Som mange andre har skrevet er din mand afhængig. Og det er en afhængighed som alle andre afhængigheder - alkohol, stoffer, sex osv. Resultatet er det samme: afhængigheden tager så voldsomt over at det går ud over dem omkring den afhængige.
En afhængig er på mange planer godt klar over at han er afhængig - problemet er bare at han har det dårligt, rigtig dårligt år han ikke spiller, drikker eller hvad det er - men også dårligt når han så tilfredsstiller sin afhængighed. Det er jo et had/kærlighedsforhold man har til sit "stof".
Man tænker tit om alkoholikeren "så hold dog op med at drikke" - men det kan han bare ikke sådan lige - mange gange ser man jo afhængige der mister både det ene og det andet, og selvom det er dybt smertefuldt for dem at miste, så har afhængigheden bare sådan et greb i dem, at det ikke er til at begribe, hvis ikke man selv enten har været afhængig, eller levet i fx dysfunktionelle familier osv.
Hvad angår din mand så er han hamrende afhængig - vi er helt derude, hvor han jo virker ligeglad om du går eller bliver. Men det er han ikke - han kan bare ikke finde ud af at lukke af for sin afhængighed. Det er ikke umuligt for ham, men det kan tage lang tid.
I sidste ende er det kun hans ansvar at komme ud af det.
Dit ansvar ligger et helt andet sted, nemlig overfor jeres børn og dig selv. Lad os antage du bliver ved ham og han fortsætter sin afhængighed, så vokser jeres børn op og når de bliver store/voksne, vil de se på en far og bebrejde ham at han ikke har været der pga hans afhængighed. Det vil de på mange måder "hade" ham for. Men de vil måske også kigge på dig og spørge sig selv "hvorfor lod vores mor os vokse op i det her, hvorfor gik hun ikke?". Altså forstår du - man taler her om en medafhængighed - hvor man bliver selvom man ikke kan holde det ud. Ofte måske som et forsøg på at holde det sammen, hjælpe den afhængige eller hvad nu.
Jeg kan give dig et eksempel fra mit liv. Jeg har 5 søskende der er meget ældre end mig. Vi har samme mor, men min far er ikke deres far. Deres far var alkoholiker og hans afhængighed gik voldsomt ud over familien. Min mor var gift i 16 år med denne mand og i 16 år var børnene vidne til det her - den ældste 16 og den yngste 7 da min mor lod sig skille. Resultatet er at mine søskende faktisk alle sammen på en eller anden facon er dysfunktionelle og selvom de mest af alt bebrejder deres far, så spørger de jo også "hvorfor lod hun os være i det?".
Jeg ved det kan virke umiddelbart som en voldsom sammenligning, men afhængighed er afhængighed og det skaber en masse voldsomme problemer - din mand er afhængig af computerspil og ser ikke sine børn eller dig. Dine børn bliver svigtet, når han vælger computeren frem for dem, gang på gang. Eller når han bliver vred på dem når de måske en dag melder ud, eller forstyrrer ham eller hvad det er.
Så mit råd til dig er at give ham et wake-up call. Du skal give ham et ultimatum - og også være klar til at følge det, hvad end han så siger til det. Sig at han må vælge mellem spil og hans familie - vælger han familien betyder det behandling - alt det, der kræves. Men siger han nej til hjælpen og dermed også familien, så vær klar til at rykke ud. Det er måske der hjælpen for ham ligger - at han er helt derude hvor truslen om at miste jer ikke er nok, men at det faktisk skal ske førend han får øjnene op for det liv han lever.