Jeg bliver næsten skræmt, når jeg læser, hvad du skriver - for det kunne jeg selv havet skrevet, før manden flyttede ud. (Lang historie, den tager jeg ikke her).
Når han mener, alt er din fejl, og at han ingen del har i det, så tager han fejl. Det handler om jeres måde at fungere sammen på. Han reagerer på din måde at være på - men du reagerer også på hans måde at være på.
Når du så ønsker at søge profesionel hjælp, så stopper han dig. Hvorfor? Mit gæt er, at han ikke ønsker, at du skal snakke om ham/jer for ikke at miste kontrollen over dig - men det er et gæt. Hvis han virkelig ønskede at arbejde for forholdet, og at du skal få det bedre, ville han også støtte dig i at få hjælp. Alle mine alarmklokker ringer.
Man behandler ikke et menneske man elsker og respekterer sådan, som du beskriver, at han er overfor dig. At blive behandlet på den måde er utroligt nedbrydende.
Når du accepterer alt dette, hvad viser du da din datter? Det var det, som gav mig styrken til at sætte foden ned til sidst. Jeg indså, at hvis min datter nogen gang endte i et forhold som det, jeg selv levede i, så ville jeg gøre alt i min magt for at støtte hende til at komme sig ud af det. Det var ikke det jeg ønskede for hendes fremtid. Da kunne jeg ikke tillade mig at acceptere det for mig selv heller. Det skal siges, at vi havde forsøgt parterapi uden held, siden han holdt fast i, at det var mig, og kun mig, som trængte at ændre mig og arbejde med mig selv.
Der er to i et forhold. Hvis ting ikke fungerer, kan den ene person ikke fikse det alene. Du må finde styrke til at løfte hovedet og sige stop, når han går over stregen eller siger ting, som du inderst inde ved, ikke passer. Jeg synes, at du skal søge psykologhjælp uanset, hvad han siger. Hvis han klager over beslutningen kan du påpege, at han har bedt dig om at vise selvstændighed og tage afgørelser selv - og det gør du så.

De aller beste ønsker for dig fremover!