Znuzke skriver:
Så er det jo netop jeg tænker at der skal objektive øjne til. Enten nogle som selv skal vurdere sagen eller nogle som sagsbehandleren skal konsultere før der kan træffes beslutning om en tvangsfjernelse......For det er jo umuligt at gennemskue om det er fordi pigen vitterligt ikke kan tage vare på sit barn, eller om det er en forudintaget sagsbehandler eller om det er pga. økonomi - at der ikke er råd til eller plads i sådanne hjem for unge mødre. Og hvis der havde været objektive øjne ind over, ville jeg da personligt føle at beslutning måske var mere legitim - eller hvad man nu skal kalde det....
Så vidt jeg ved, er det ikke en sagsbehandler eller fuldmægtig der træffer sådan en indstilling om tvangsfjernelse. Det er vist et særligt udvalg i kommunen, som også har en psykolog ansat. Uden at kende sagen, vil jeg da mene det er dybt urimeligt for barn og mor, at de ikke bor sammen, gerne overvåget så man kan træffe en beslutning på et ordentlig grundlag. Men noget må jo tale for en tvagsanbringelse, har meget svært ved at tro på at nogen blir anbragt udenfor hjemmet uden grund. Men jeg kan ikke udelukke det. Det må være det mest nedværdigende og smertefulde en forældre kan opleve. Puha.
Angående det lovforslag som politikerne lufter, så skal der penge på bordet og flere kompetancer. Hovedproblemet består i at det er kommunen der betaler alle udgifter ifm. tvangsanbringelse, og det er kommunen der træffer afgørelsen, så dårlig økonomi taler for at man først gør noget når det står rigtig slemt til. Måske skal beslutningskompetancen ligges udenfor kommunen og over i statsforvaltningerne?
Enig I at mange slet ikke burde have børn, fordi de ikke er egnede, eller fordi forholdene ikke taler for det. Vi skal have kørekort til at køre bil, pas for at rejse, men intet overhoved for at sætte børn til i verden.
Anmeld