog siger ingen noget, da der er en respekt for bedstemoderen. Åbenbart! 

Har bedt min mand om at åbne munden og hjælpe mig, hvis det starter igen i dag, og det har han så lovet mig. Det var godt at det virkede i din famile og få sagt fra, det håber jeg også det gør her. 

Det er da ikke ok at hun er sådan en hejre der får andre til at have det dårligt med sig selv! Håber din mand får sagt fra hvis hun opfører sig sådan i dag. Ingen har på nogen måder fortjent den mangle på respekt. Om det så havde været min gamle olde på snart 100 der havde sagt sådan, havde hun da fået klar besked om at vi ikke vil finde os i så dårlig en behandling, da vi kun viser respekt overfor hendes valg i livet. Alder og vaner er ingen undskyldning. Ellers ender det jo desværre med at ingen gider besøge dem når de bliver så gamle At de ikke selv kan komme rundt på besøg. Det har jeg en enkelt gang påpeget over for min far, som generelt taler meget grimt om andre mennesker. Han sagde engang at min søster da var begyndt at ligne en flodhest, fordi hun havde taget lidt på. Hun var ikke til stede. Hun er 176 cm høj og vejer 70 kg, så der er intet i vejen med hende! Og jeg et endda lavere og lidt tungere. Så tænker man lidt, hvad der blivet sagt bag min ryg  

Man et nødt til at være ærlig over for sig selv og sine grænser! 

Anmeld

13. december 2014

Anonym trådstarter

Kitty-Katten skriver:

Det er da ikke ok at hun er sådan en hejre der får andre til at have det dårligt med sig selv! Håber din mand får sagt fra hvis hun opfører sig sådan i dag. Ingen har på nogen måder fortjent den mangle på respekt. Om det så havde været min gamle olde på snart 100 der havde sagt sådan, havde hun da fået klar besked om at vi ikke vil finde os i så dårlig en behandling, da vi kun viser respekt overfor hendes valg i livet. Alder og vaner er ingen undskyldning. Ellers ender det jo desværre med at ingen gider besøge dem når de bliver så gamle At de ikke selv kan komme rundt på besøg. Det har jeg en enkelt gang påpeget over for min far, som generelt taler meget grimt om andre mennesker. Han sagde engang at min søster da var begyndt at ligne en flodhest, fordi hun havde taget lidt på. Hun var ikke til stede. Hun er 176 cm høj og vejer 70 kg, så der er intet i vejen med hende! Og jeg et endda lavere og lidt tungere. Så tænker man lidt, hvad der blivet sagt bag min ryg  

Man et nødt til at være ærlig over for sig selv og sine grænser! 

Nej det er slet ikke ok, og det havde været nemmere, hvis det så bare havde været en fra min egen familie, fordi der synes jeg det er nemmere at slå bremsen i, end når det drejer sig om svigerfamilie. Men får det dårligt med mig selv, når det skal nævnes og jeg skal måles og vejes. For jeg ved at jeg ikke er mindre begavet trods mit karriere valg. Har også en studentereksamen, har så bare valgt ikke at bruge den, men måske får jeg lyst en dag, hvem ved. 

Kan godt se du har stået i lidt de sammen situationer, og beundre at du får sagt fra prompte, det burde jeg også, og vil prøve på en pæn måde. Mange tak for råd

Anmeld

13. december 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har skrevet to blogindlæg om fagsnobberi - omtaler bl.a. Sosu-assistenter i den sammenhæng. Måske kan du låne lidt "skyts" der? 

http://skolenindefra.dk/?p=138

http://skolenindefra.dk/?p=355

Anmeld

13. december 2014

lillespir26

Anonym skriver:

Ja det burde jeg sige til hende, og det bliver også noget i den stil, hvis hun sætter den samme gramofonplade på i dag. Orker ikke at forsvare mig selv på den måde længere. 

Omg! Jøsses en udmelding af hende, det er da godt nok en privat sag

Mit første svar var til hende da hub begyndte og gætte med at sige 1-2-3 kg at hun kunne gætte her fra og til min baby blev født for der var noget jeg gerne ville holde for mig selv til da hun sagde så gider jeg sku aldrig snakke med dig igen var det kan du jo så lade være med virkeligt ubehageligt at side i men de skal sku vise respekt 

Anmeld

13. december 2014

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg har skrevet to blogindlæg om fagsnobberi - omtaler bl.a. Sosu-assistenter i den sammenhæng. Måske kan du låne lidt "skyts" der? 

http://skolenindefra.dk/?p=138

http://skolenindefra.dk/?p=355

Fedt mange tak for link. 

Anmeld

13. december 2014

Anonym trådstarter

lillespir24 skriver:

Mit første svar var til hende da hub begyndte og gætte med at sige 1-2-3 kg at hun kunne gætte her fra og til min baby blev født for der var noget jeg gerne ville holde for mig selv til da hun sagde så gider jeg sku aldrig snakke med dig igen var det kan du jo så lade være med virkeligt ubehageligt at side i men de skal sku vise respekt 

Hvor ubehageligt! Hun skulle skamme sig. 

Anmeld

13. december 2014

BinaMor

En gammel hund er svær at lærer nye kunster. ind af det ene øre.. ud af det andet.

tror de fleste af os har en nær os som er sådan.

det er mere synd for dem end for os. det bunder nok i hun selv er trist men projekterer det over til andre ting.

lad dig ikke påvirke selvom det er svært.

Anmeld

13. december 2014

Familie

Anonym skriver:

Ja min dejlige mands bedstemor går jeg og er lidt små sur på pt.

Det handler om at hun ustandseligt kommentere på mit valg af job og uddannelse. Jeg er uddannet indenfor omsorgsfaget nærmere betegnet på sosu. Har nu arbejdet i faget de sidste 3 år, og jeg elsker det. Ville egentlig have uddannet mig til pædagog, men da det ikke var mig skiftede jeg kurs, og valgte at arbejde med ældre mennesker i stedet, og det er bare meget mere mig.
Men det er åbenbart ikke særlig fint i visse kredse, og min mands bedstemor skal altid stikke til mig, og fortælle mig at hun mener jeg bør læse på universitet, og at det er dumt at være så lavuddannet! Ja det er det ord hun bruger! Det er ikke verdens længste uddannelse nej, og jeg kunne sagtens søge ind på uni, but why? Jeg brænder jo for det jeg laver nu, og har aldrig haft et job, jeg elsker mere end det her.
Hun er en meget "fin dame", men har altså ingen uddannelse selv overhovedet. Så kan ikke rigtigt forstå hun har så travlt med mig. Det er ærgerligt at man føler, at man skal forvare sig selv og sit arbejde hele tiden, og kan mærke jeg bliver trist hver gang vi har været sammen. Samtidig er hun en dejlig oldemor for vores datter, og vil ikke skabe en kæmpe konflikt. Men kunne godt bruge nogle ideer til hvad jeg så eventuelt kunne sige, hvis hun fortsætter uden at optrappe en stor konflikt. Bare lukke munden på hende, så hun forstår at jeg ikke finder mig i det. Vi skal være sammen i morgen til en julefrokost, men har slet ikke lyst til at komme lige nu, da jeg ved hun selvfølgelig lige skal tage emnet op. Det plejer hun i hvert tilfælde. Suk.

Tak fordi i læse med, hvis i nåede så langt.

Hej 

Syntes du skal spørge hende om hvad der gør at social-og sundhedsuddannelsen ikke er nogen uddannelse for hende. Hvis hendes argument bare er at det er en kort uddannelse, så kunne du fortælle hende hvor stor en forskel denne uddannelse gør for de ældre.

Det handler ikke om hvor lang en uddannelse er, men hvad den betyder for den som har taget den og de mennesker det derudover omfatte.

Jeg er selv social- og sundhedsassistent og ved at det jeg gør har en stor betydning for de mennesker jeg arbejder omkring. Jeg ville kunne skrive en hel roman omkring hvilke områder vores fag har betydning for de ældre. Jeg kunne forestille mig at hans bedstemor godt kunne bruge flere eksempler herpå, for at forstå at man har valgt med hjertet og ikke fordi man er doven eller på anden måde har valgt "Den lette løsning".

Til sidst kunne du fortælle hende at du gerne vil frabede dig hendes kommentar omkring din uddannelse, hvis hun ikke har noget positivt at sige.

Held og lykke med at komme igennem til den stædig dame 

Anmeld

13. december 2014

Anonym trådstarter

BinaMor skriver:

En gammel hund er svær at lærer nye kunster. ind af det ene øre.. ud af det andet.

tror de fleste af os har en nær os som er sådan.

det er mere synd for dem end for os. det bunder nok i hun selv er trist men projekterer det over til andre ting.

lad dig ikke påvirke selvom det er svært.

Desværre bestemmer man ikke selv over ens følelser, og jeg bliver trist og utilpas i situationen. Har altid ladet det sive lige igennem, men når det er så konsekvent som det er, at det altid skal op at vende, så bliver jeg træt! Træt af at blive set ned på. Man behøver ikke være småt begavet fordi man vælger en såkaldt lavtuddannelse. Men du har ret i at det ville være nemmere bare at lade det passere. Er nok bare kommet dertil at jeg ikke bare kan lade det ligge. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.